Lyškánora 70
* Motto tohoto čísla * Vzpomínky se mi slívaj v jeden velký slitek * Poznámky k historii Gwendarronu * O přístavech * Haelb vi wendaern * Morální principy *
Poradostiny 1076
Motto tohoto čísla
„...Mám mu dát jednu výchovnou? Tak ne, už nemám rychlost...“
Zoltar Zemikosa
Vzpomínky se mi slívaj v jeden velký slitek
Váženým čtenářům předkládáme rozhovor s dalším z družiníků. Zoltaru Zemikosovi je třicet čtyři let a je aktivním praktikantem
alchymistických věd. Otázky připravil Jorchen Kierke. Rozhovor vedl a doplňujícími otázkami obohatil Otakáro Vesta.
Z dostupných pramenů se o tobě dá zjistit velmi málo. Narodil ses někdy v roce 1042 a
jseš synem barvíře. Mohl bys nám sdělit něco více o své rodině, rodišti a poměrech, ze kterých
jsi vzešel?
No vidíš, tak to je první taková fámička. Já rozhodně nejsem
synem barvíře. Můj otec, jestli mi to moje matka dobře vypověděla, tak můj otec byl jakýsi
voják a nikdy jsem ho nepoznal. Vyrůstal jsem jenom se svojí matkou. Vyrůstal jsem v ne
zrovna jako dobrých podmínkách v malé vesnici v Gwendarronu. Živil jsem se, nebo moje
rodina se živila prostě prací, prací na pozemcích jiných zemědělců. My jsme svoje vlastní
pozemky neměli. Maximálně malý políčko se zeleninou. Jo. Takhle jsme
žili.
Je patrné, že svoji matku jsi musel hodně milovat. Pojmenoval jsi po
ní několik domácích zvířat, například koně, supa.
Ano. Moji matku jsem
velice miloval. To je samozřejmě pravda, a z tehlenctěch indicií je to zřejmě patrný, ano.
Nazývám svoje, abych si jí připomněl, nazývám svoje mně blízké jejím
jménem.
Měl jsi nějaké sourozence?
Měl jsem bratra.
Malýho. No. Když jsem odcházel od rodiny, tak... tak jsem měl akorát bratra. Ten byl danej na
výchovu, protože moje matka zemřela. Tak. Ale já jsem ho od tý doby
neviděl.
Pověz kdy a z jakých pohnutek ses začal zabývat
alchymií.
To bylo... to je... to byla už... ta mě lákala od malička.
Alchymie. To nebyla alchymie, to byl prostě zájem o, já nevim, o přírodu, byliny, o tom jak
věci fungujou dohromady, jak je... jak je... co když se spojí s čím, tak co to nakonec udělá, a
měl jsem štěstí, že jsem narazil na... že jsem narazil na člověka, kterej mě naučil číst už
relativně opravdu v dětským věku. A knížky, knihy, z těch jsem čerpal. A on tendlencten
dotyčný člověk mi půjčoval... půjčoval i... nebo nechával mě číst prostě v knihách a i to mi
prostě otevřelo trošku obzory, že tuřínové pole není jako zřejmě moje... moje
budoucnost.
Roku 1066 se v oblasti severního pobřeží nad Angwarrským
královstvím tvé kroky zkřížily s poutí Nurnské družiny. Jak na toto osudové setkání
vzpomínáš a co tě přimělo vstoupit do řad společenstva?
Byla to náhoda a
já se snažím náhody asi trošku následovat. A byla to i příležitost si vydělat nějaké peníze. Já
jsem tam vstoupil... já jsem nevstoupil do družiny jako v uvozovkách dobrodruh, ale jako...
jako vozka. Já jsem byl najmutej na řízení vozu. A cesta vedla do Gwendarronu a já jsem v tu
dobu, já jsem předtím vlastně už nějakou dobu v Gwendarronu nebyl a tak jsem se chtěl vrátit
zpátky, protože... no, chtěl jsem se vrátit zpátky.
Jaké důvody tě vedly k
usazení se v Liscannoru, kde jsi dlouho obýval pokoj v hostinci U
hrocha?
Ale tohle, samozřejmě, to bylo proto, že už po cestě vlastně ze
severu jsem zjistil, co je vlastně tohle společenstvo zač a zjistil jsem, že by to mohl být
dobrej... dobrá příležitost k výdělku. K tomu jako změnit svůj život. Vlastně já když jsem
Nurnskou družinu potkal, tak jsem byl... živil jsem se pastvou skotu. Takže to taky nebyla
žádná... živil jsem se, jak se dalo. To bylo prostě... nikdy jsem... neměl jsem v tom moc štěstí, i
když jsem se svojí práci jako snažil vykonávat poctivě, tak jsem nikdy... tak jsem nějak
nenarazil na lidi, který by chtěli nebo byli schopný mi za tu práci zaplatit. Vždycky mě chtěl
někdo nějakým způsobem ošulit. No, tak jsem se tomu bránil, takže... a když jsem se tomu
bránil, tak samozřejmě následovalo prostě další a další cestování.
Krátce
jsi byl zaměstnán u Naglinské obchodní společnosti. Co bylo náplní tvé práce a jak na toto
období vzpomínáš?
To už je hrozně dlouho. Nevím úplně přesně, co si k
tomu... moc si toho jako k tomu... moc si toho nevybavuju a asi zřejmě... byl jsem tam
zaměstnán, ale jak? To už fakt přesně nevím. Teď mám prostě jiný starosti. Tuhle dobu už
jsem pustil... pustil asi z hlavy. Takže si moc nevzpomínám.
Roku 1067
byla v Gwendarronu vyhlášena všeobecná mobilisace, jež se na tebe jako na cizáka
nevztahovala. Přesto ses do mallikornsko-gwendarronské války jako člen společenstva a
průzkumného oddílu zapojil a málem jsi padl na pašerácké stezce v Černých vrších. Na rozdíl
od ostatních jsi byl vlastně dobrovolník. Co tě vedlo k aktivní účasti ve válce a můžeš přidat k
dobru nějaké vzpomínky válečného veterána?
To je opravdu, to je zase,
jak bych to nazval, dobou dávno dávno minulou a ty vzpomínky z tý doby se mi slejvaj v jeden
velkej... v jedno velké... v jeden velký slitek, jak by se dalo říct. Ne, opravdu, ty vzpomínky se
mi slívaj. Já jsem... ale já mám vztah ke Gwendarronu, já jenom se tady úplně ne... na jednu
stranu se tady necítím úplně ale úplně, protože právě kdysi dávno, když jsem odcházel ze své
rodné vesnice, tak jsem tam odsud neodcházel v dobrém a ten šrám by mohl třeba někdy
někdo vytáhnout na mě v dnešní době, ale to je to jediný. Ale právě... takže to je... ale jinak,
jak jsem řek, Gwendarron je moje vlast a já, když je potřeba, tak pomůžu. A jako válečného
veterána - výprava do Mallikornu mi přišla trošičku zmatená, se přiznám. Se přiznám - myslím,
že nebylo velení svěřeno zřejmě úplně těm správným, správně odpovědným osobám a bylo
to... ty rozkazy byly jak se tak nějak, nebo jak to na mě s velkým odstupem dneska působí, tak
minimálně řečeno zmatečné. A vzpomínky na tu dobu? Už jsem od tý doby zažil mnohem víc,
mnoho, mnohem prostě, mnohoná... mnohem víc situací, který mi uvízly v paměti, a todlencto
už se mi nějakým způsobem vytratilo. Nepamatuju si Černý vrchy už moc, ale určitě to tam
nebylo úplně příjemné.
Ty se zmiňuješ o nějakém škraloupu v tvé rodné
vesnici. Mohl bys nám o tom něco říct?
Ne. Nechci. To jsou... jsou určité
věci, které je lepší nechat spát.
Rok 1067 byl pro tebe na zážitky a změny
velmi bohatý. Po mallikornské kapitulaci zkrachovala Naglinská obchodní společnost a tys byl
propuštěn. Starosta Liscannoru, pan Moskyt, ti nabídl placenou funkci obecního rybníkáře. Z
jakých pohnutek jsi starost o liscannorský rybník přijal a jak na tuto dobu
vzpomínáš?
To byla příjemná doba. Starání se o pozemek, o rybník,
nebyla úplně náročná práce a byla relativně docela dobře placená. Relativně dobře placená a
samozřejmě se to nedá srovnávat s příjmy družiníka a hostinec U hrocha není úplně nejlevnější
místo, ale ta doba byla příjemná. Klidná, co si vzpomínám. Klid. To mám spojený s touhle
dobou.
V roce 1073 se objevil na stránkách obecního občasníku utajený
dopis starosty Moskyta, pocházející z doby, kdy po krachu Naglinské obchodní společnosti v
Liscannoru prováděla své prospektorské práce tajemstvím obestřená odnož zmíněné
společnosti, nazvaná Bolbuch a Heft. V onom listu jsi označen za placeného donašeče, jehož
úkolem bylo sledovat a hlásit veškeré dění kolem dotyčného spolku. Starosta popisuje, žes byl
úkolem doslova nadšen. Osvětli toto údobí svého života a vůbec situaci, která v Liscannoru
vládla.
Tady tě budu muset trošku zklamat, protože zase ta doba se mi z
tý doby trošku z tý hlavy vytrácí, ale určitě řeknu, co si z toho pamatuju. Já jsem se starostou
měl dobré vztahy. Byl jsem zaměstnán jako... jako rybníkář a starosta mě požádal o službu,
abych dohlédl na určité práce, které byly prováděny. No tak jsem to provedl, vždyť to není
nic... bylo to trošičku... je pravda, že bylo to... trošičku jsem se bál... trošku, trošičku jsem se
bál v tu dobu toho, abych náhodou si ty dva trpaslíky nepohněval, ale já jsem na ně nebo o
nich neříkal nic špatného. Říkal jsem akorát pravdu.
Nebudu tě příliš
trápit. Zmíněný starostenský list tě označuje za člověka, který za peníze, funkci nebo
vyznamenání je ochoten učinit takřka cokoli. Chtěl by ses k této charakteristice nějak
vyjádřit?
Ne cokoliv, ale hodně. Ano. Co je na tom špatného? Za peníze,
funkci... ano, vždyť to je postup. Vždyť to je růst. Vždyť pro růst děláme všichni všechno.
Vždyť růst - někdy je růst pomalý a někdy je růst rychlejší.
Roku 1068 ses
stal občanem Liscannoru. Co pro tebe tato událost tehdy znamenala a jak tě
ovlivnila?
Hm, ano. To byl jeden další, další... další větev, nebo další
prostě část toho rozkvetlého stromu, který prostě bych nazýval svým životem. Ano, to je...
pro mě to bylo, pro mě to je... Liscannor je můj domov a to, že jsem jeho občanem, ctím a
jsem... ctím to. A nevím co dalšího bych k tomu řek.
O liscannorský
rybník ses velmi vzorně staral. V roce 1070 ti starosta za vzornou správu veřejně poděkoval.
Proč už dnes rybníkářem nejsi?
Mám spoustu jiných starostí. Právě proto,
že rostu a zajímám se o věci důležitější, tak holt jsem přenechal starost a ten skvělý výdělek za
správu rybníka někomu jinému, aby také mohl růst.
Život dobrodruha v
Nurnské družině se obvykle dělí na několik údobí. Já jsem členem družiny krátkou dobu a z
dob před mým příchodem neexistuje mnoho písemností, odkud bych mohl čerpat nějaké
konkrétnější dotazy. Proto zmíněný časový úsek rozdělím na dvě etapy, etapu hledání místa v
družině a etapu pevného místa. Přelomovým milníkem, dle sporých informací, bych považoval,
pokud nic nenamítneš, první výpravu do Kardamu. Teď mě tedy zajímá údobí první, to
znamená do roku 1069. Kromě mallikornsko-gwendarronské války se jedná o dvě nepříliš
slavné výpravy v Nurnských análech označované jako Hledání hrobu knížete Thoruse a jakési
putování po hospodách na popud jistého Korty Vouse. Co si z těchto výprav pamatuješ, co
můžeš dát k dobru?
Hm, hm. No. Přežil jsem to. To je to jediný, co k
tomu... nebo to je to, co k tomu můžu říct. Takhle. Určitě prostě jsem tam získal... získal jsem
tam zkušenosti, vytříbil jsem si to co chci nějakým způsobem dál praktikovat, zvlášť třeba v
magii, teda tfuj, dál v alchymii, a určitě prostě jsem se naučil... určitě jsem se naučil neboli co
je z hlediska... co je pro družiníka důležitější... důležitý, důležitější nebo méně důležitý a v
tomhlectom mi tyhle výpravy určitě pomohly. Co si pamatuju? Přiznám se, že tyhlencty dvě
zrovna mi moc ne... tyhle dvě výpravy mi moc jako v hlavě neuvízly. A tak samozřejmě první
výprava do Kardamu, to ano, to je jako jasný.
Druhou etapu tvého
působení odstartovala slavná první výprava do Kardamu. Tato výprava si jistě zaslouží
samostatnou otázku. V čem byla pro tebe tolik přelomová, co ti přinesla a co naopak vzala?
Vzpomeň případně některé zážitky, činy, spoludruhy.
No, já si myslím, že
ta výprava mě... to byla vlastně... ta výprava mě vykovala. Jakoby dál. Udělala ze mě někoho,
kdo ví, že co se dá přežít. To bylo první. To jakoby samozřejmě přišly další mnohem možná i
horší, ale tohlencto mě připravilo jakoby na další... na to, co přijde. Na to, co přijde dál. Já
jsem za ní hrozně, já jsem za ní jako rád, že jsem tam byl. A je to dost divný, ale ten kraj mi
nějakým způsobem přirost k srdci. Já nevím, proč. Nevím. Nechápu. Svým způsobem to
nechápu, ale možná ta drsnost, ta taková ta, taková ta studenost toho mi nějakým způsobem
prostě přirostla k srdci, a takže jsem tu výpravu bral dost osobně. Obzvlášť začalo to už v tý
první a samozřejmě skončilo to v té druhé, že jo. To je prostě to.
No.
Roky 1070/1071 byly velmi pestré na družinové výpravy. S družinou
jsi podnikl výpravu do nurnských kanálů, překazili jste Záborcův plán a nakonec se vypravili
do Relského panství potírat zločinné plány tamních gild. V té době jsi byl už velmi významným
mužem. Vzpomeň událostí či osob, které tě zásadním způsobem
ovlivnily.
Ta výprava do nurnských kanálů, to bylo hrozně zajímavý.
Vidět Nurn jakoby úplně zespoda, dalo by se říct. Co tam... podívat se do... podívat se jako do
historie toho města jako takového. Úplně k základům, dostat se vlastně úplně k základům toho
města, to bylo, co si pamatuju, to bylo jako zajímavé. Tam první co dost, co si z toho
pamatuju vlastně, byla taková... takovej náznak toho, že v Nurnu se rozmáhá... začíná hodně
rozmáhat... jakoby rozmáhat nekromancie. To bylo prostě že v tý době jsme, v té době jsme
narazili na nemrtvé a na nekromanty, kteří kupovali mrtvoly na hřbitovech a používali je k
nekromancii. To byl ten jeden z prvních náznaků... která vyústila potom samozřejmě v dalších
výpravách. Záborcův plán. No jistě! To je přesně... vždyť to byla výprava, to byla na Kodgick.
No jasně. No. Tam... tam bylo vidět, jak ty zločinci, jak... nebo zločinecké bandy, které prostě
se snažily dosáhnout toho, že prostě udělají velkou ránu a seberou a vykradou obrovské
množství zlata. Jak tím, že nedokázaly držet trošičku pohromadě, pospolu, a... tak tam se
prostě vlastně požraly navzájem a my že tím, že jsme my jako družina, a myslím si, že to byla
velká zásluha Gerlloda Moskyta tenkrát, protože to byl tam, jestli se nepletu, tak tu výpravu
vedl, tak jsme dokázali z toho vytěžit maximum a to se mi prostě hrozně líbí. To bylo... to
jsem... to byla... jedním slovem - vzpomínka na tohle je maximálně pozitivní, no.
No.
A dostáváme se k etapě třetí, jejímž zlomovým milníkem je opět
Kardam. Družina je tou dobou značně prořídlá a k Nurnským se jako lavina valí spousta
nováčků. Pohovoř nejprve o tehdejší situaci, která vás, staré druhy, donutila k odejmutí
hlasovacího práva nově přišedším. Z historického hlediska jde o velmi unikátní a zajímavou
událost. Pohovoř, jak tehdejší dění viděl starý mazák Zoltar Zemikosa a proč se věci staly tak,
jak se staly, a nejinak.
Tak. Právě že ta výprava předtím do... vlastně
překazit... když jsme překazili Záborcův plán, tak nám... to bylo... tam už začalo moje pouto s
Gerllodem Moskytem. Jde o to, že prostě já jsem si ho vážil jako někoho, kdo dokáže velet, a
já jsem se snažil mu v tom pomáhat a myslím si že tohle dohromady opravdu fungovalo. A byl
to základ prostě vedení družiny. Tak. A my jsme nechtěli, aby... ano, před začátkem výpravy
do Kardamu se stalo to, že v družině vlastně jsme zůstali já, Gerllod a vlastně téměř nikdo.
Vlastně snad Frynn Konopka a ještě maximálně někdo. Maximálně jeden, dva družiníci, a
hrozilo to, že nově příchozí by si zvolili vůdce a my bysme samozřejmě... Nurnská družina,
jméno Nurnské družiny by se dostalo vlastně pod jho někoho, kdo vlastně s Nurnskou
družinou nemá nic společného. Moh by si s ní dělat, co ho jakoby... co by se mu zdálo vhodné.
Takže jsme se rozhodli tenkrát, že prostě těmhlectěm nedáme hlasovací právo a tím jsme to
vyřešili. Gerllod se stal vůdcem, já jsem byl jeho zástupce a fungovalo to, myslím si, že velice
dobře. Velice dobře.
Kardamská výprava se vyznačovala hrstkou starých
pardů, tlupou neustále se doplňujících nováčků, padesátiprocentní úmrtností a především
dvěma muži: Gerllodem Moskytem a Zoltarem Zemikosou. Pohovoř o Kardamské výpravě,
jejím významu pro tebe, a zejména o svém vztahu k vůdci Moskytovi v této
době.
Já už jsem to říkal. To je... ten vztah podle mě začal už u toho,
když jsme byli vlastně na Kodgicku. Dál mně to naprosto vyhovovalo v tom, že já jsem se
cejtil... já jsem se cítil bezpečně. Gerllod Moskyt rozhodoval, já jsem mu pomáhal. On měl
šanci si věci rozmyslet, řekl jak to bude. Já jsem se na něho mohl spolehnout, že to rozhodnutí
bude správné a pak maximálně jsem mu pomáhal se vším ostatním a fungovalo to. Fungovalo
to prostě jak... jak nůž. Družina šla prostě přesně tak, přesně jak nůž. Byly tam, samozřejmě
prostě, byly tam... ta výprava vlastně druhá do Kardamu byla neskutečně drsná, tam bylo...
tam... ale jenom díky tomuhlectomu vedení, zvlášť Gerlloda a já jako zástupce, ta výprava ale
dospěla do zdárnýho konce. Kdyby to tenkrát ved někdo kdokoliv jinej, tak si myslím, že jsme
se tam... že jméno Nurnský družiny v Kardamu zhaslo. To si myslím. To si myslím já. Ano.
Nováčci, nováčci se tam prostě míhali, ale my jsme prostě... my jsme je vedli, vedli jsme je dál
a ti, co přežili, jsou dneska úplně někde jinde, než byli tenkrát.
S
Gerllodem Moskytem jsi tvořil hybnou sílu družiny. Byl jsi také po zásluze jeho zástupcem.
Vaše vzájemná spolupráce měla naprosto zásadní vliv na úspěch výpravy. Přesto je jeden
okamžik, kdy jste nebyli zajedno. Jedná se o okamžik, kdy se Nurnští v závěru výpravy a
poměrně zdecimovaném stavu vraceli naposledy navštívit kardamský přístav. Gerllod Moskyt
tehdy prosazoval prioritně sloužit gwendarronskému zájmu až za hranici nezbytnosti. Tys
naopak prosazoval provedení dalších ponorů u pevnosti Racek ve věci objevení bájného a
možná i vybájeného pokladu. Nakonec zvítězila vize Gerllodova. Proč byla tvoje vize odlišná,
měls ještě nějaké další indicie či pohnutky? Připomenu, že tehdy jste si oba dva poměrně
tvrdošíjně trvali na tom svém.
Tak ale, tak to jsou dva názory, ale
nakonec se prostě rozhodlo a nějak se šlo, že jo? A kdyby... kdyby jsme se neshodli, tak bysme
se třeba rozdělili a každej šel někam jinam, ale to prostě ne... ale bylo to... vždycky to prostě
bylo tak, že nakonec prostě Gerllod rozhodl, nebo i jsme prostě udělali nějakou dohodu... ne
dohodu, prostě já jsem s tím... já jsem za Gerllodem nakonec prostě šel. Gerllod... tak jsem to
ctil, tak to bylo. Fungovalo to předtím, proč to měnit. I když jsem třeba v tu dobu měl prostě
jinej názor, zvlášť třeba na ty peníze v pevnosti Racek, ale ty tam byly. Možná podle mě tam
ještě dneska jsou. Protože to se ukázalo v dalších rozhovorech a nebo to, co jsem odslechl
nebo odposlechl při rozhovorech v gwendarronské... v argyllské (agerrské, pozn. aut.)...
pevnosti od vlastně důstojníků, které jsem... tak tam opravdu mělo být potopených asi tři...
nebo v té pevnosti v té době, když tam došlo k výbuchu a jejímu zničení, bylo zřejmě kolem
třiceti tisíc zlatých, a takže... a já... finanční prostředky jsou prostředky k růstu, takže já jsem
samozřejmě šel po tom, abysme mohli růst.
Potom přišla výprava z roku
1073-1074, nazývaná jako Severská. Stal ses poprvé vůdcem, v jejím závěru jsi vůdcovství
složil. O této výpravě bylo již řečeno mnohé, obzvláště v rozhovorech. Přesto od těchto
rozhovorů i výpravy samotné uplynul nějaký čas. Cítím, že se sluší se tě na pocity a
vzpomínky z této výpravy zeptat a nepřerušovat tě. Zoltare, vyprávěj, o všem co cítil a vnímal
Zoltar Zemikosa.
Zima, zima, zima, zima, zima... ale takovou, jakou si
nikdo nedokáže představit. To je to, co... samozřejmě, já jsem byl vůdce a já jsem se, já nevím
proč, já jsem spíš typ, kterej je... který dokáže někomu pomáhat k, jak to bylo právě s
Gerllodem Moskytem, k tomu, aby dobře velel. Sám jsem to uchopil trošičku za jiný konec.
Snažil jsem se rozdělit funkce, vytáhnout z té družiny ty, co... vytáhnout z té družiny ty, co...
umějí svoji, řekněme, práci a použít je na tu práci, kterou podle toho, jak je znám, tak ovládají
nejlépe. A snažil jsem se prostě slyšet... chtěl jsem slyšet prostě názory družiny, chtěl jsem
slyšet družinu, co bude... co by chtěla dělat a z toho prostě vyjmout ten... vyjmout ty... ten
směr a v tom finále prostě udat jakoby ten hlavní směr. Jo? Možná to říkám trošku složitě, ale
co se dá dělat. Takhle jsem to zamýšlel a ukázalo se, že to není úplně nejlepší způsob, jak velet
družině, a to vidím teďkonc s odstupem, ale prostě já to mám nějak... asi to mám tak v sobě.
Asi to mám v sobě, snažit se prostě lidem nejdřív jako jim naslechnout... naslouchat, a pak
nějakým způsobem rozhodovat. No, možná jsem měl víc jako rozhodovat podle instinktu,
podle sebe, a rychlejš se rozhodovat. To bylo, to je asi zřejmě ten důvod. Ale tam šlo o to, že
záměry některých jedinců se prostě neslučovaly s dalším postupem a celé se to tam trošku
jakoby... ale tam také šlo o to, že ta výprava byla hrozně těžká. To bylo... my jsme tam... tam
šlo hodně... šlo tam hodně o přežití a to rozhodování tam bylo opravdu jako těžký. To je to.
Ale abysem vlastně se vyjádřil k tomu, proč jsem se... jsem složil mandát vůdcovskej, bylo to
hlavně z důvodu toho, že jsem se bál, že kdybych dál pokračoval v tom svým vedení, tak
abych... a abych moh dál vykonávat vlastně tu funkci toho vůdce, tak bych musel zabít
jednoho z družiníků, a to prostě... přes to jsem nešel, tak jsem to radši
složil.
Jak vzpomínáš na družinu a tvé působení v ní v době potírání
spolčení lunaroidů kolem Elone Kodexu? Jak jsi vnímal vzedmutí vlny nečistých sil v Nurnu a
jeho okolí?
No, já samozřejmě... já jsem člověk, kterej má takový heslo:
Účel světí prostředky, takže pokud je nekromancie využívaná v rámci nějakejch rozumnejch
mezí, tak svým způsobem proti ní nic nemám. Na druhou stranu je v tom kus obdivuhodnýho
řemesla, udělat z mrtvoly služebníka. To je prostě... nic proti tomu. Ale pokud to někdo
přehání a pokud se to děje v Nurnu a... chápu samozřejmě, že to je mocná... mocná magie,
která když je využívaná takovým způsobem, jako byla využívaná v Nurnu a začala se rozrůstat
do Nurnu, tak proti tomu státní moc musela zasáhnout. Já tomu prostě rozumím a naprosto
tomu za určitej peníz budu vždycky nápomocen. To je jedna věc. Jinak ta výprava byla zase...
odehrávala se v našem vlastně domovským městě a to bylo na ní... to bylo na ní znovu
zajímavý a ve finále jsme byli velice úspěšní a mně to přineslo... čestný občanství v Nurnu,
čehož si prostě... to je zase další plod na tom mém stromě, který prostě roste a roste a roste. A
ten, myslím, že řadím jeden z nejvýš.
Další části rozhovoru bych rád
věnoval tvé velké vášni - ženám. Kdejaká sukně si před tebou nemůže být jistá, říká se. Jsi
častým návštěvníkem nevěstinců. Jaký máš vztah k ženám a proč ses tedy nikdy neoženil?
Objevil jsem v seznamu členů družiny, že jsi kdysi užíval přízvisko Kanec, či tě tak označovali
spoludružiníci. Každopádně, tématu se to týká.
Hm, tak já si myslím, že
to bylo... že tahlecta... ty bouřlivý léta byly dřív. Když jsem byl mladej, tak samozřejmě... jsem
perfektní společník a ženy prostě ze mě... ženám se líbím, a tak... což samozřejmě vyústí v to,
že... v co to vyústit má. Ale tak já si myslím, že v dnešní době už to není... já rozhodně nejsem
v dnešní době častý návštěvník nějakých vykřičených domů. Já si žiju spíš jako takový klidný,
v tomhlenctom takový klidnější život. Samozřejmě kdejaká slečna se mi nabízí a chce jako...
kdejaká slečna se mi nabízí, ale já prostě to už... ty léta už jsou pryč.
Ani
Liscannor před tvými zálety nebyl ušetřen. Pokud to není příliš intimní dotaz, jaký byl tvůj
vztah s Nariou Moskytovou. Z roku 1068/69. Deník Yaspera, budoucího muže oné dámy,
zmiňuje tvůj "nejapný" zájem o ni. Ve zmíněném deníku je uvedeno, že po svatbě ti Yasper
zakázal přiblížit se k Narie blíže než na dvacet sáhů. To samé pak vyhlásil i k novorozené
Eowin.
Ale to jsou, to jsou jenom řeči psaný... Yasperovy... Yasperovy
prostě řeči. To vůbec není pravda. To si prostě napsal do svýho deníku jako možná svou
jakousi tužbu, že bych jako se neměl... že bysem se neměl přibližovat k Narie na dvacet sáhů.
Já jsem tohle nikdy nerespektoval. Ale Naria je nádherná žena. Já samozřejmě ve svých
bouřlivých letech jsem se možná trošičku o ní nebo okolo ní zajímal a dodnes si jí vážím a
myslím si, že jsme přátelé. Tak.
Další dotaz se týká tvého intimního
vztahu s Pamillou Nórienskou. Ani s tou ses neoženil. Řekni k tomuto vztahu něco bližšího a
zda vztah dosud trvá.
S Pamillou Nórienskou? Ale s Pamillou Nórienskou
jsme... přátelé. Já nevím, jako kde jsi tydlencty informace vzal? Že jsem měl nějaké vztahy,
nebo nějaký bouřlivý vztah, nebo tak nějak, nebo já nevím, jak to tam bylo nazváno? Ale jak
říkám, já žiju v tuhle dobu poklidný život v míru se všemi sousedy a vztah s Pamillou
Nórienskou? Jak jsem řekl, jsme přátelé.
Možná si budeš myslet, že ze
mne mluví tichá závist. A možná nebudeš daleko od pravdy. Yasperův deník píše: Zoltar
Zemikosa se projevil jako zbabělé prase neb po cestě do Antrinu svedl dceru hostinského pod
příslibem manželství a po cestě zpět ani nenašel odvahu se jí podívat do očí a raději nocoval ve
škarpě. Jsem daleko od pravdy, když si myslím, že ženy miluješ, ale závazků vůči nim se
děsíš?
Ale to není pravda. To není pravda. To už jsou... to už je dlouho.
Ano, je to prostě tím, že mně se ženy vrhají k nohám, já mám prostě obrovské osobní kouzlo a
to se... to je... občas někdy je to trošku i prokletí, ale... si říkám... ale já se snažím v dnešní
době... a takhle - nějakých závazků... já se jim nechci vyhýbat, jenom jsem ještě nenašel tu...
jenom jsem... počkat, tohle chce správný výraz... to mně vždycky trvá trošičku déle... jenom
jsem nenašel donedávna tu pravou.
Zoltare, tušíš, kolik po světě běhá
tvých dětí? Popřípadě, stýkáš se s nimi či s jejich matkami?
Ale... ale... to
přece... to přece není žádná... žádná ta... samozřejmě pokud by se objevil někdo z bouřlivých
let a zjistilo se, že prostě jsem otcem nějakého dítěte, tak se o něho postarám. Zajistím ho. To
je samozřejmé. Ne, ale nikdo se neobjevil, takže jich zřejmě asi tolik neběhá, že
jo?
Co tě vedlo v roce 1073 vyřknout následující větu: „...Ať si říká kdo
chce, co chce, nejlepší jsou vždycky ovce...“? Co si z toho člověk, který tě třeba osobně
nezná, má vyvodit?
Možná mám... možná moji lásku k jehněčímu. Já to
maso mám rád. To samozřejmě. Jako ovčí maso je výborný. To jako
jasně.
Roku 1075 ses stal jedním ze tří kandidátů volby do starostenského
úřadu obce Liscannor. Z klání jsi sice nevyšel jako vítěz, ale třeba to vyjde v budoucnu. Jak na
tuto volbu vzpomínáš a je něco, co bys dělal jinak či lépe než bývalý starosta Moskyt nebo
současný starosta Bolbuch?
No, málo se toho dá udělat lépe... určitě se
toho dá pár udělat lépe než současný starosta Bolbuch, ale ne že bych proti Bolbuchovi úplně
něco nějak měl. To on prostě... se vší úctou k jeho věku a k jeho osobě, myslím si, že dělá
starostu nejlíp, jak ho dělat může. Ale to nic neznamená na to, že by to někdo nezvládnul líp.
Já si myslím, že ano. Gerllod Moskyt byl zodpovědnej, dobře ved starostenskou knihu a měl
spoustu dobrejch nápadů, ale já... co já si myslím, že pro Liscannor by bylo, ale samozřejmě to
není názor prostě většiny, je možná trošku víc života v tý vesnici prostě. Možná třeba by to
nemusela bejt úplně vesnice jenom dobrodruhů, ale možná by třeba časem se sem mohli
přistěhovat i lidi normální. Civilního původu.
Při přípravě rozhovoru s
tebou jsem si uvědomil, že jsi skutečným pilířem Nurnské družiny. Jsi jejím nejstarším
skutečně aktivním členem, zúčastnil ses jedenácti výprav, jsi pamětník a veterán. Řekni něco o
svém vztahu k Nurnské družině, co pro tebe tato znamená, případně můžeš pohovořit i o
svých spoludružinících a vztazích k nim.
Kdyby nebylo Nurnské družiny,
tak bych dneska ještě někde řídil vůz, nebo bych někde možná dělal vrátnýho na nějaký
universitě, nebo něco. To byla příležitost, kterou jsem se chytil a vyšlo to. To je... a
samozřejmě pokud je něco nejdůležitějšího v tom životě, co vám nejvíc pomohlo, tak si toho
normálně nejvíc vážíte. Takže Nurnská družina... tohle si myslím, že vypovídá o mým vztahu k
ní. A potom o současných družinících - já podporuju Bolbucha, protože v něm trošičku vidím
Gerlloda Moskyta, ale Gerllod Moskyt to samozřejmě není. Ale líbí se mi na něm ta jeho
rozhodnost a jasná představa o dalším postupu. Takže já ho prostě podporuju. Jsem rád, že
jsem se smířil s Jorchenem Kierkem, to je můj teďkon... to je v tuhle chvíli myslím si že jedno
z nejdůležitějších, co v současným vztahu nebo v současným dění v Nurnský družině pro mě
je. A potom samozřejmě jakási... je příjemná taková konkurence s mým alchymistickým
kolegou Otakárem, je to příjemná konkurence, je fajn mít tady... takže vedu... tohle je prostě,
to je další vzpruha pro mě. No a pak ty ostatní se tam prostě nějakým způsobem mění. Já si
myslím, že družina zažila teďkon zažila docela výraznou výpravu, který já jsem se neúčastnil.
To samozřejmě těma vztahama prostě zamíchalo a přineslo to zase novou krev, nový život. Já
jsem zase rád, že se v tom nějakým způsobem učím plavat. Je to trošku něco novýho. Taky
fajn. Každopádně jsem spokojenej.
Čím ses zabýval v Liscannoru po dobu
času, který družina trávila daleko na jihu?
Odpočíval jsem. Odpočíval
jsem.
Na závěr poslední otázka. Je něco, co nebylo vyřčeno a co bys chtěl
sdělit nebo vzkázat?
Já si myslím, že už jsem toho řeknul opravdu hodně
a... vzkázat... akorát, ať Nurnská družina žije dál a ať jdeme dál. To je
důležitý.
Poznámky k historii Gwendarronu
Poznámky z pozůstalosti Getda z Ruindoru k vyučování historie Gwendarronu.
Výňatek z Kroniky západního pobřeži od Brega
Duffera
Gwendarron
Původně oblast podél pobřeží mezi Černými
vrchy (dříve Tertta emand - Uhelné kopce) a Rugornskými skalami (Awbe
allaine - Sokolí skály). Za elfích časů se dřív jmenovala Finaellam laden (Země s
hojností zvěře) či také Wallaesme dageill (Místo božího daru) a byla prakticky celá
pokryta hvozdem, který byl elfům domovem. Později po značném rozšíření Legendy o stínové
dívce však začala být celá oblast známa pod jménem Wendaern.
To bylo krátce po
prvním setkání tamějších elfů s lidmi, kteří přišli z východu a v této oblasti jich ještě moc
nebylo. Většinou se jednalo o kočující nomády. Docházelo k častým ozbrojeným střetnutím, z
nichž vycházeli jako vítězové především elfové, kteří již věky žili v pevných společenstvech.
Jen málokteré lidské kmeny se s elfy spřátelily a usídlily se na hranici jejich území. Lidé se však
množili mnohem rychleji než elfové a potřebovali stále nová území. Docházelo k dalším
bojům, při nichž lidé ukrajovali stále víc území z elfích říší. Na území Gwendarronu v té době
vtrhl mnohačetný kočovný kmen divokých válečníků a elfové se jejich síle nedokázali ubránit.
Kmen se jmenoval Braghové a jejich náčelníkem byl podle legend Opyta Kladivo. Lidé dobyli
jižní část území podél Černých vrchů až k moři. Elfové se stáhli do severozápadní
oblasti.
Braghové se v zemi usadili a prakticky úplně vykáceli hvozdy na svém
území. V tom jim výrazně pomáhali trpaslíci žijící na Černých vrších a těžící tam uhlí, neboť
potřebovali mnoho dřeva. Trpaslíci s lidmi nebojovali a naopak s nimi obchodovali, z čehož
měly prospěch obě strany. Lidé tak získali vynikající zbraně a trpaslíci dřevo, které za vlády
elfů získávali jen těžko. Na vykáceném území lidé založili pole a pastviny, na nichž zprvu
pracovali zejména otroci Braghů, kteří se rekrutovali ze zajatců lidských i elfích. Braghové
nazývali gwendarronské území Baradün (Naše zem).
Zhruba po padesáti letech
přitáhl z východu další lidský kmen - Pochapité. Byli to zapřísáhlí nepřátelé Braghů ještě v
době před stěhováním obou národů na západ, proto nebylo divu, že došlo k válce. Během
dvou let byla země Baradün v troskách. Nebylo divu, neboť musela čelit náporu na čtyřech
stranách. Na jedné straně stáli elfové. Pravda, neměli sílu sami udeřit na Baradün. Během
války se dokonce stáhli hluboko do lesa a čekali, až se lidé pobijí mezi sebou. Přesto to byla
hrozba, kterou náčelník Braghů, Olfang, nemohl opomíjet a navíc neznal přesnou elfí sílu.
Elfové sami věděli, že je jejich zem v původním osídlení ztracena. Před příchodem Pochapitů
měli sotva sil udržet se ve stávajících hranicích. V boji padlo příliš mnoho mužů, aby se mohli
opět rozšířit, navíc byl na zbytku území zničen hvozd, tedy jejich domácí prostředí. Sami proto
podnikali nájezdy na území Braghů a snažili se způsobit co největší škody. Olfang jim to
nemohl oplatit, neboť byl zaměstnán bojem s trpaslíky.
To byla druhá strana v boji
proti Braghům. Trpaslíci zpočátku s lidmi čile obchodovali, ale Olfang se krátce po svém
nástupu na trůn rozhodl, že si Černé vrchy podmaní silou. Zdálo se mu totiž, že trpaslíkům za
zbraně platí příliš, proto chtěl jejich doly, huti a pece získat pro sebe a z trpaslíků nadělat
otroky, kteří by pro něj pracovali. Malý lid si to ovšem nenechal líbit a došlo k válce. Trpaslíci
sice nebyli tak silní, aby se lidem mohli postavit v boji, ale věděli, že brány jejich pevností
odolají každému obléhání. Stáhli se proto do nitra hor, kde se bránili lidským útočníkům. Při
příchodu Pochapitů válka trvala sedmnáct let.
Třetí stranou konfliktu byli otroci.
Braghové s nimi zacházeli s krutostí sobě vlastní. Jako všechny, kdož nebyli členy jejich
národa, je považovali za méněcenné. Otroci byli nespokojeni se svým údělem, ale strach z
kruté smrti, která by je čekala v případě odporu, byl vesměs větší. Na několika místech sice již
dříve došlo ke vzpouře, ale ta byla vždy velmi tvrdě potlačena. Až v době, kdy se rozšířilo, že
Braghové prohrávají válku, rozšířily se vzpoury otroků v masovějším měřítku po celé zemi.
Přestože byli masově pobíjeni, neboť neuměli bojovat a neměli ani potřebné vybavení,
způsobila jejich povstání značné škody, hlavně na hospodářské stabilitě země, neboť neměl
kdo pracovat, ale i zaměstnávání vojenských posádek hrálo svou roli. Často se pak stávalo, že
byli otroci na některých místech pobíjeni preventivně, aby nemohli povstat, nebo byli alespoň
mrzačeni, aby nemohli řádně vládnout zbraní. Otroků přežila z doby před příchodem
Pochapitů asi jedna desetina.
A nakonec tu byli samotní Pochapité. Původně se
zdá, že to byl zemědělský národ odněkud z východu. Jeví se pravděpodobné, že byl napaden a
ze svého území vyhnán právě Braghy, proto se oba kmeny k smrti nenáviděly. Během svého
putování za novou zemí se Pochapité zocelili v boji, což jim dávalo větší naděje do nového
konfliktu. Přesto se však jejich síla jejich nepřátelům nevyrovnala. Vedl je ovšem Valamir
Vyjednavač. Při pozdějším srovnávání se říkalo, že jaký byl Opyta vojevůdce, takový byl
Valamir diplomat. Podařilo se mu domluvit spolupráci s trpaslíky, kteří potom zaútočili na
Baradün od jihu, a především dodali Pochapitům kvalitní zbraně. Podařilo se mu dokonce
domluvit se s elfy, kterým zaručil nedotknutelnost jejich současných hranic (tato smlouva byla
porušena až mnohem později). Mezi otroky pak nechal roznést zprávy, že jeho lid otroctví
nepodporuje a stávající otroci se stanou svobodnými. Navíc dokázal přesvědčit jednoho
vyhnance z kmene Braghů, aby se se svými lidmi přidal k němu. Tento muž, Tartheg, opustil
Baradün kvůli krevní mstě s členy náčelnického rodu. Valamirovi dalo více práce přesvědčit
své lidi, aby Braghy nechali naživu, než Tarthega, aby se připojil v boji proti Olfangovi.
Tarthegova pomoc byla velmi vítaná, neboť znal prostředí i nepřátelské velitele. V jedné z
bitev, když si již byl jist vítězstvím, nechal Valamir Tarthega se svými muži bojovat v největší
vřavě, ale nepřišel mu včas na pomoc s ostatními oddíly, takže přeběhlý bragh i všichni jeho
lidé padli.
Nakonec tedy došlo k vítězství Pochapitů a obsazení celého území.
Většina braghů padla v boji, včetně náčelníka Olfanga. Braghové totiž vždy bojovali až do
konce a dobrovolně se nevzdali. Ti, kteří přece jen padli do zajetí, byli vesměs zabiti, jako
pomsta za masakrování vlastních zajatců. Stejně se vedlo i ženám, starcům a dětem, a jen
nejmenší děti a některé mladší ženy byli ponecháni naživu a přijati do kmene, který přece jen
ve válce ztratil dost mužů a bylo třeba rodit další děti. Všechna opevnění a osady Braghů byly
srovnány se zemí, aby nic nepřipomínalo jejich přítomnost, a byly vystavěny osady další.
Několik osad si tu postavili také trpaslíci, z nichž nejznámější se stal Nurn. Pochopitelně se
změnil také název země. Jelikož elfové i trpaslíci stále používali starý název Wendaern,
Pochapité ho převzali též, ale přizpůsobili ho svému jazyku, čím se název změnil na
Wendarron. Tak potom Pochapité nazývali celý svůj stát a nejen původní území, k němuž se
název vztahoval.
Jméno ovšem ještě získalo jednu drobnou změnu. Když
Pochapité rozmístili hraniční kameny, byla na nich vytesána runa G (granica - hranice).
Často následoval také název Wendarron, proto hlavně cizinci začali zemi říkat Gwendarron,
což přetrvalo do dnešních časů.
Nurn
Původně trpasličí osada. Žili
tam hlavně kováři a kameníci, a také obchodníci, kteří nakupovali zboží od svých pobratimů z
hor a prodávali ho lidem. Nurn se stal známým překladištěm zboží a centrem obchodu
trpaslíků s lidmi. Časem se asi půl míle na jih usadili lidé a jejich král zadal trpaslíkům zakázku
na stavbu hradu. Kolem hradu pak vzniklo město a velký přístav, vše hlavně zásluhou
trpasličích stavitelů. Trpasličí osada se pak stala jeho součástí, ale dala mu jméno, jelikož to už
bylo dlouho známé a mezi obchodníky používané.
Naglin
Trpaslíci
tvořili v Nurnu asi třetinu obyvatelstva několik staletí od založení Nurnu. Vše se změnilo při
pogromu v roce 522, který svým rozsahem přiměl přeživší trpaslíky odejít z Nurnu. Trpaslíci
odešli na severovýchod a zhruba po měsíčním pochodu založili osadu Naglin (dnes trvá cesta z
Naglinu do Nurnu díky dobrým cestám asi týden, ale uprchlíci šli pěšky a měli s sebou veškerý
majetek, ženy a děti, a prostředí neznali). Území okolo Naglinu tehdy nebylo pod kontrolou
krále v Nurnu. Město bylo rychle obehnáno hradbou a rovněž díky tomu odrazilo první nápor
gwendarronské armády o rok později. Město úspěšně odolávalo po tři roky nepravidelným
atakům. Po smrti krále Kramira III., řečeného Kopyto, byly gwendarronské útoky zastaveny.
Obě strany se sice i později ještě několikrát dostaly do konfliktu a střetly se v poli, ale takto
vleklé boje se již nekonaly. Roku 737 se Naglin a okolí připojily k rozšiřujícímu se
Gwendarronu.
O přístavech
Poznámky z pozůstalosti Getda z Ruindoru k vyučování historie Gwendarronu.
O přístavech
Lanius
Hearwen coest
Hearwen coest (Vraní pobřeží) byl významný elfí
přístav již dobrých tisíc let před počátkem našeho kalendáře. Byl také sídlem elfího krále
vládnoucího zemi známé jako Finaellam laden (Země s hojností zvěře) či také
Wallaesme dageill (Místo božího daru). Později se celé této zemi začalo říkat
Wendaern (dnes centrální Gwendarron). Tato země se táhla od Tertta emand (Uhelné
kopce, dnes Černé vrchy) po Awbe allaine (Sokolí skály, dnes Rugornské skály).
Hearwen coest byl díky své poloze dlouho nejvýznamnějším přístavem v celém širém
okolí. Jeho význam začal klesat až v dobách všeobecného úpadku elfů, když většinu
Wendaernské země zpustošili Braghové. Po porážce Braghů se sice jeho význam nakrátko
obnovil, ale po vybudování přístavu v nedalekém Nurnu byla většina námořní dopravy
směřována tam. Elfí království bylo v úpadku a po několika válkách se sousední lidskou říší s
centrem právě v Nurnu bylo nakonec zničeno. Hearwen coest, původně velké město,
se postupně vyprazdňovalo až bylo roku 172 podle nového počítání, bylo srovnáno se zemí a
území říše bylo připojeno pod správu nurnských
vladařů.
Nurn
Přístav Nurn byl vybudován v letech 71-75 podle
nového počítání na místě královského hradu místních lidských vládců. Netrvalo dlouho a na
místě přístavu a hradu vzniklo překotně se rozvíjející město. Nurnský přístav vzhledem k
celkovému úpadku elfů rychle ve významu předběhl blízký elfí přístav Hearwen coest,
který byl o dobrých tisíc let starší. Nurn získával stále více a více na významu, což vyvrcholilo
roku 172 podle nového počítání, kdy nurnští vládci v té době už téměř bezvýznamný
Hearwen coest dobyli a srovnali se zemí. Od té doby je Nurn díky výhodné poloze na
lodních trasách zdaleka nejvýznamnějším přístavem v okruhu několika stovek mil.
Haelb vi wendaern
Poznámky z pozůstalosti Getda z Ruindoru k vyučování historie Gwendarronu.
Haelb vi wendaern
Haleugisis Atura
Kdysi, v dávných dobách mého mládí, jsem měl možnost číst
původní podání v elfském jazyce, které je dnes nejspíš nenávratně ztraceno. Ta báseň mě
uchvátila. Dodnes si pamatuji, jak na mě působil každý verš, přestože slova jsou již dávno
ztracena ve víru času. Byl to příběh nezměrné lásky, jaké je schopna pouze lidská bytost, té
lásky, která dokáže překonat každičkou překážku. Která se dokonce dostala přes práh
smrti.
Chtěl bych na těchto řádcích vyjevit, o čem tato velká báseň pojednává, aby
se obsah dochoval i následujícím generacím, neboť ten je nesmrtelný.
První část
básně vypráví o lásce mezi dvěma elfy, o jejich životě, a popisuje šťastné období jejich života v
elfích hvozdech. Milostnou poezii jsem v mládí četl a nebylo to vždy čtení špatné, ale to, čeho
dosáhl autor Haelb vi wendaern, se nedá srovnat s ničím. Tato poezie hluboce zasáhla
mé srdce a ještě mnohem později jsem vzpomínal na lásku vykreslenou těmi přenádhernými
verši, které jsem se sám nikdy nedočkal. Myslím, že tato část je jedním z vrcholů milostné
poezie vůbec a pozdější ani současná tvorba se jí může jen těžko rovnat.
Druhá
část je o poznání temnější. Rozpráví o příchodu skřetů do kraje, o masakrech, které způsobili,
a o počátku velké války, již s nimi elfové vedli. O utrpení, které elfům válka přinesla. O
rozdělení rodin, když muži kráčeli do boje, a o srdceryvném loučení s elfími ženami.
Samozřejmě největší pozornost byla věnována našemu páru. Nešťastné chvíle loučení
doháněly čtenáře k slzám. Pamatuji na scénu, kdy odcházející elf slibuje své dívce, že se vrátí.
Tehdy jsem pro slzy nemohl číst, protože jsem samozřejmě předem věděl, jak legenda
dopadne, a nemohl jsem se utěšovat bláznivou nadějí na jeho přežití. A přesto jsem si přál,
abych se mýlil. Aby se všichni, co legendu četli přede mnou, mýlili a ona vlastně skončila
dobře. Ale bylo to marno. Tato část končí úmrtím elfa v bitvě se skřety.
Třetí,
závěrečná část, začíná tím, jak se dívka dozví o úmrtí svého milého. Dodnes si pamatuji na
téměř hmatatelný žal, který plynul z těch veršů. A pak přišlo odhodlání, kdy se dívka rozhodla,
že svého milého najde. A počala se toulat po kraji, vyhýbajíc se všem živým, hledajíc jen svého
mrtvého milence, přičemž se sama vzdala svého žití a snažila se překročit práh života. Byly to
smutné verše, když dívka přestávala být elfem a stávala se stínem, ale zároveň dávaly vědět, že
odhodlaný člověk může dokázat vše. A nakonec to dokázala. Našla svého milého v říši
mrtvých, ale sama byla uvězněna mezi říší mrtvých a živých a nemohla tam ani zpátky, a tak
jako dívčí stín bloudila po kraji, který posléze získal její jméno...
Legenda o
stínové dívce - obsah
Tato známá elfí legenda spadá do kategorie milostné
baladické poezie. Její vznik se datuje do období na přelomu našeho kalendáře a její autor je
neznámý. Vypráví o elfí dívce, jejíž muž padl v bitvě se skřety a ona se tak soužila, až přestala
být živou bytostí a stala se stínem. V této podobě bloudila po kraji, až zmizela
docela.
Haelb vi wendaern
Aelauin
Fillinthero
Když mě moje práce na mém pojednání a setřídění elfích
balad a písní zavedla do Hearwen coest, ani v nejmenším jsem netušil, jaké zde najdu
skvosty. Samozřejmě, že jsem již slyšel o Haelb vi wendaern, ale teprve tady jsem si
mohl toto veledílo přečíst. Nebudu nic předstírat, dojem, jaký na mě tato balada udělala, se
nedá srovnat s žádnou jinou elfí básní. Podobný názor měla zřejmě řada dalších elfů, neboť
jménem Wendaern se označuje nedaleký kraj, odkud dotyčná dívka prý
pocházela.
Abych alespoň ve stručnosti nastínil děj pro ty, kteří nebudou mít
možnost se s dílem seznámit přímo, ačkoliv doufám, že se báseň rozšíří do všech koutů světa,
aby si ji každý malý elf mohl přečíst a vychutnat toto mistrovské dílo.
Báseň je o
dívce, jejíž manžel byl zabit lidmi a ona žila jako vdova mezi elfy. V tomto kraji však lidé s elfy
uzavřeli příměří a lidé se zabydleli v elfím sousedství. Tak se i tato dívka dostala do kontaktu s
lidmi, až se do jednoho z nich zamilovala. Všichni kolem ní jí to vyčítali, připomínali jí jejího
mrtvého muže jakož i další problémy, které soužití s lidmi přinášelo. Ale ona neposlechla,
následovala svou lásku, vzdala se svého elfího žití a stala se obyčejným člověkem. Nějaký čas
žila se svým lidským milencem, ale on ji pak zradil a opustil. A ona zůstala sama, nemohla
zůstat mezi lidmi, ani se vrátit k elfům. A tak opustila svět živých lidí a stal se z ní stín bloudící
mezi světem lidí a elfů.
Vyprávění je skutečně strhující. Čtenář přímo hltá
jednotlivé verše, které jsou seřazeny ve skvělé kompozici. Mistrovsky jsou rovněž zpracovány
vztahy mezi elfy a lidmi. Možná i tato báseň nám dává naději, že elfové a lidé mohou žít vedle
sebe v míru. Co je ale nejdůležitější, je vykreslení charakterů, zejména hlavní
hrdinky...
Aess mi lúving allae wen
fonnt vealihe
torantang
wi anni tallgeranu sav
i paen lawo wendaern
Dívko, proč
dalas lásku svou
tomu, kdo jí nebyl hoden
tomu, kdo pohrdl tvým citem
zemí
teď bloudíš stínovou
Morální principy
Přepis družinové hádky, která následovala po odvolání trpaslíka Bolbucha z funkce vůdce. Následovalo zvolení Al Rahema a
dohadování se o dalším směřování výpravy. Hádka není zachycena od začátku. Vzhledem k některým nesrozumitelným pasážím, šumu okolí a
zdvojeným hlasům budu tento záznam přepisovat tak, aby zůstal zachován především obsah (vobsach)... O.V.
Kierke : „...ňáký mrzký věci...“.
Worrel : „Jaký mrzký věci?!
Mrzký věci jsou pro mě... eee...“.
Kierke : „Víš co je to vyšší princip
mravní?“.
Worrel : „To samozřejmě vim. Ale kdo? Tyhle ty dva? Ty sou
vyšším principem mravnim?“.
Ukazuje pravděpodobně na Vestu a
Zemikosu.
Vesta a Zemikosa společně : „Cože?!“.
Vesta :
„Co si to dovoluješ, ty chudáku! Vole! Vy na tom Álfheimu akorát kradete! Ty vaše
loupežný vejpravy!“.
Zemikosa : „Jo! Akorát se tam ty kurvy vražděj mezi
sebou!“.
Worrel : „To není pravda!“.
Al Rahem :
„Můžem se vrátit k původnímu?“.
Kierke : „K
původnímu?“.
Zemikosa : „Určitě, já osobně si myslim,
že...“.
Al Rahem : „Dobře! Tak já říkám jednu
věc“.
Zemikosa : „Al Rahem byl...“ (nesrozumitelné, je překřičen Al
Rahemem).
Al Rahem : „Já byl zvolenej vůdce. Můj názor byl znám dlouho
dopředu. V tuhle chvíli já velim. Vracíme se domu! Pokud s tim nesouhlasíte, tak mě můžete
shodit“.
Zemikosa : „Nesouhlasim...“.
Al Rahem :
„Ale v tom případě nechápu, proč ste mě volili i přes moje známý
názory!“.
Zemikosa : „V tu chvíli...“.
Al Rahem :
„A jestli ste doufali, že se to ňák jako...“.
Kierke : „Já taky
nechápu!“.
Al Rahem : „To je váš problém. To si vyřiďte vy
sami!“.
Kierke : „No, ale stejně máš kvality větší než trpaslík. Prostě
dotáhnout věci do konce“.
Al Rahem : „Ano! Ano!“.
Kierke
: „Konec konců, to uvědomělý Álfheimci taky. Ale ty nejseš uvědomělej, když to
rozpouštíš. Když říkáš - deme domu“.
Milo : „Tak si zvolte někoho jinýho,
když nechce velet do útoku“.
Kierke : „Ale von musí. To je jeho
povinnost!“.
Zemikosa : „Chachacha“ (skutečně mohutný
smích).
Kierke : „To je jeho povinnost! Táhnout vojsko do
pole!“.
Zemikosa : „To je pravda, to je jako když velitel jednotky řekne
- vzdáváme se“.
Al Rahem : „Já nebudu..., já nebudu. Já nebudu ňáká vaše
figurka!“.
Kierke : „Ty máš zodpovědnost!“.
Zemikosa :
„Tady nejde vo to..., ty nejsi žádná figurka. Nikdo tě nevolil proto...“.
Al
Rahem : „Když chcete pokračovat i přes moje názory, že se vracíme domu, a vy ste mě
zvolili. Dobře, možná ty ne“.
Kierke : „To je jedno, já
uznávám...“.
Zemikosa : „Já uznávám tvoje kvality toho, že by si byl
schopnej nás vést kvalitně, to...“.
Al Rahem : „V tu chvíli mě teda vol na
další výpravě“.
Vesta : „Pche!“.
Zemikosa : „Pokud
to prostě pokládáš takovymhle způsobem, já prostě nemám jinou možnost. A já nemám jinou
možnost prostě, než v tu chvíli apelovat na členy družiny, abysme to došli“.
Kierke:
„A já apeluju na vůdce, aby svoje rozhodnutí změnil!“.
Zemikosa : „Von
to nezmění“.
Vesta : „Zcela regulérně byl zvolenej Al Rahem jako vůdce.
A je to hrobař týhle výpravy, ale byl zvolenej regulérně...“.
Kierke :
„Byl“.
Vesta : „Ale na druhou stranu ta volba vůdce probíhala v
tom, že vlastně se už předem rozhodlo, že jakoby se bude pokračovat,
ale...“.
Worrel : “Co jako? A kdo to jako? Pozor, ještě jsem se ptal, jestli
budou ňáký proslovy? Nebo něco takovýho“.
Kierke : „Ano, bohužel
prostě...“.
Worrel : „Ptal jsem se na to! Nebudou!“.
Vesta
: „Já navrhuju...“.
Zemikosa : „Mělo bejt prostě jasný, kdo má
jakej názor na to, jak to pojede dál“.
Vesta : „Já
navrhuju...“.
Al Rahem : „Já nevim, s jakym záměrem byl volenej
vůdce...“.
Kierke : „Ty vole!“ (s povytaženým obočím).
Al
Rahem : „S jakym záměrem jste sundali Bolbucha. To já nevim“.
Vesta
: „Bolbuch byl sundanej proto, že byl naprosto neschopnej. Neustále chrápal. A opakoval
to už poněkolikátý..., poněkolikátý na týhle výpravě! Vysmál se nám do ksichtu! Nejdřív řval, že
pudeme do šturmu, a potom něco jako – já tady spim, řídim to z gauče!“.
Al Rahem
: „Tudíž to nemá nic společnýho s pokračovánim týhle výpravy. To nemá nic společnýho
s tim, že vůdce byl sesazenej se záměrem, že výprava bude pokračovat“.
Kierke :
„Ty vole, ty nevíš...“.
Vesta : „Já navrhuju dokončit akci pod
vedenim Al Rahema“.
Zemikosa : „Jenomže von to
nechce“.
Al Rahem : „Já nebudu...“.
Kierke : „Ty
máš, sakra, dokázat, že seš lepší než Bolbuch! Že nás tam, kurva, dovedeš!
Vítězně!“.
Worrel : „No...“.
Kierke : „To máš,
sakra, dokázat a ne tu výpravu zbořit!“.
Worrel : „Ale jako, pánové, tady
jsou jasně protichůdný názory. Tady se všichni hádaj navzájem...“.
Zemikosa :
„To my nemusíme v tom případě teda nikam chodit. Nebo se vůbec někam
vypravovat!“.
Worrel : „Jenomže, Zoltare..., buď teda vůle tvá a sesaď
vůdce“.
Zemikosa : „Já to tady říkám už asi půl hodiny! Ano, sesazuju
vůdce!“.
Al Rahem : „No, tak vyvolává hlasování!“.
Vesta
: „No, ovšem otázka je, co bude dál?“ (smích).
Worrel : „Kdo je
pro a kdo je proti? Takže v tom případě se ptám, kdo je pro?“.
Zemikosa :
„Pokud on zůstane vůdce, tak...“.
Worrel : Tak se ptám, kdo je
pro sesazení Al Rahema?“.
Kierke : „Takže změníš svůj názor, Al
Raheme?“.
Al Rahem : „Nezměnim svůj názor. Já nebudu měnit svůj názor
každou chvíli“.
Hlasuje se. Pro sesazení je Kierke, Zemikosa a Vesta.
Al
Rahem : „Dobře. Kdo je proti?“.
Pro podržení Al Rahema je Worrel, Milo a
Al Rahem. Jakoubek a Zlotě ještě nejsou členy družiny a Bolbuch chrápe na gauči.
Al
Rahem : „Dobře, je to jedna ku jedný. Já mám hlas navíc. De se
domu!“.
Vesta : „Hm“.
Worrel : „Je to
jasný“.
Kierke : „Ty vole, to se nedá psát, takovýhle věci“ (smích a
vzápětí ještě mohutnější od Zemikosy).
Vesta : „To bylo jasný hned vod
začátku“.
Worrel : „Regulérně“.
Vesta : „Hm...,
je to podle pravidel“ (smutně).
Kierke : „Je, je“.
Zemikosa
: „Je to podle pravidel. Může za to Milo Pelíšek!“.
Worrel :
„Hele, Milo Pelíšku, vole! Vezmu tě do služby! Když budeš chtít“.
Vesta
: „Hele, Pelíšku, změň svoje hlasování a zvýšim ti gáži“.
Zemikosa :
„Ne, vyhoď ho!“.
Vesta : „Máš pravdu. Už nejseš můj sluha! Seš
družiník. Já sem ti to zařídil, vole! A už nejseš můj sluha!“.
Worrel: „Já nemůžu mít
dva sluhy“.
Vesta : „A to víš, že můžeš mít! Jeden ti bude tohle a druhej
ti bude támhleto!“.
Zemikosa : „Ještě bysme mohli přijmout Jakoubka do
družiny“ (smích).
Worrel : „No tohleto, jestli to dopadlo tímhle tim
způsobem...“.
Vesta : „Zvládnem to sami! Tak, chlapi! Jsme semknutý!
Otázka je, jestli do toho půjde s náma Bolbuch, protože ten je teď možná
uraženej“.
Zemikosa : „Nebude uraženej!“
(rozkazovačně).
Kierke : „Takhle, chci říct. Kdo má
zástupnictví?“.
Zemikosa : „Ale vůdce bude...“.
Kierke :
„To je jedno, velíme si sami!“.
Worrel : „Oficiální Nurnská
družina jde domu“.
Vesta : „No tak táhněte!“.
Zemikosa :
„Běžte! Čau! Sbohem, buďte s bohy!“.
Worrel : „Vyspíme se. No,
asi pudem...“.
Kierke : „Worreli, neblázni. Rozmysli si to. Potřebujem
tě“.
Vesta : „Nejseš náš táta“ (přemlouvavě k
Worrelovi).
Kierke : „A jde tady vo vyšší věci“.
Worrel :
„Hele, nechte si ty kecy, opravdu“.
Vesta : „Takovýhle kecy se
tady používaj“.
Kierke : „Jde tady vo vyšší věci“.
Na pozadí
Zemikosův smích.
Vesta : „Zklamals, zklamals“ (na
Worrela).
Milo : „Hele, já jsem byl ochotnej dělat, co byste mi
řekli“.
Zemikosa : „Nééé, my jsme ho neměli vůbec tahat do družiny. To
je prostě tvoje blbost. Dyť se podivej“ (zřejmě ukazuje na Vestu).
Kierke :
„Já sem říkal, že je to kravina“.
Nesrozumitelný šum. Řeč se zřejmě stáčí, co
by bylo, kdyby se útočilo na Podžinkův dům.
Milo : „Já bych tam
umřel“.
Zemikosa : „Ale neumřel“.
Milo : „Já bych
tam umřel“.
Zemikosa : „Hlídal bys venku“.
Vesta :
„Ty si myslíš, že bych tě nechal umřít?! Já bych ti nechal, vole, akci venku. Důležitou
zabezpečovací akci! Hlídal bys vůz. Myslíš, že sem blbej? Že to asi nevim? Koukej změnit názor!
Ještě máš čas!“.
Kierke : „Už ne...“ (smutně).
Zemikosa :
„Jó, jasně. Hlasovat se může znova. Já to klidně vyvolám potřetí!“ (všeobecný
smích).
Worrel : „No, tak to už asi ne“.
Zemikosa :
„Proč ne?“.
Al Rahem : „No, tak to
zas...“
Zemikosa : „No, když prostě nejseš ochotnej. Dostal jsi mandát k
tomu, abys nás ved“.
Worrel : „Ale, pánové...“.
Al Rahem
: „Sesadil jsi jednoho vůdce. Sesazuješ druhého! Budeš vyvolávat hlasování tak dlouho,
dokud nebude tvůj názor správnej?“.
Zemikosa : „Ale...“.
Al
Rahem : „Ty vole, běž do hajzlu! Běž do hajzlu!“.
Zemikosa :
„Nebudeš první ani poslední, kdo mě pošle do hajzlu. Ale já si prostě myslim, že ta
družina by měla jít někam..., ňákym směrem..., a myslim... A udělám pro to všechno, aby tam ta
družina šla. Ano, udělám pro to všechno. Sesadim ho podesátý, po dvacátý. Klidně to udělám.
Protože si myslim, že tohleto, co ty říkáš, není správný. Já si myslim, že by si byl dobrej vůdce,
že máš na to, aby si nás ved tam..., do toho boje. Že by si nám říkal, co máme dělat. A my bysme
tě poslouchali. Stáli bysme za tebou. Všichni. Ale, bohům žel, jsi se ukázal takhle, že to prostě
nechceš udělat...“.
Al Rahem : „Ale...“.
Worrel :
„Ty, Zemikoso, ty seš fakt...“ (nesrozumitelné slovo).
Zemikosa :
„Já to vim, že sem...“ (zase to nesrozumitelné slovo).
Vesta :
„Hele, Zemikoso, ty mluvíš jak kniha“.
Zemikosa : „Já to vim, že
mluvim jak kniha. Taky jsem jich spoustu přečet“.
Kierke : „Ale zrovna
teď má Zemikosa pravdu“.
Zemikosa : „No dyť to říkám! Já vim, že mám
pravdu“.
Worrel : „Ale já si nemůžu... Matematika je jasná. Legálně
zvolenej vůdce. Klika se postaví proti. Prostě...“.
Kierke : „Já bych
hlasoval znova. Ale co to řeší?“.
Zemikosa : „Nic“.
Worrel
: „Prostě je tady minorita. Je tady minorita a ta si postaví hlavu...“.
Vesta
: „Je tady parita! Žádná minorita!“.
Worrel : „Ale zvolenej
vůdce...“.
Al Rahem : „Je to minorita!“.
Kierke :
„Jaká minorita? Je to half und half!“.
Al Rahem : „Ale já mám o
hlas navíc“.
Kierke : „Ale Pelíšek je tady asi dvě
hodiny!“.
Al Rahem : „To si vyřiď s Bolbuchem. Ne se
mnou!“.
Zemikosa : „Taky bys ho moh vyhodit!“.
Al Rahem
: „No, když už jsme u toho. Pelíšek byl do družiny přijatej v okamžiku...“.
Z
vedlejší místnosti se právě ozval Bolbuch, který se zřejmě probudil. Al Rahem vstává a odchází
vedle. Dveře zůstávají otevřeny.
Vesta : „Já s nim mluvit nebudu“ (myšleno
s Bolbuchem).
Kierke : „Ať jde do prdele!“.
Zemikosa :
„Ať je zticha!“.
Kierke : „Zavři dveře. Tohle nemusí
vědět“.
Al Rahem : „Von se fakt probudil a něco
chce“.
Vesta : „Ne! Vyser se na něj!“.
Al Rahem přesto jde za
Bolbuchem. Většina družiny se hlasitě chechtá.
Kierke : „Tak, přátelé,
navrhuju, aby v této chvíli...“.
Worrel : „Moment,
ne...“.
Zemikosa : „Ať navrhuje“.
Kierke : „Pouze
navrhuju...“.
Al Rahem : „Já jenom shrnu situaci. Navrhneš...“ (od
dveří).
Worrel : „Tak budeme navrhovat, hlasovat...“
(ironicky).
Kierke : „Budeme tady neviditelný v hospodě U soumara, jak
kreténi. Pojďte za město, na hnojiště, vole! A pojďte se tam domluvit. Já nechci tady bejt a čekat,
až na mě skočej“.
Al Rahem opět odchází za Bolbuchem.
Vesta : „Co
chceš?“.
Milo : „To není vo ničem...“ (Pelíšek kroutí hlavou a usmívá
se).
Vesta : „Nekecej, nekecej...“ (tlumeným hlasem).
Kierke :
„Ty seš mrtvej muž“ (na Pelíška).
Vesta : „Nekecej, nekecej,
vole...“.
Kierke : „Co chceš?“.
Milo : „Nic
nechci“.
Kierke : „Hele, dám ti generální pardon do
smrti“.
Vesta : „Co chceš za to, když to budeš to? Dělej, co
chceš?“.
Worrel : „Ty vole, pánové. To je k zblití. To sou ty vyšší principy,
tohleto!“.
Zemikosa : „Ale co je k zblití?“.
Vesta :
„Vyser se na principy“ (stále na Pelíška).
Worrel : „Nikdo z vás
tří nebude mluvit vo morálních principech“.
Zemikosa : „Ale já bych s
tebou vo morálních principech klidně...“.
Worrel :
„Nic!“.
Vesta : „Já sem svoje morální principy přizpůsobil
východnímu kontinentu!“.
Šum a chaos.
Vesta : „Na něj se vyser,
vole! Co chceš? Kouzelnou kuši?“.
Al Rahem : „Prosim vás, prosim vás!
Bolbuch říká, že vůdce je Al Rahem, takže deme domu!“.
Milo : „Nic
nechci...“.
Kierke : „Takže...“.
Vesta : „Ááá, na
toho já seru. Na Bolbucha. To je taková svině trpasličí, vole. Zlodějská!“.
Worrel
: „Morální principy, Nurnská družina. Tou sou teda termíny“.
Al Rahem
: „Zatím ne. Já za tebou když tak zase přijdu. Já jim to řeknu“ (Al Rahem dělá stále
spojku mezi válejícím se Bolbuchem a zbytkem družiny).
Al Rahem : „Prosim
vás, Bolbuch prohlásil jednu věc. Pokud byl sesazen z vůdcovství, okamžitě se balí a jede domu.
Bez ohledu na to, co bude následovat poté“.
Kierke : „No jasně, jede
hledat starostenskou knihu a kasu, vole!“.
Al Rahem : „Já jenom
vyřizuju“.
Kierke : „Ovšem v tom případě. To je ukázka toho, že ten
člověk nebyl na svým místě správnej“.
Vesta : „No jasně. Je to morální
hovno“.
Milo : „Ještě budete s láskou vzpomínat na
Babraka“.
Vesta : „No, to je pravda. S tim se dalo aspoň líp
manipulovat“.
Zemikosa : „To je pravda, ten vždycky
měl...“.
Al Rahem : „Já jenom shrnu situaci, než Kierke řekne svůj
návrh“.
Kierke : „Já už žádnej nemám“.
Vesta : „To
byl nádhernej vůdce“.
Kierke : „Já už jsem ho řek“.
Al
Rahem : „A co jsi řek? Já to chci taky slyšet“.
Kierke : „Říkal
jsem, že bejt viditelný v hospodě U soumara je krajně nebezpečný. Pojďme na sebe řvát na pole
za město“.
Vesta : „To si se k tátovi zachoval hodně špatně! Jo?“
(Vesta stále nadává Milovi).
Milo : „No jo, no“.
Vesta :
„Já jsem tě vytáhl z bláta! Udělal jsem z tebe družiníka. Sehnal jsem ti všechno. Platil
jsem tě tisíckrát víc než támhleten moralista tady toho Jakoubka. A takhle ses mi vodvděčil!
Takhle ses mi vodvděčil“.
Milo : „No“.
Zemikosa :
„Tohle bylo vod tebe fakt pěkně sprostý“.
Vesta : „Jo. Takhle ses
mi vodvděčil“.
Milo : „Vy to tak berete špatně. To není nic
nevděčnýho“.
Al Rahem : „Prosim vás, situace, co se týká tohohle toho,
je teď taková, že...“.
Vesta : „Ty, Jakoubku..., teda promiň,
Milo...“.
Kierke : „Prosim vás, mluví vůdce“.
Al Rahem :
„Situace v domě je taková, že maj podezření, že se něco může
dít“.
Zemikosa : „Měli bysme vypadnout“.
Al Rahem :
„Tudíž jsou nějakym způsobem nachystaný. Víme, že kudůk, kterej nás zajímá, v
podstatě funguje, že v jedný ruce bomba, v druhý ruce křesadlo. U něj neustále jsou dva krollové
jako hlídka. Navíc v tuhle chvíli v tomhle baráku umřeli nějaký lidi, tudíž je pod dohledem vojáků
a nějakýho vyšetřování. Barák je na jednom ze dvou hlavních náměstí“.
Vesta:
„...nemáme Bolbucha“ (tlumeně vede řeč se Zemikosou).
Zemikosa :
„Hm“.
Vesta : „Von votočí, dyť...“.
Zemikosa :
„Myslíš?“.
Vesta : „...ale to víš, že jo“.
Al Rahem
: „V tuhle chvíli já fakt nevidim možnost, jak se do toho baráku úspěšně dostat a toho
člověka získat. Navíc tohleto město má hradby. V noci jsou zavřený“.
Vesta :
„...chr, chrrr...“ (nesrozumitelné).
Al Rahem : „Otakáro, jestli máš
něco, co zajímá všechny, tak to můžeš říct nahlas“.
Vesta : „Hele, já to
říkám Zemikosovi“.
Zemikosa : „Von to říká mně“.
Kierke
: „Já vůdce ctim. Vždycky ctim vůdce, vole. I když ho nezvolim. Ale pro mě je paradoxní
ta situace, když vůdce rozpouští podstatu toho, co sme. To znamená jako král, kterej by se stal
králem a království prodal nepříteli. To prostě mě, to mě.... To mě úplně, to mě úplně..., kde to
sme?“.
Zemikosa : „Jo“.
Worrel : „Ale většina
chtěla..., ty názory byly známý dopředu. Já nevim, proč...“.
Kierke : „Von
měl názor. Ano, ale...“.
Worrel : „Ano, říkal povinnost jít
domu“.
Kierke : „Ne, ne!“.
Worrel : „Postavit se
za svůj vlastní názor“.
Kierke : „Povinnost není
rozpustit“.
Worrel : „Ne, postavit se za svůj vlastní
názor“.
Kierke : „To je totiž povinnost. To neni jenom privilegium. Ale
i privilegium! “.
Zemikosa : „Jasně, mám ňáký názory, ale taky ňákou
zodpovědnost. A von jako...“.
Kierke : „Družiník může říct, že odchází.
Vůdce ne!“.
Worrel : „Jako já prostě nechápu, proč zpochybňovat už asi
potřetí volbu vůdce“.
Kierke : „Já nezpochybňuju jeho názor. Názor! Ale
to je rozkaz. Já zpochybňuju ten rozkaz“.
Milo : „To abychom o tom
rozkazu hlasovali ještě znova“.
Kierke : „Vo názoru, já
ještě...“.
Worrel : „Ty jo, tohleto už je totální
sračka!“.
Vesta : „No vidiš. Začínáš chápat situaci!“.
Kierke
: „Ten je ztracenej! Ty vole! Co je tohleto! Furt se tlemí!“ (adresováno bezpochyby
na Mila Pelíška).
Milo : „Co vyčítáš?“.
Kierke : „Už
seje. A to byl před chvílí ještě nahatej!“.
Worrel : „Předpokládám, že bude
tak asi osm hodin, ne?“.
Kierke : „Takovýhle gauneři ovlivňujou...“
(pravděpodobně stále na Mila).
Worrel : „Kierke, prosim tě, je asi osm
hodin?“.
Kierke : „No, to já nevim. My se teďka strašně dlouho
hádáme“.
Worrel : „No, já bych to viděl už na dvě
hodiny“.
Vesta : „No, to ne. Podle mě je to míň“.
Kierke
: „Předevšim bychom měli vodsaď vypadnout“.
Vesta : „Vemem
si koně a za město“.
Kierke : „A za městem na sebe budem
řvát“.
Worrel : „Já jdu najít Jakoubka. A najdu vás Raheme,
kde?“.
Zemikosa : „V tu chvíli, když prostě...“.
Kierke :
„A není lepší tam nechat Jakoubka, kterej nám tady stejně
nepomůže...“.
Worrel : „Von neví hlavně nic, Jakoubek.
Jo?“.
Milo : „No, to je jedno. To právě potřebujem“.
Worrel
: „Já chci hlavně vědět, co se tam děje. Jestli jsou tam patroly...“.
Kierke
: „Ztratí iluze hlavně ten Jakoubek...“.
Worrel : „Jestli nás
sledovali...“.
Kierke : „Jak jsme úplně...“ (každý se drží
svého).
Al Rahem : „Pošli ho za nim. Zjisti, co von viděl. Pak se
vrátí“.
Worrel : „Jo. Dobře. Vrátim se“.
Al Rahem :
„A případně ho pošleš za tim důstojníkem. A já ti řeknu, kde ho
najdeš“.
Worrel : „A je tam vzadu, že jo?“.
Al Rahem :
„Ne, najdeš ho tam...“ (tady není zcela jasné, zda se Worrel a Al Rahem baví o
Jakoubkovi nebo Mourkovi – Worrelově magickém kocourkovi).
Vesta : „A
to se jako vrátíme zase do toho štatlu?! Do tý prdele, který říkáte vesnice?! A jak tomu říkáte
hospoda, tamtý... No, to je strašný!“ (Vesta přechází na jiné téma).
Kierke :
„Ale to spolu, kurva, vůbec nesouvisí!“.
Zemikosa : „Hele,
Otakáro, teď...“.
Vesta : „Teď se mi to vobjevilo před vočima, ta
apokalypsa! Ta hrůza z toho bláta!“.
Al Rahem : „Teď začínáš
argumentovat hodně z cesty. Jako jo“.
Vesta : „To nebyl argument. To byl
výkřik zoufalství!“.
Zemikosa : „No, jako je to domu! A to je jako furt
příjemný. No, doufám, že se tam nenastěhuješ. V tu chvíli by to tam bylo...
“.
Kierke : „Kam se nenastěhuje? Dyť tam bydlí, ty vole. V tom štatlu“
(nové téma se očividně ujalo).
Zemikosa : „V jakym štatlu? No, naštěstí je tam
jenom jako host. Nemá tam dům“.
Kierke : „Jakej host? Když tam bydlí,
tak tam bydlí“.
Zemikosa : „V hospodě“.
Kierke :
„No a co?“.
Zemikosa : „Je to host. Je to
občan“.
Kierke : „Není“.
Vesta :
„Chachacha“.
Kierke : „Občanství už se nějakou dobu neuděluje.
Jestli sis nevšim! To ztratilo úplně pojem!“.
Zemikosa : „Starosta se totiž
trošku...“
Kierke : „Tohle to je totiž starosta i toho, co jste sesadili. Co
jsme sesadili! Tohle totiž způsobilo i ten bordel, kterej je všude, kam se podíváš! Ten by měl jít
zpátky do kriminálu! Ihned poté, co se nechal uplatit! Má uplacenou půlku družiny. Já se radši
bojim rozhlídnout, kdo všechno v tom jede“.
Zemikosa :
„Chachacha“.
Kierke : „To je mafie. To je
rozlezlý...“.
Worrel : „Tak pánové, než vyrazíme. Mám docela zajímavý
informace...“ (téma se vrací zpět, přichází i Jakoubek).
Kierke : „Paráda.
Aspoň někdo tu je normální. Jakoubek Pozlátko“.
Zemikosa : „Nechcete
ho vzít do družiny?“.
Kierke : „Já bych ho vzal,
klidně“.
Worrel : „No, já nevim...“.
Vesta :
„Počkej! To není jen tak, ho vzít do družiny. Vo tom se bude hlasovat tak, jak se má
hlasovat“.
Kierke : „Jenomže je pravda, že dalšího debila, jako je Milo
Pelíšek, si nemůžeme dovolit...“.
Vesta : „Ne, Milo. Ty si opravdu
zklamal...“ (Vesta se vrací ke svému oblíbenému tématu).
Worrel : „Ne,
Jakoubek vlastně zjistil tu záležitost, že ten vůdce tý bandy skoro umírá,
ale...“.
Vesta : „No, prosim!“ (triumfálně).
Worrel :
„Nicméně vojáci chtějí převzít jeho živnost“.
Kierke : „Co to
znamená? Prodejnu koberců?“ (podezíravě).
Worrel : „Nejenom peníze,
ale i ňákym způsobem... Prostě čuchaj v tom ty vojáci prachy ňákym
způsobem“.
Vesta : „Počkej, Kostenec! No...?“.
Kierke :
„Co to je? Jeho živnost!?“.
Worrel : „Sou to řeči. Je to
lákavá...“.
Kierke : „Co to je? Jeho živnost!?“.
Worrel :
„Hele, možná ten chlap umírá“.
Vesta : „No, někdo ho
votrávil“.
Worrel : „Vojáci říkaj, že ten chlap je zazobanej. A že by to stálo
prostě za to“.
Nesrozumitelné výkřiky.
Worrel : „Já nechci říkat
žádný vývody toho, co tam je. Tak!“.
Kierke : „Co to je „převzít
živnost“?“
Worrel : „Nóóó...“.
Kierke : „Jakej z
toho máš aspoň pocit?“.
Worrel : „Protože Jakoubek samozřejmě zjistil,
že...“.
Vesta : „Tak ať to řekne sám!“.
Kierke :
„Kurva, přiveď ho!“.
Přichází Jakoubek.
Kierke : „Tak! A
bude mluvit Jakoubek! A nikdo mu nebude..., Jakoubek mluví!“ (těžko říct zda Kierke
projevuje nadšení z toho, že konečně promluví někdo rozumný, nebo že je to snad vůbec poprvé,
co Jakoubek řekne víc než dvě slova).
Al Rahem : „Nechte ho
mluvit“.
Jakoubek : „No, takže. Poté, co mě Ramos
opustil...“.
Kierke : „Ramos?“.
Worrel : „Chtěl jsi
to sám. Aby mluvil“ (škodolibě na Kierkeho).
Jakoubek : „Byli tam dva
vojáci. Na tý stráži. Pak vyšli po ňáký době další čtyři nebo pět. A ten pátej byl takovej pěkně
voblečenej. Tak mi Ramos řekl, že ho mám sledovat...“.
Kierke : „Ramos?
Jakej Ramos? Já nevim. Ňákej mafián!“.
Jakoubek : „Ten pěkně voblečenej
chlapík říkal ňákýmu tomu vobyčejnýmu, že jako to ňák vypadá dobře, protože ten šéfík tadytoho
nejspíš umře a tim pádem ty peníze, protože von je hodně bohatej, je tam hodně peněz, že to
padne do městský pokladny a že to tedy vypadá, že je to ňáká konkurenční..., že je to konkurenční
boj, ale že teda pro jistotu teda ještě prověřej ňáký vobchodníky, co se s nim
spojili“.
Vesta : „Přátelé, já myslim, že se to obrací...“.
Al
Rahem : „Počkej, to si řekl ty“.
Worrel : „Já si myslim,
chlapci...“.
Jakoubek : „A pak sem je nechal bejt a šel
jsem...“.
Zemikosa : „Hele, a voni jsou uvnitř toho baráku nebo šli
pryč?“.
Jakoubek : „V jakym baráku?“.
Zemikosa :
„No, v tom baráku, co jsi ho hlídal“.
Jakoubek : „Voni vodešli
ven“.
Zemikosa : „A kolik je tam těch vojáků? Teď. Vevnitř? Vojáků?
Přibližně?“ (Zemikosa klade jednoduché a srozumitelné otázky).
Jakoubek :
„Já tam nebyl vevnitř“.
Zemikosa : „No jasně,
ale...“.
Al Rahem : „Vevnitř není žádnej, dyť to
říkal“.
Zemikosa : „V tuhle chvíli tam není žádnej
voják?“.
Kierke : „Vodešlo pět. Čtyři plus jeden. Pak jsou dvě
stráže...“.
Al Rahem : „Počkej, kolik jich vodešlo? Zůstali čtyři a vodešlo
pět?“.
Kierke : „Ne jeden. Ne. Čtyři a jeden“.
Al Rahem :
„Čtyři vodešli a ten jeden...“.
Kierke : „Takže
pět...“.
Vesta : „Situace se obrací“.
Worrel : „A ten,
co vypadá jako pěknej...“.
Vesta : „Pěkně
voblečenej“.
Worrel : „Já to chtěl říct vlastními slovy,
ale...“.
Jakoubek : „Tohleto vodešlo a tohleto, to tam zůstalo“
(používá prsty).
Worrel : „Takže pět?“.
Zemikosa :
„Sedm jich tam je...“.
Worrel : „Je to věrný strážce...“ (myslí
Jakoubka).
Nesrozumitelné hlasy.
Vesta : „A kdo je
idiot?“.
Kierke : „Jakoubek!“.
Al Rahem :
„Moment, moment, situace...“.
Worrel : „Zase je to výhodná
investice“ (Worrel mluví stále o Jakoubkovi).
Vesta : „Jo, hodí se k
tobě...“
Al Rahem : „V tuhle chvíli se situace trošku
mění...“.
Kierke : „No, prosim“ (spokojeně a zlomyslně
zároveň).
Al Rahem : „Zemikosa jde zjistit..., zajistit...,
Zemikosa?“.
Zemikosa : „Hm“ (souhlasně).
V této chvíli družina
opouští myšlenku na návrat a výprava pokračuje...