Sny drakobijců
XXV. Álfheim a kultůra
Worrel Sovák
Tance
Na úvod bych rád řekl pár slov o vnímání pojmu “tanec”. Tanec je na Álfheimu
především vnímán jako sociální faktor velice důležitý v hierarchii společnosti. Narozdíl od středozápadní
civilizace, kde základním principem tance je pohybové vyjáření mezi partnery, tj. mezi mužem a ženou, na
Álfheimu striktně převládají společenské tance rozdělené na mužské a ženské.
U mužských společenských
tanců je prazákladem kolový systém tance. Držení aktérů je pouze pažemi, a to u soutanečníků po levici i pravici.
Základní dělení je na vnitřní a vnější kruh. U vnitřních (častějších), je držení kolem ramen či zad v rovině prsou
a boků. U vnějších je to především držení v ohbí loktů, přičemž tento tanec je výlučně rituálního charakteru a
vyjádřením semknutí rodu proti všem. Směr a rychlost rotace kruhu mužských tanečníků závisí výlučně na muzice
a rytmice skladby, stejně jakož i práce nohou, výkopy, pohupy, podřepy, změny rotací atd. - vše v jednotném
duchu.
Oproti tomu ženské tanečnice se nedrží a jsou rozestaveny v různé obrazce, a to vždy všechny čelem
k mužskému obecenstvu či tanečníkům. Samotný projev je s minimem pohybu v strany (i vpřed a vzad), a to
maximálně tak 3 - 4 úkroky. Důraz je kladen především na práci paží, pohyb boků a výraz. Zvyklostí álfheimských
žen je, že před tancem odkládají šatstvo, s ohledem na věk a postavení.
Toto striktní vnímání álfheimských
obyvatel na “rozdělení” má pochopitelně i řadu výjimek. Příkladem uvedu i tzv. “řadový tanec”, kdy mužský kruh
se rozpojí v jednu řadu a zároveň “ženský obrazec” se naopak spojí, a tím vzniknou dvě řady, které v rytmu hudby
postupují proti sobě a od sebe.
Dalšími jsou tance zvané “námluvné”, jedná se vlastně o jedinou přípustnou
výjimku mezi jednotlivci, která je pouze za účelem spojení mezi mužem a ženou.
Zvláštní skupinou jsou
“válečné tance”, které mají za účel zastrašování nepřátel a dodání bojového ducha soukmenovcům. Jako příklad
zde mohu uvést “Hamrgaardský sekyrový tanec”.
Hudba a vzdělávání
Veškerá
hudební produkce je plně v kompetenci bardů a skaldů, kteří též plní funkci historickou a vzdělávací. Především
formou ústní, jako jsou pohádky, příběhy, bajky atd. Za tuto činnost jsou vyňati z povinnosti lovu a boje, a
vrcholným projevem postavení rodiny či klanu je vydržovat si některého barda. Nejrozšířenějšími hudebními
nástroji jsou flétny, bubny, rohy a píšťalové měchy. Významní skaldové a některé ženy hrají též na lyru a harfu.
Tradicí je také bardy a skaldy v jejich sólových projevech doprovázet všelikými bubny a chrastítky. Álfheimci jsou
velmi muzikální národ a nezřídka dochází ke spontánní produkci celých rodin, kdy se víření bubnů a zpěv nesou
krajem na míle daleko.
Móda
Stejně jako ženy kdekoli jinde na světě, i álfheimky
se chtějí líbit. Ženy sou hrdé na své dlouhé vlasy, proto nenosí loktuše ni čepce. Zadané ženy nosí vlasy spletené
v cop. Šperky, kterými se zdobí, jsou většinou prosty drahých kovů a kamenů. Vlasy i tělo si zdobí především
květinami a věnečky, pírky a ulitami, a výjimečně dostupnými, hrubě opracovanými polodrahokamy, jako jsou
acháty, opály a především jantar, který je velmi rozšířený a je jedním z mála vývozních artiklů
Álfheimců.
Některé ženy se rády chlubí svým tetováním, a to i v obličeji. Stejně jako u ostatních seveřanů,
barva očí álfheimců je vždy modrá či zelená a je dokladem příslušnosti k otčině. Ženy si do očí kapají odvar z
rulíku zlomocného, který jim rozšíří zornice do pověstných “kočičích očí”.
Muži se nezdobí a odznakem krásy
mužů jsou vnímány pouze jizvy. Někteří si, pro vyjádření důrazu, sypou do čerstvých ran popel.
Co se
oblečení týče, středozápadní kultura odívání proniká i na ostrov, ale je omezena kupní silou obyvatelstva.
Nejmarkantnějším rozdílem je, že ženy nosí kalhoty nebo sukně nad kolena, což je dáno tím, že Álfheimci
podřizují odívání praktičnosti.
Architektura
Obyvatelstvo Álfheimu, rodiny i celé
klany, žije převážně ve velkých obydlích zvaných “skally”, které pro bližší představu raději načrtnu.
Veškeré
dění, život, práce, radosti a strasti probíhají pospolu napříč generacemi v těchto “skallách”, které se vyznačují
především tím, že prostor vevniř není dělen žádnými místnostmi či přepážkami. Vchod je pouze jeden a vždy
obrácen na jih, to z mnoha bezpečnostních důvodů. Jídlo se připravuje na otevřených ohništích uvnitř skally, kde
kouř uniká zvláštními průduchy, které slouží k uchovávání masa. Součástí skally je též prostor vyčleněný pro
“kožešinová lože”, jakož i centrální stůl s lavicemi. Sociální zařízení je koncipováno tak, že u skally či skupiny
skall je v lesním porostu, ne dále než 50 sáhů, vyhloubená jáma o průměru 5-15 sáhů. Systém pryčen a žbrlení přes
jámu umožňuje konat potřebu i více lidem najednou, což nezřídkakdy vede k různému klábosení či debatám.
Toalety jsou rozděleny na mužskou a ženskou část. Za zmínku stojí i to, že usvědčení viníci drobnějších prohřešků
jsou za všeobecné potupy svrhnuti dovnitř. Ostrované, žijící ve velmi členitém terénu, neznají pojem “fortifikace”
tak, jak je vnímán středozápadem. Takže jedinými kamennými budovami jsou tzv. “grady”, které vlastní pět
nevýznamějších klanů Álfheimu. Jedná se de facto o 6-7 spojených skall, které tvoří jakýsi dvorec. Hradby,
palisády, ohrady a ploty jsou pojmem neznámým a na ostrově by neměly valného užití.
Lov a
kulinářství
Ostrované jsou především lovci, výjimečně pastevci, a zemědělství, jako je orba půdy,
je jim naprosto cizí, což se odráží i na skladbě jídla. Nejrozšířenější strava je zvěřina, od vysoké po černou.
Příkladem uvedu jeleny, srny, daňky, muflony, divočáky, horské kozy atd. Jídelníček se dá zpestřit i dravci či
drobnými hlodavci, jako medvědy, rysy, liškou, rosomákem, zajícem, bobrem či vydrou. Maso se uchovává
především sušením, uzením ve střechách skall, a na zimu se vyrábí směs masa uložená v kožených měších a zalitá
olejem, sádlem či lojem. Velmi rozšířeným lovem je lov ptactva, kdy jsou obrovská hejna tažných ptáků snadnou
kořistí ostrovanů. Rybolov, též hojný, je místně specifický a podílí se na něm celý klan. Muži vyjedou na moře v
člunech a coby naháněči (mlácením bidel do vody, řehtačkami, ohněm a křikem) ženou hejno ryb k pobřeží, kde
již čekají ženy, děti a starci, které jednou obrovskou sítí uzavřou hejno ryb ve fjordu. Obryby se lákají na mělčinu
napodobováním jejich skřeků. Divoké obilniny spolu s kváskem slouží k výrobě místního piva, které zraje v
obrovských kádích. Ovoce se sbírá pouze plané. Ostrované považují svůj zdroj obživy, tj. lov, za velmi důstojný,
oceňovaný a společensky hierarchovatelný. Oproti tomu pěstitelství, sadařství a jiné způsoby zdrojů potravy
považují za urážku otčiny a znásilňování duchů země.