Al-Achmal | Původně sjednotitel Kašgaje, po smrti zbožštěn. Zanechal po sobě mešhed, soupis zásad a způsobů, jakým se mají správní věřící chovat. Každý z věrných je po smrti přiveden před Al-Achmala, a pokud žil dobrý život a byl dobrým věřícím, Al-Achmal ho přiřadí ke své družině. Mezi lid šíří víru chalífové, Al-Achmalovi kněží. Jednou ze zásad je také šíření víry a zákaz používání magie včetně pronásledování jejích uživatelů. Víra v Al- Achmala je jediným povoleným náboženstvím v Kašgaji a neznámo jak pronikla také do Assuaenu, kde jí vyznávají pouštní kmeny. |
Aluthor | Bůh počasí. Další informace nejsou známy. |
Amon-Súr | Víra v Amon-Súra je jediným povoleným náboženstvím v Kortosu. V tomto teokratickém státě vládne patriarcha, který je Amon-Súrovým živoucím zosobněním, a armádu vedou samaři, Amon-Súrovi váleční kneží. Samotný Amon-Súr se podle legend zjevil kortským po té, co upadli pod nadvládu Zulharadu, a vyvedl je do bezpečí do nové země, kde prospívali. Později byl Amon-Súr prohlášen za jediného pravého boha svého lidu a velmi uctíván. Stát je zcela v rukou jeho církve a pro jeho nenávist k magii je v celé zemi tato přísně zapovězena. Důležitou součástí víry je Amon-Súrův věčný boj s drakem Ilandrisem. Kromě Kortosu se víra v Amon-Súra začala šířit do okolí, například do Wallimoru, kde je však tvrdě potlačována. Jiná verze příběhu říká, že Amon-Súr je ve skutečnosti Kalvoerm Sakratas, dlouhověký elf vládnoucí obrovskou mocí, která může lidem připadat božská, jenž předstíráním boha kortské podrobil své vůli. |
Arhalan | Uctívaný barbary z plání jako bůh koní. Barbaři o Arhalanových slavnostech pořádají závody a vítězný kůň je mu obětován, čímž dosáhne koňské blaženosti. Při tomto úkonu se jeho síla přenese do hříbat, což zajistí silné potomstvo. Kmeni pak obětování zajistí bohovu přízeň. |
Bezejmenný bůh | Chrám tohoto boha byl vystavěn před dávnými časy v blízkosti Naglinu. Odkud jeho kněží přišli není známo, stejně jako není známo nic o povaze tohoto boha a obřadů konaných v chrámu. Podle legend kněží a jejich nohsledi terorizovali okolní kraj, než jednoho dne Bezejmenný bůh sestoupil z nebes do chrámu a všechny zničil. Dnes je chrám opuštěn a v troskách. |
Dača | Ctěná barbary z plání jako bohyně vláhy a růstu. |
Esklerath | Elfí bůh života, cyků, zrození, růstu, plodů a umírání, jež se čtyřikrát ročně proměňuje. |
Hamlung Stvořitel a Jeredian Žehnající | Zosobnění milujících božstev, dominantní náboženství v Hamilkaru. Věřící jsou rozděleni podle pohlaví, muži uctívají Hamlunga a ženy Jeredian. Hamlung je patronem stromů a Jeredian patronkou zrození a hojnosti. Svatý symbol řádu je Hamlung sázející strom a Jeredian žehnající dítěti. |
Harr Ghned | Barbarský bůh válečníků, uctívaný v barbarských pláních na severovýchodě. Barbarští válečníci ho uctívají bojem a krveproléváním a věří, že čím lepšími válečníky se stanou a čím větší množství nepřátel pobijí, tím lepšího místa se jim po smrti dostane při bohaté hostině u Harr Ghnedova stolu, kde není nouze o jídlo, ženy a rvačky. To jsou věci, kterých si barbaři cení nejvíc. |
Chylš | Bůh rozkladu, hniloby a plísně. Je znám spíš ve východních oblastech, kde je obávaným bohem. Zemědělci mu nosí obětiny, aby se vyhnul jejich pozemkům. |
Kloga | Pekelné stvoření, tvor ženského pohlaví s s nadpozemskou silou zpodobňovaný jako obr s devaterem rohů a posvátným vidlím. Snad se zrodilo z původně smrtelné ženy. Vábilo k sobě zástupy tajných obdivovatelů, až vytvořilo silnou sektu v Hamilkaru, což se stalo v padesátých letech jedenáctého století. Sekta prováděla zvířecí i lidské oběti a také se spolčovala s nemrtvými. Kloga byla údajně zabita roku 1059, co se stalo se sektou po té zůstává neznámo. |
Knedlíkové nebe | Není to bůh sám o sobě, jedná se o místo, kam přijdou věřící po smrti. Je to místo, kde se bude neustále jen hodovat a popíjet. Jedná se o hobití víru zakořeněnou v některých oblastech Gwendarronu. |
Lorak Hreb | Barbary z plání uctívaný jako bůh lovu, dopřává bohatý a úspěšný lov. |
Marw | Hadí bůh. Více není známo. |
Nal-dúrin | Je to vysoká hora v Ugoldarrském pohoří, pod kterou leží klášter Ugoldarrských mnichů. Mniši ctí horu s věčně bílou čepicí sněhu na vrcholu jako něco čistého a nadpozemského. Mniši žijí v uzavřeném společenstvu a jen zřídka opouštějí klášter. Jejich víra jim zakazuje ženit se a hlavy jim nesmí zdobit ani jediný pramének vlasů, ani jediný vous. Roku 1025 však mniši rozpoutali teror v okolních zemích, byli poraženi, jejich velmistři pobiti a klášter vypleněn. Zda někteří přežili a klášter obnovili není známo. |
Nifredil | Sluneční bohyně, též zvaná Velká matka. Její chrám v Nurnu patří k nejvýstavnějším ve městě a tamní představená zvaná ‘žhnoucí’ se těší velké úctě a také má velký vliv a světskou moc. Podrobnosti o víře však nejsou jasné. |
Pačan Gači | Bůh snů uctívaný barbary z plání. Podle barbarských pověstí se z jeho snů zrodil svět. Je vzývaný především šamany, kteří si předávají pradávnou tradici výkladu snů. Poskytuje sny a vize, o nichž barbaři věží, že je vedou životem a sdělují jim vůli bohů. |
Santhor | Jedná se o kult proměněnců pocházející odněkud z východu. Takzvaná Santhorova krev je silný jed, který u humanoidů způsobuje ztrátu vůle a schopnost proměňovat se v nějaké zvíře, často však také smrt. Tito proměněnci jsou pak zcela oddáni příkazům kultu a věří, že věrnou službou Santhorovi získají schopnost proměny v silnějšího jedince. Santhorův kult se na západě objevil v oblasti Maghrebu, který po nějaký čas ovládal, a stále tam přežívá, přestože je pronásledován. |
Sep | Supí bůh, bůh smrti a rozkladu, ctěný barbary z plání. Barbaři mu nechávají zbytky jídla zahazujíce je mimo vesnice, aby se na nich najedli mrchožrouti. Věří, že tím se bůh a jeho služebníci nasytí a nechají je na pokoji. |
Silhav | Říční bůh, patron úrody a života, ochránce města Delen Dolu. |
Skraath | Šestiruký bůh pomsty. Je jedním z nejvýše postavených bohů v náboženství nordwaithských barbarů. |
Skrekh | Znám také jako Skregh či Achrabat, patron všech šejdířů a podvodníků. Uctívají ho podvodníci a zločinci po celém světě, a on jim za to dává nadpřirozené schopnosti napomáhající vyklouznout z každé pasti a dokončit své kejkle, neboť s každým uskutečněným podvodem jeho moc roste. Jeho pomoc však není zadarmo a každý věřící musí klamat a podvádět stále více plně ovládán šejdířským bohem a ztrácí vlastní vůli. |
Smrken | Duch lesa a stromů uctívaný některými druidy a lidmi souznícími s přírodou. Víra má zřejmě ohnisko v Armidenu. |
Sukurus | Přírodní bůh planin, lesů a počasí uctívaný barbary z plání. Barbaři věří, že to on zajišťuje příznivé podmínky pro chov, pěstování rostlin a hojnost zvěře k lovu. |
Swonna | Tato bohyně je patronkou o ochránkyní Kamenného ostrova, který ji má dokonce v erbu. Její hlavní chrám stojí na Malém ostrově, který nyní patří Erkrachtu, je však nyní už dávno opuštěný a zchátralý. O její přesné funkci a uctívání se nic neví, ale proslýchá se, že si žádá krvavé oběti malých dětí. Ty však nejsou na Kamenném ostrově doloženy, takže tyto praktiky možná provádějí jen některé sekty. |
Urg’huul | Nestvůrná obluda z temnot. Jeho nestvůrné tělo připomíná znetvořeného chapadlovce, který nabývá a bují z potravy, již pozře. Prý může procházet prostorem a časem podle přání nebo možná dle toho, kdy a kde je přivoláno na svět. Jeho uctívači ho velebí a nosí mu obětiny. K jeho objevení dochází na různých místech, podle zpráv se tak stalo v devátém století v Mubarrathu a v jedenáctém v Nabatelu. Jeho uctívači věří, že je stvořitelem všeho a pánem smrti, který odešel, ale vrátí se a nastolí nový řád, kterému bude vládnout. |
Zun | Bůh zákona a řádu. Rozkvět náboženství sahá do doby, kdy se šířila civilizace na úkor pustiny a země začaly tvořit vlastní zákony. Obyvatelé rádi uctívali boha chránícího je před chaosem číhajícím doslova za humny, a zákonodárci rádi své zákony vydávali za posvěcené bohem. Snaha o prosazení řádu se ovšem později zvrhla za vyhlášení boje všemu chaosu, přičemž za nástroj chaosu byla prohlášena také magie. Tak došlo na několika místech k nárůstu čarodějnických procesů, kdy se jako trest používalo upálení očistným plamenem. Nejznámější středisko těchto procesů bylo v Mallikornu, kde byla víra v Zuna velmi rozšířena, a to s různou intenzitou v průběhu osmého a devátého století. Možná i díky tomuto pronásledování, často nevinných, víra ztratila podporu mas i vládců a postupně upadala. Náboženství je však stále rozšířeno, k Zunovi se nadále obracejí o pomoc lidé, kterým se děje bezpráví. Zunovi kněží na mnoha místech zastávají úlohu právníků a soudců, případně rádců či správců nejrůznějších vladařů a lenních pánů. |
Živa | Bohyně úrody, růstu a plodnosti. Je ctěna především zemědělci a chovateli, neboť poskytuje hojnost. Jedna z oficiálních bohyň gwendarronského království. |