Lyškánora 9
* Motto tohoto čísla * Novinky liscannorské * Dvě smlouvy z tažení po Erkrachtu * Závěť Lokke Ardasanské * O hlouposti krollí * Netvor a démon * Já jsem zloděj, gdo je víc * Závěť liscannorského hrobníka * Barbarský hon * Píseň drakobijců * A na závěr... *

Poradostiny 1036
Motto tohoto čísla

"... Z toho plyne poučení,
že si máš koupit brnění ..."

Kouzelník Astorius

Tak pravil ctihodný pan Astorius o sedmnáctých poradostinách roku 1036 po zbytečném skonu barbara Dobhara na kamenném mostě přes velikou řeku, an toliko spořil, že ani zbroje nezakoupil, pročež učený Astorius ještě prohlásil: "Jů, to je fakt dobrý todleto, to je dočista jako velkej citát a eště se to rýmuje", a že o velký citát jde, o tom jistě není sporu.

Novinky liscannorské

Zpráva Lynhaarda z Rugornu, čtvrtého starosty Liscannoru


Páin Nórienský se konečně zbavil své protivné tchýně, Lurmuny Pitkové. Když selhaly veškeré pokusy o její provdání (popř. i prodání) za některého z místních starousedlíků rozhodl se, že se jí zbaví jinak. Za Lurmuniny úspory nechal v Nurnu vystavět dům a milou tchýni vystěhoval. Jisto však je, že na celém světě neexistuje tolik vzdálené místo, aby dobrotivé paní Pitkové ta veliká dálka zabránila čas od času navštívit milovaná vnoučata, dceru a malého nerudného Pájíčka, a konec konců Nurn je vzdálen jen pouhé dvě hodiny jízdy.

Krull Tichošlápek, liscannořan z č.p. 19 a zároveň místní hrobník, si koupil hada. Dlouhého ošklivého hada, kterému vylámal zuby. Neustále si se svou zmijí hraje a krmí ji křečky, jejichž sadbu si ve své noře založil. Dokonce se netají, že svého milouška-hádeška hodlá vycvičit na Krochtova oblíbeného křečka Fistla, pročež si na zahrádce zbudoval malý hadí cvičák. Nechme se překvapit, jak se události vyvinou.

Hrobník pan Tichošlápek dostal ze starostenského úřadu další peněžitou částku, a to na údržbu náhrobků. Od této chvíle kažý měsíc se na rovech slavných objeví nové čerstvé květy, to proto, aby jmen slavných a jejich činů nikdy nebylo zapomenuto.

Vydal jsem přísný zákaz zvracení na sousoší, lemující vchod do hostince U hrocha, jakož i na jiná místa uvnitř i v okolí hostince. Jakékoliv úkony, související s látkovou výměnou a výměsky tělních zplodin, budou prováděny výhradně na místech k tomu vyhrazených, a to na suchém záchodku za krčmou.

Úmrtí Kiliána Nedoriho, jenž bydlel v jednom z hostinských pokojů, mnou hluboce otřásla. Nicméně, pan Nedori po sobě zanechal přibližně deset tisíc zlatek v plátěném pytli. Tento vak se však při pozůstalostním řízení nikdy nenašel. Zkrátka zmizel. Naskýtají se dvě teorie. Kilián své jmění buď zakopal kdesi na území obce, nebo je ukradl krčmář Jeremiáš Čipera. Ať tak, či onak, majetek rozhodně patří obci, a tak apeluji na vás, občané liscannorští, pátrejte v okolí, přeorejte třebas celý Liscannor, ale Kiliánův odkaz nalezněte a předejte správnímu úřadu.

Dvě smlouvy z tažení po Erkrachtu

Zde pro ilustraci předkládám čtenářům dvě smluvy z roku 1019. Byly sepsány nezávisle na sobě a zřetelně prokazují hloubku a důmyslnost špinavých intrik rodu Ardasanů, resp. Duirona bezectného. Všichni totiž víme, nebo se můžeme dočíst, jak to tenkrát dopadlo.

My,
Duiron, barbar alchymista IV. úrovně
&
Morsten, elf kouzelník I. úrovně
se zavazujeme že:

1. Nikdy proti sobě nepozdvihneme zbraň, ani se jinak nenapadneme.
2. Budeme se chránit v případě nebezpečí až do případného skonu jednoho z nás.
Ve městě Nurn
chladen 1019
Duiron z Ardasanu
Morsten

* * *

My,
Duiron, barbar alchymista IV. úrovně
&
Pepe, elf hraničář I. úrovně
se zavazujeme že:

Primo: Nikdy proti sobě nepozdvihneme zbraň, ani se jinak nenapadneme
Secundo: Budeme při sobě stát v případě nebezpečí a neopustíme se, dokud jeden neumře
Tertio: Pepe bude volit Duirona za náčelníka a ten jako náčelník slibuje Pepemu ochranu před ostatními členy družiny
Quatro: Při porušení smlouvy výše uvedené je porušitel povinen zaplatit poškozenému 3 000 zlatých
Ve městě Nurn
chladen 1019
Duiron z Ardasanu
Pepe

Závěť Lokke Ardasanské

Tato závěť, ač na první pohled zcela nezajímavá, podsouvá vnímavému čtenáři hned několik nových faktů. Jak známo, Lokke Ardasanská spáchala roku 1023 po úporných a ostudných hádkách s manželem sebevraždu. Její odkaz především ukazuje na velmi blízký vztah k Halkovi Erinskému, jenž byl v té době už ženat. Naskýtá pozoruhodná domněnka, zda díky jejich neodiskutovatelné náklonnosti nedošlo ke vzniku tzv. manželského čtyřúhelníku. Další otázkou zůstává, kdo z Ardasanského páru koho vlastně vydědil z rodu.

Závěť:

Já, Lokke Ardasanská, manželka Dariona lstivého z Ardasanu, odkazuji v případě svého úmrtí
- perlu v hodnotě 1 000 zlatých Gwandě Lískové (či její příbuzné)
- ostatní majetek včetně zbroje, lektvarů a svého válečného psa Skeira Halkovi smírnému z Erinu.

Barbarka alchymistka
Lokke z Ardasanu

O hlouposti krollí

Páin z Nórienu

Karwellem jsme projeli,
spoustu zlatých platili,
máme totiž pospíchat,
ne se v bitkách zdržovat

Pak se ale objevili
velicí a tupí krolli,
mysleli, že jich je víc,
mohou nastavit svou líc

Teď se válí těla v prachu,
měli míti trochu strachu,
pořádně si rozmyslet
dřív, než začli urážet

Netvor a démon
Páin z Nórienu
Tam v dálkách dalekých
v minulých stoletích
žil netvor spolu s démonem,
v temnotách temnějších,
než duše ztracených,
přemýšleli, jak škodit lidem

Tak rozsévali střepy,
otravovali řeky,
v noci vypouštěli stíny,
kouř stoupal z té hory
za spálenými bory,
kde vznikaly zmije a blíny

Tam zahynul každý,
kdo tu horu spatřil,
a v srdci měl kousek světla,
však tělo zůstalo,
bez vůle běhalo,
chtíc do světa vnésti víc zla

Jen kdo má čistou duši,
srdce pro lásku buší,
může vyhrát s temnotou boj
tam, kde tělo trpí,
tečou potoky s krví,
všechny slzy už prolity jsou

Jenom jediná duše
v světě velikém dýše,
nezná špatnost, zradu ni strach,
ta prošla temnotou
celou dálku dalekou,
netvor i démon změnili se v prach

Však žijí dál zrůdy
a osnují hrůzy,
jak ti dva chtějí mnozí zas být,
ale čistota duší
je víc, než kdo tuší,
před ní se tma musí skrýt

Já jsem zloděj, gdo je víc

Krull Tichošlápek z Mortalu


Mortal, 5:29 hod.,8.5.1008

Prší. Křik. "Mámooo je to kluk !!!!!","Béééééééé húúúúúú béééééééé"

"Jéé ten je, ale prtavej, sakra to je ale mrnous". Tak sem se narodil.

"Budeme mu řikat Krull !!!, Kouká jako nakej natvrdlej krol, sem zvědavej esli něgdy vůbec vyroste" .A kupodivu vyrost sem i když zase né moc.

Jo tenkrát to bejvaly časy. Rád vzpomínám na své mladší bratry Arkusse Dettora a Thevenina Bleskoně, na svou první kuš. Chodili sme do lesa k potoku střílet rybičky,žáby a občas i sami sebe. Byly to nádherné roky.

A pak to přišlo. Bylo mi zrovinka deset let. S bratry jsem se potuloval po tržišti v Mortalu. Joo Mortal je hlavní město Nakary a je prostě nádherný, rozkládá se na stráních Modrého údolí, nad ním se tyčí vrcholy Čonk-khiho masívu a za nimi se rozkládá jakási podivná země plná kamenných domů a pasoucích se krav. Naše město je voproti vašim městům takový divný, jiný, totiž skoro všechno je podzemí, néé že bysme byli náký trpajzlíci, ale my hobiti máme prostě rádi nory. Nad zemí se pouze vlnily davy malých tělíček pobíhajícich na tržisti, bylo slyšet hlasité smlouvání, nadávání, chechtání i zvracení opilých kořalů. Tomu všemu vévodí věže králova hradu, všichni ale víme že královský hrad je jenom ozdoba, náš král Lemmor Mazaný bydlí v hlubokých norách pod hradem.

No tak se tak courám po tržišti, všude jsou slyšet obchodníci, no prostě je tu hroznej bordel, ale stím se nedá nic dělat hobiti sou takový kšeftaři a šmelináři.Zrovinka takhle du vokolo obchodníka se šperkama. Nějaký asi zámožný hobit, oblečený do pěkného šatctva s bílým pláštěm, zrovinka kupuje pěkný zlatý náhrdelník s drahokamem. Stačím eště zaslechnout, "...ále to víte dcera se mi žení, tak jí koupim tadytu drobnůstku..."

"Tak to máme zámožnej pane devadesát zlatejch , na ruku"

"Cooožžžééééé tolik ?????",diví se ten pracháč.

"Inu to víte doba je těžká",přikyvuje kšeftař.

"Inu dobrá, dám vám pětavosmdesát zlatejch, ted hned" a vyndavá měšec.

Já stará hlava zvědavá sem musel všechno a tak sem se příkradl k pultu a vočumuju. No a jak ten chlapík vyndává zkušeným hmatem měšec, ale nevšim si ten hlupák, že mu z kapsy vypad zlatej řetízek. Že já mu ho nevrátil, sakra, no a já hlava dubová ho vzal ze země, nikdo si mě, nevim proč nevšim. Byl to asi nejhorší okamžik v mém životě. Rychlým prkem sem doběh domů. Proč mě nechytili ? Doma sem se hned chlubil, řval sem "Hééé, mam řetééz" a všem sem ho ukazoval. Když ho viděl tatík, tak se pousmál a řekl, "Tak synu konečně si přimkl k nákýmu řemeslu !!!, budéééšš člen nejstašího cechu, teda až po jednom,hehe"

Měl sem se stát zlodějem.

Hned ráno mě tatík odvedl na náměstí. A řekl " tak tady synku budeš mít školu", a ukázal na tržiště. Pak jsme šli do chudinské čtvrti k jedné zapáchající a rozpadlé noře. Na dveřích byl znak cechu. Bylo tam plno, teda chci říct, že tam bylo plno dětí. Cena za vyučení nebyla vysoká, ale zisky byly jisté. Ještě ten den jsem se šel podívat na pracoviště, se svým učitelem Klapkem zvaným Lapákem.

Pamatuju si na svojí první krádež, musel sem jedný babce na tržišti, ukrást jedno jablko. No to byly nervy, ted mi to ani nepříde, ale tenkrát ja měl vopravdickej strach. Ovšem strach byl menší než hlad, asi proto se mi to povedlo. Klapko mi řekl, "No vidim, že stebe něco bude prcku". A taky že jo. Za pár let bylo jméno "Krull", již známo dostatečně po celým městě. Lidé přede mnou se pevně chytali za měšce a cennosti strkali do nedůstojných míst. Můj temný smích je mrazil za krkem a mě bylo skvěle. Jo to byly časy.

To se ale mělo změnit. Z hlubin temnot povstali zapomenuté spory se sousední říší Trejin obývanou trpajzlíky (brrrr), a také jak sem sám zjistil draka.

Už ani nevím jak to všechno začalo. Trpajzlíci se spolčili s drakem a povstali proti našemu mírumilovnému nárůdku.

Bylo mi tenkrát asi dvacet, byl sem známej zloděj i šprýmař a měl sem hodně přátel, moje činny byly známy po celém městě .

Byly asi dvě ráno, v hospodě U jahůdky jsme zapíjeli včerejší den.

Náhle jsem zaslechli hřmění, pak blesky, hrozný žár. Vyběhl sem ven. Všechno bylo v jednom ohni, který se snášel v hrozných dávkách na moje milované město. Někdo začal řvát "Dracíí, to sou draci". Otřásl sem se hrůzou při pohledu na královský palác, byl celý probořený a hořel jasným plamenem. Ešte že mi hoboti sme podzemní nárůdek a tak mnoho škod tenhle nálet neudělal. Hned ráno ohořelý král svolal armádu a vyslal špehy. Ve městě byl bordel.

Všude probíhali záchranné práce. Moje nora byla taky pěkně ohořelá, ale jinak vpořádku. Tak sem si po dlouhé noci lehnul a tvrdě usnul.

Probudilo mě bušení na ohořelé dveře.

"Coo jééééé, proč mě budíítéé ???"

"Hledáme pana Krulla známého zloděje !! ", ozval se drsný hlas.

"Prooč ? Co se děje ? To sem jááá"

"Král vás potřebuje, oblékněte se, vemte si to nejnutnější a pojdte s námi"

"Chmmmm no joo, už du"

Tak sem se v hradě dozvěděl, že začala válka s trpajzlíky a draky z Trejinu.

To mě teda potěšilo. Říkalo se, že na hranicích se shromažduje armáda trpajzlíků, kteří touží po našem bohatství a chtějí si nás podrobit, k tomu si přizvali draka se kterým po staletí sdíleli své dýmající jeskyně.

Naši špehové zjistili přesnou polohu dra čísluje a byly vypraveny rychlé skupiny aby nás zbavily těchto netvorů. V jedné této skupince jsem byl i já. Neveděl sem k čemu budu užitečný, protože vo okrádání draka nešlo. Ale záhy sem zjistil k čemu budu užitečný. Budu navádět dábelské střely.

Naši družinu tvořily z větší části totiž slavní alchymisté z Krvavé struny naší nejslavnější alchymistické školy (pozn.překl. mj. rodiště Rulfa Bomabře).

Tato alchymistická škola je známa svým zaměřením na vše výbušné a explodující, a jsou známy pokusy s obrovskými rachejtlemi, dlouhými přes dva sáhy a schopnými v okamžiku zničit pěkně prosperující vesničku i s okolím. Též můj bratr Arkuss Dettor touto škoulou prošel a zanechalo to na něm trvalé následky. Doslova žil ve výbušninách.

Král shromáždil armádu. Naše armáda čítala mnoho mužů, kteří byli vesměs kouzelníci z Bleskové Univerzity v Mortalu a také dábelští alchymisté z Krvavé Struny ze svými raketami.

Naše nepočetná družina vyrazila. Jeli jsme co nejrychleji k hranicím a potom jsme objeli celou armádu a vjeli do Trejinu. Museli jsme projíždět lesy. Po pláních jsme projížděli v noci, kdy nám na cestu svítil temný úplněk.

Pátého rána jsem je uviděl. Vysoko tyčící sněhem pokryté masívy Dračích hor.

Nyní nás vedla přesná mapka, která nám naznačovala, že do dračí sluje je pouze jeden vchod. Některým při pohledu na hory běhal mráz po zádech. Ovšem zvrhlí alchymisté už netrpělivě křesali křesadly.

Dojeli jsme pod masívy a nedalo nám práci najít stezku. Naštestí byl všude klid, protože všichni trpajzlíci bojovali s naší armádou a nebo se prostě báli draka známého svou žravostí.

Před vchodem do sluje hlídali stráže. Jejich těla se svezli k zemi náš kouzelník se zkušeně protáhl a mrknul na mě. Můj čmuch řikal, že tu něco je, něco tak velkýho, že mě z toho rozbolela hlava.

Alchymisté začali skládat rachejtle. Byly asi sáh dlouhé a docela tlusté, říkali o nich, že to je nový model vyvinutý velkými mistry určený pro svou účinnost k níčení velkých a nepříjemných věcí.

Po chvíli sem se měl vydat na průzkum. Dostal sem od kouzelníka prsten o kterém mi řekl, že až bude nejhůř tak si ho mám v hlavě představit, chvíli na něj myslet a on mě prý udělá neviditelným. No moc sem tomu nevěřil, protože kouzelníci jsou cháska podivná.

Vydal sem se tedy do sluje. Bylo tam vlhko a páchlo to tam zatuchlostí a stěny byly ožehlé. Celej sem se třásl. Postupně jsem se přibližoval. Po chvíli jsem zaslechl hlasité chrápání. Šel jsem dál. Uviděl jsem ho. Byl nádherný. Jeho šedavé šupiny se v šeru leskly. Šel jsem blíž. Cítil jsem jeho horký dech.

Tak tohle byl ten drak co nám sežehnul město.Heh ted zemře strašlivou smrtí.

Jak jsem tak šel k němu, tak podemnou zapraskala nějaká kost a drak se pohnul.

Uplně mě to rozházelo. Drak se pomaloučku převaloval, frkal a já začal v hlavě myslet na prsten a hrozně sem se klepal, že nebude fungovat. Po chvíli sem ucítil v hlavě škubnutí, lehce se mi zatočila, cítil sem jako by sem se rozpustil, můj krok byl lehký a rychle jsem se rozběhl ven.

Zarazil jsem se o alchymisty, kteří si mě nevšimli, protože sem nebyl vidět.

Teprve když jsem promluvil tak si mě všimli, kouzelník mě odčaroval a já už sem nechtěl mít s magií už nic společného.

"Je tam !!! a spí", téměř jsem vykřikl. Alchymisté nasledováni kouzelníkem a mnou vzali rachejtle a postupovali vpřed do jeskyně. Před spícím drakem rozložili rakety a pečlivě zaměřili.



"Pal !!!", ten hlas zněl temnotou jako rozsudek smrti.

S hrozným rachotem se od země odlepil asi tucet rachejtlí, směřujících na draka.Ten se v okažiku proměnil v hořící pochoden, byl doslova rozerván na kusy. Jeho temny řev zněl po celých horách. My přeživší jsme byly celí ožehlí.

A na tvářích nám zářili úsměvy a úprkem jsme utíkali ke koním a ujížděli konečně domů, kde jsme nevěděli co nás čeká.

Když jsme se blížili k hranicím, překvapil nás kouř stoupající ze země, pláně poseté ohořelými nebo roztrhanými těly trpajzlíků. Alchymisté se usmívali, věděli že jejich dábelské výbušniny zachránily naši maličkou zemi.

Hned po návratu nás přijal král, vyprávěl nám o statečnosti našich lidí a o účincích našich výbušnin, diky kterým jsme zvítězily nad tupými trpajzlíky.

Dále nás král za naši statečnost odměnil, byli jsme pasováni do šlechtického stavu, stali se z nás vážení Drakobijci.

A mě nejmenšímu, odvážnému průzkumníku přiřkl za odvahu jméno "Tichošlápek" a od toho dne jsem znám jako "Krull Tichošlápek" se všemi poctami.

No a jak čas šel a já si užíval života, tak jsem zatoužil znovu po dobrodružství a slávě. Tak jsem se vydal do světa. Cestoval jsem daleko, až jsem se jednoho dne připojil k Barnaulské družině, která měla namířeno do Almemarského království , najít draka a přinést jeho ocas králi ke svatbě.

Ovšem díky rozporům v družině mezi elfy a hobity, v Rokli ozvěn, kdy byl vyhoštěn náš velitel, jsem se rozhodl hledat. Po nalezení jeho mrtvoly, jsem se slzou v oku přidal k Nurnské družině, plné hrdlořezů a nájemných vrahů.

Bohužel tato zkušenost ,lépe řečeno některým členům této družiny se podařilo mě úspěšně vrhnout na šikmou plochu.......



Za což jim děkuju..........

13.12.1035
Správce hřbitova, vážený občan
Krull Tichošlápek
Liscannor
nora č.p. 19
Nurnská oblast
západní Gwendarron

Závěť liscannorského hrobníka

Nebohý pan Krull Tichošlápek zemřel nešťastnou náhodou 20.7.1036 pádem ze stromu. Toto je jedno z mála, co po něm zůstalo (Text je otištěn v nezměněné a neopravené podobě).


Krull Tichošlápek,
Drakobijec a člen cechu
vám oznamuju, že jsem Vás opustil, mé tělo již rozvál prach, vězte, že každýho sem měl rád, ale sper Vás ďas.
Své dědictví a tudíž všechen svůj majetek odkazuji svým bratrům Thevenimu Bleskoňovi a Arkussu Detorovi z Mortalu hlavního města Nakavy
nora .p.42, Západní Kotel
Sbohem
Krull Tichošlápek
správce hřbitova

člen cechu
nora č.p.19
Liscannor
Zápupadní Gwendarón
Ověřeno: 25.11.1035
Nurn

Barbarský hon

Getd z Ruindoru


To je země. Du už dva dny a nikde žádná pořádná hospoda", mumlá si pod vousy statný trpaslík a rázným korkem kráčí po cestě, "Z tý poslední mě vyhodili, jako bych byl nějakej žebrák či co. A přitom sem chtěl pít jenom na sekeru. Na svou krásnou sekeru po dědovi. Ale to né. Hostinskej byl tupej barbar a vůbec neměl úctu k zákazníkovi, vydřiduch jeden. Tři stříběnce za pivo. To by ho musel bejt soudek. A hele vesnice. Doufám, že tam mají hospodu. A pochopení pro potulné válečníky, toho času v neutěšené finanční situaci. Vida, cedule. Copak to tu píšou? Liscannor, to je asi méno tý vsi. No, maj tu věž, támhlecten barák vypadá jako radnice, to by tu mohla bejt ňáká pěkná hospoda. Támhle je cosi napsaný, 'U hrocha', co je to pro pět ran do hromady zlata hroch? Že by to podivné zvíře na štítě. Nuž, co dělat, kvalita piva se podle ména hospody nepozná. Vyzkoušíme - uvidíme", řekl si a vstoupil dovnitř.

"Pět, pět a tři", s námahou počítá krollí starosta Lynhaard zlaťáky před sebou. "Výborně", chválí ho jeho učitel Krochta Moskyt, zatímco ostatní se baví, až na kouzelníka Astória, který peníze vsadil. Mezi dobrodruhy obývajícími Liscannor se totiž rozmohla nová hazardní hra. Spočívá v tom, že někdo položí před Lynhaarda hrst zlatek, a když kroll spočítá, respektyve uhádne, kolik jich je, může si je ponechat, jinak sám platí. Zpočátku platil starosta nejednou za celou hospodu, ale od té doby, co se naučil počítat do deseti, stále častěji vítězil.

Dveře hostince se otevřely a do místnosti vstupuje trpaslík. "Dobrej den vynšuju, dobří lidé. Našlo by se tu ještě místo pro jednoho pocestnýho?", promlouvá. "Hele, trpaslík", ozývá se Lynhaard, "Zdráv buď. Ty válečník? To dobře. Sedni sem", srdečně zve kroll příchozího ke stolu. 'To vypadá líp, než sem čekal', pomyslel si trpaslík, "Jsem potulný válečník Barzubaj", představil se, "Zrovna hledám nějaké dobrodružství nebo aspoň dobrou hospodu", dodává a usedá vedle Lynhaarda. "A peníze, máš?", ptá se ostražitě hostinský Jeremiáš, jemuž se poslední dobou často stává, že si dorodruzi nechávají účty psát na futro, jelikož už dlouho nebyli na žádné výpravě. Když pak pan Čipera odmítne poskytovat další služby zdarma, uklidní ho starosta Lynhaard zálohou z obecní kasy, kterou zpravuje. "On host. Lynhaard platit", posílá Jeremyho pro další rundu kroll a Barzubaj si oddechl. Pojednou do hostince vstoupil Yalled z Erinu. "Se vracim z Nurnský knihovny a pučil sem si tam jeden cestopis", ukazuje hraničář objemný svazek, "Nechceš si to taky přečíst Lynhaarde, když to teď umíš". "To by nepřečet ani do soudnýho dne", směje se hobit Krull Tichošlápek a poplácává starostu po zádech. "Náhodou", brání svého žáka učitel Krochta, "Za večer už si přečte i jednu krollí anegdotu". "A za další večer jí pochopí. Cha, chá", řehtá se elfí hraničář Tanris, až se za břicho popadá. Zábava pokračuje dlouho do noci a nokonec se Barzubaj ubytovává v hostinci a slibuje účast na příští výpravě Nurnské družiny.

"Áááá. To byl zase večer", protahuje se ráno Krochta a krmí svého křečka Fistla oříšky, když tu náhle uslyší dětský pláč. Krátce na to vybíhá na náves šermíř Páin a volá: "Mám dceru. Mám krásnou dceru a menuje se Pamilla". Krochta si ještě stačí pomyslet, že pokud bude dítě po otci, tak moc krásy nepobere, a odchází na snídani. "Hej, hospodo, otevři. Bude oslava", řve Páin a buší na dveře hostince U hrocha, zatímco se ostatní vesničané sbíhají. V hostinci se pak rozvíjí živá debata o potomcích liscannorských hrdinů. "Ten Páin má už třetí dítě a já ať se snažim jak se snažim pořád nic", praví smutně Lynhaard. "A, Lynhaarde, můžeš vůbec mít děti? To přece neni normální", táže se krolla Yalled z Erinu. "Jestli to spíš nebude manželkou. Některý ženský, co maj takový povolání jako vona, sou prej sterilní", rýpe do starosty Tanris Álfheimský. "Mnó, Wenora poudala, že už to možná bude, ale nejni to ještě jistý". "Jen jestli to bude tvoje. Znáš přece ženu, jak ráda chodí na dlouhé procházky", přisazuje si Jeremiáš Čipera. "Tak to né, todleto. Wenora nejčko vede ouplně novej život, tak pozor". "Když to bude tvoje tak to dozajista poznáš, vo to bych se nebál. Já sem spíš zvědavej, CO se narodí", vložil se do debaty zloděj Tichošlápek, načež se doposud seriozní diskuse zvrtla do popisování nejrůznějších fantaskních představ o budoucím potomku Lynhaardově. "A vůbec nejhorší by bylo", zakončil debatu hraničář Yalled, "kdyby se narodila dcera".

Uběhlo několik dalších dní, když u Lynhaardova domu kdosi zabouchal na dveře. Kroll otevírá a vidí před sebou velmi dobře oděného muže středních let. "Bohové s vámi", promlouvá muž, "Hledám místního starostu". "Já být starosta. Jít se mnou", dostává se mu odpovědi. "Slyšel jsem", začíná muž rozhovor, když se usadil v pohodlném křesle starovstovského domu, "že zde žijí schopní dobrodruzi a chtěl bych si je najmout. Doufám, že jsem tu správně". "Ja, ja", kývá hlavou Lynhaard,kterého právě začaly svrbět pracky. "Tak tedy, mám tady v Nurnu několik vozů se zbožím a chystám se s nimi vyrazit na sever do Velvenu. Cesta vede nebezpečnými kraji plnými lupičů, proto bych si rád najal několik lidí na ochranu svého zboží. Odměna by činila deset tisíc ve zlatě". "Lynhaard přijmout. Říct ostatním". "Výborně. Čekejte mě pozítří v osm hodin na cestě", loučí se muž a odchází pryč, zatímco Lynhaard se vydává do hospody seznámit s nabídkou ostatní.

"Já teda nejedu", prohlašuje Páin, "Moje žena potřebuje péči a nechávat jí tu jenom s tchýní se mi nechce". "Neví někdo co je s Énmilem?", táže se starosta. "Ten má teď nějakýho novýho kamaráda v Nurnu", odpovídá Tanris, který přislíbil účast jako první, "Myslim, že se menuje Dožo". Kouzelník Krochta se rovněž rozhodl zúčastnit výpravy, neboť se stále ještě nevzdal naděje, že najde dvě elfky, které sice okradly družinu, ale přesto si svou krásou zajistili obdiv několika dobrodruhů. Stejně tak pojede s družinou Krochtův kolega z oboru Astórius a zloděj Krull Tichošlápek. Družinu doplňují dva noví válečníci trpaslík Barzubaj a zamlklý kroll Tar. Nakonec se dostavuje Dergan, který žije v Nurnu, kde prý pomáhá v kovárně. Někteří dobrodruzi však tvrdí, že ho viděli jak v oranžové vestě vozí odpadky na skládku za Nurnem. Přesto se ale barbar stává vůdcem výpravy, přestože nyní již gramotný Lynhaard mu zdatně konkuruje. Nakonec o výsledku hlasování rozhodl kroll Tar, který neumí psát a nemohl se tudíž volby účastnit, jenže se nikomu nepřiznal, a tak si všichni mysleli, že se jedná jen o volební menévr.

Všichni dobrodruzi si v Nurnu kupují koně nebo alespoň mezky, aby nemuseli celou cestu šlapat pěšky, i když u většiny z nich není zdaleka jisté, že cestou nepadnou.

Druhý den ráno se u památníčku Na škvarku setkávají dvě skupiny. Jednu, přijíždějící od Nurnu, tvoří pět vozů, v jejichž čele jede muž na krásném černém oři. Druhou tvoří nesourodá směs osudem ošlehaných dobrodruhů. Je tu kroll, hobit, elf i trpaslík. Někteří mají na sobě navlečený těžký pancíř, jiní jsou zahaleni pouze pláštěm. Někteří mají u pasu meče, sekery či kladiva, jiní kuše nebo dokonce knihy. Mezi nimi se vleče i jeden starý a šedivý poník bez jezdce, který však jakoby se prohýbal pod neviditelnou vahou. To Astorius se už večer raději zneviditelnil, aby se mu náhodou něco nestalo. Obě skupiny se zdraví, muži v jejich čele spolu prohazují několik slov, načež jezdci tvoří kolem vozů ochranou zónu a celá kolona vyráží k severu.

Když se družina blíží k velvenorrským hranicím, pozoruje, že směrem severním kolem projíždějí skupiny ozbrojených jezdců. Druzi se však nikoho nevyptávají a spíš si hledí ochrany vozů. Na hranicích Velvenorru, zastavuje kolonu několik trpasličích vojáků a ptají se po účelu cesty. "Špatné jsou časy pro obchodování", prohlašuje trpaslík, když je mu oznámen. "Proč? Co se tady děje?", vyzvídá Astorius, který je sice pořád neviditelný, ale přesto se neustále snaží komunikovat s okolím, což vyvolává rozčilení, opovržení nebo naopak strach z nurnského společenstva. "Z východu přitáhl kmen divokých kočovných barbarů a napadl východní Valden", vysvětluje trpaslík, jen co ostatní uklidnili jeho podezření, že se jedná o špióny, "Naše vojska jsou soustředěny v bitvě na Grullduině a nemohou účině zasáhnout, takže jsou vypsány odměny za likvidaci nájezdníků". Všechny dobrodruhy hned napadá, že tady by si při troše štěstí mohly přivydělat, ale zatím tu mají dobře placenou práci a tak pokračují dále s vozy.

Za tři dny doráží kolona do Velvenu a druzi dostávají slíbenou odměnu. Za získané peníze si nurnští kupují teplé oblečení, neboť zima se nezadržitelně blíží, a někteří méně majetní dobrodruzi si pořizují lepší zbraně a brnění. Astorius se zatím vydává na radnici, kde se, jak doufá, dozví něco víc o současné situaci. Všímá si, že na radnici míří několik skupin ozbrojenců, vesměs táhnoucích jakésy balíky. 'Aby to tak byly usekané hlavy barbarů', pomyslel si Astorius zděšeně, ale brzo se dozvídá, že tomu tak není. Po chvilkové námaze najde kouzelník jednoho úředníka ochotného věnovat se mu, a mámí z něj informace. Nutno podotknout, že elf se musel nejdříve zviditelnit, neboť když byl neviditelný, vycházela jeho snaha něco zjistit nadarmo, poněvadž úředníci ho buď ignorovali nebo před ním prchali, nehledě k tomu, že byl málem ušlapán.

"Ták, ty barbaři maj pevnou vojenskou hierarchii", oznamuje Astorius ostatním, když se opět sešli v hospodě. "Všichni vojáci maj pláště a podle jejich barvy se poznaj hodnosti. Ty pláště sou tkaný nějakou divnou technikou, kerou nikdo nezná a neni možný ji pořádně napodobit, proto sem nemusíme tahat hlavy, ale stačej ty pláště. Podle barvy se pak vyplácí odměna. Jejich nejvyšší velitel má plášť bílej, a kdyby ho někdo přines, tak dostane dvacet tisíc. Ten velitel má deset pobočníků, kerý maj pláště černý a ty sou po pěti. Maj tam i nějaký kouzelníky v rudejch pláštích za dva tisíce, nižší velitelé maj modrý pláště se smaragdovym lemovánim po tisíci a normální mužstvo má modrý pláště za pětset". "To je dobrý. Z toho by mohlo něco kápnout", mne si ruce Krochta. "Hmm, měli bysme sehnat nějakou mapu, ať víme, jak to tam vůbec vypadá", moudře promlouvá vůdce Dergan a družina se vydává hledat nějaký příhodný krámek.

"Ták tadý sou teď tý barbaří, jó", ukazuje místní prodavač map dobrodruhům své dílo, "Nó, a todlé, to sou vypálený vesnicé, jó, a todlé, to sou nevypálený vesnicé, jó, a tó kolém, to jé lés, jó, ale kde sou tý barbaří, tó jakó nikdó neví, nó". "A jak to v tý zemi vypadalo předtim, než tam vtrhli barbaři?", pídí se družina po podrobnostech. "Nó, tó jakó se tám začalí usazovát zemědělcí, poněvádž tam bylá nevyužívaná půdá, jakó, nó. Nejprv se tám usazovalí, jakó, takoví odvážný, nó, poněvádž tam bylí vlcí, a vůbéc taková havěť, nó, alé potém se tám stěhovaló stálé víc lidí, jakó, áž jich tám býló docelá dóst, nó". "A kdo tam vlastně vládne?" "Nó, tó jakó patří pod Velvensků správů, jó, alé vojácí, to tám nebylí, to né, poněvádž vůkól nejní žádná hranicé á žijů tám samí rolnící, jó, tákžé je tám stálé klíd, nó, jakó". Dobrodruzi pochopili, že tady už se asi víc nedozvědí a tak nabrali směr Valden a vyrazili vstříc novému dobrodružství.

Po dvou dnech doráží družina do vesnice Hory, což je neoficiální hranice Valdenu. Cestou druzi potkávají několik podobných družin jedoucích oběma směry, a řadu uprchlíků s vozy, kteří jeli všichni směrem jedním. Ve vsi nurnští míří ihned do hospody 'Pod lipami' pro informace. "Jé, buď zdráv Pyrre. Kde se tady bereš?", zaradoval se Dergan, když poznal jednoho z válečníků popíjejících tu zlatavý mok. "Ále, měl sem chuť, trochu si zabojovat, tak sem se sem vydal, sehnat nějaký pláště", odpovídá Pyrr z rodu Orlů, který získal při minulé návštěvé v zemi Almemar léno a nyní má mnoho práce s jeho správou. "To víte, trpaslíci neposlouchaj a mě to stojí peníze. Třeba tam vůbec neměli hospodu. Chodili chlastat, k ňákýmu trpaslíkovi, tak sem jim hospodu postavil a toho trpaslíka udělal hostinskym, a co myslíte, že voni udělali. Do hospody ani nepáchnou a choděj chlastat k jinýmu trpaslíkovi". Družiníci prohodili několik řešení problému neposlušných trpaslíků, z nichž ve většině případů by z nich přežil jen málokterý. Nakonec se Pyrr rozhoduje opustit několik Almemarských šlechticů, se kterými se na výpravu vydal a přidat se k Nurnské družině.

Vůdce Dergan ještě navštěvuje místního starostu a dozvídá se, kde že je pomyslná hranice mezi hájeným územím Valdenu a částí ovládanou barbary. Družina tedy vyráží dále do vesnice Porku. Tady vládne panika. Ve vesnici žijí samí kudůci, i když by se dalo říci žili, neboť většina chalup je zjevně opuštěná a ti, kteří ještě zůstali se na odjezd čile připravují. Dergan opět navštěvuje starostu Dubáka, ale od vystrašeného kudůka se dozvídá, že barbaři nejspíš přijdou v nejbližších dnech. Je však jasné, že jeho slova byla zastřena strachem, proto druzi vyrážejí dále na Dunn.

Do Dunnu přijíždí družina již za soumraku a ubytovává se v místním hostinci U jednorožce, který je spojen rovněž s knihovnou, a tak si někteří dobrodruzi na noc půjčují několik svazků informací o zemi Valden. V nich se dozvídají, že začátky osidlování země se datují do začátku století, kdy se několik, vesměs dobrodružně naladěných osadníků, počalo usazovat v nepříliš úrodné a nikým nespravované zemi, kde nebylo díky dravé zvěři příliš bezpečno. Těmto odvážlivcům se podařilo vyrvat divoké přírodě kus země a zůrodnit ji. Hlavní příliv osadníků však nastal až v roce 1024, kdy se Velvenorr stal nebezpečným místem díky agresi Ugoldarrských mnichů. Díky Velvenorrským kolonistům připadl také Valden pod Velvenskou správu. Tolik se dozvěděla sečtělejší část Nurnských, zbytek, jako Lynhaard, Barzubaj či Pyrr, celou noc chlastali s několika muži velvenorského vojska, kteří tu byli jako ochrana vsi před případným útokem, a nedozvěděli se nic, aniž by jim to nějak vadilo.

Ráno se družina vydává dále na jihovýchod do Sittu, kde má nečekaně možnost narazit na první známku řádění barbarů. Už zdálky je vidět dým z míst, kde ještě včera stála vesnice. Jelikož Krochtův výzkumný havran nespatřuje žádné známky života, odvažují se dobrodruzi blíž. A skutečně, žádné známky života. Celá vesnice, včetně několika vojáků, byla do posledního vyvražděna, chalupy vypáleny a domácí zvířata pobity. "No jo. Sou to barbaři", prohlašuje Tanris a Dergan dělá, že ho neslyší. "Jedem dál, do Crum. Ten snad ještě stát", rozhoduje Lynhaard a všichni ho mlčky následují.

Netrvá dlouho a dobrodruzi doráží do Crumu. Vesnice je obehnána palisádou a uvnitř se nachází ležení asi třiceti až čtyřiceti vojáků. Kromě toho se tu pohybuje několik skupin nezávislých dobrodruhů, takže obranyschopnost vsi je značná. Dobrodruzi se hned po příjezdu vydávají shánět informace a postřehy z lovu barbarů. Nakonec se, jak se dalo čekat, nejvíc věcí dozvídají v hospodě. Barbaři prý obvykle jezdí v menších skupinkách, které hlídkují daleko od jejich hlavních sil. Tyto se také nejčastěji stávají terčem dobrodruhů, ale stává se, že je to i naopak. Některé skupiny jezdí ve dne, jiné v noci, a na úspěch to nemá valný vliv. Území, kde většina družin operuje, a kde se tím pádem odehrává většina šarvátek, leží mezi Crumem a Srumem, a východně od nich až k Lomoru.

Druzi se rozhodli vyrazit navečer, jihovýchodním směrem. Asi dvacet mil od Crumu rozbíjejí tábor a na výzvědy je vyslán osvědšivší se Krochtův havran. Do půlnoci zbývá asi hodina, když létající průzkumník objevuje tábor a u něj pět tábořících barbarů. Nurnští lační boje naváhají a vyráží nejkratší cestou nepřátelům vztříc. K tábořišti se však nedokáží přiblížit aniž by byli sami viděni, a tak jim při útoku přilétává na pozdrav několik šípů. Ty však mezi zkušenými dobrodruhy, Derganem, Lynhaardem a Pyrrem, kteří jedou v čele družiny, nemohou zanechat větší zmatek, a když se dostávají ke slovu meče, není o výsledku boje pochyb. Čtyři barbaři jsou zmasakrováni, aniž by se zmohli na výraznější odpor, takže na slabší dobrodruhy držící se pozadu se ani nedostalo. Poslední barbar však zmizel v blízkém lesíku dříve, než druzi přijeli, a za tmy se jim nedaří najít jeho stopy. Družiníci tedy jen obírají mrtvé o pláště, doplňují si své zásoby šípů a vydávají se raději na své původní tábořiště, kde si všichni léčí nečetné rány a spí až do úsvitu.

Ráno Dergan nařizuje pokračovat dále na jihovýchod a prozkoumat terén. Druzi však na nic nenarážejí a tak se zhruba po deseti mílích otáčejí a nabírají směr zpět do Crumu.

Pojednou se však na pahorku před nimi vynořuje jezdec. Sedí v předklonu a sleduje zem. Stopař. Za ním jde krokem ještě dvanáct koní s třinácti jezdci. Krochta se vyčítavě dívá po svém havranovi, který se právě vrací s úplně opačné strany oblohy, zřejmě se zdržel u nějaké ptačí samičky. Vzápětí obě družiny tvoří bojové postavení a vyjíždí proti sobě.

Netrvá dlouho a první barbar se řítí z koně zasažen šípem zloděje Tichošlápka. I hraničář Tanris střílí a zle zraňuje druhého. Následuje střet obou družin doprovázený řinčením zbraní a výkřiky raněných. Vzduchem se mihne několik blesků a několik barbarů padá z koně. To Astorius a Krochta ukazují něco ze svého umění. Díky němu také Dergan nabírá neuvěřitelnou rychlost, kterou na něj seslala prskající kočka na hrušce jeho sedla. Většina barbarů se již válí na zemi, když se do boje zapojuje i jejich velitel, a hned první ranou sráží z koně zraněného Lynhaarda. Z koncentrace ho však vyvádí blesk z čistého nebe, který na něj seslal havran. To už na něj útočí Dergan s Pyrrem, a když se střelbou přidávají ještě Krull Tichošlápek a Tanris Álfheimský, je o výsledku boje rozhodnuto. Několik druhů je však těžce zraněno, zvláště Lynhaard plive krev, ale i Tanris, Krull a Barzubaj se snaží provizorně zastavit své krvácení, proto vůdce Dergan dává pokyn k rychlému návratu do Crumu.

Po příjezdu do opevněné vsi se s družinou loučí Pyrr z rodu Orlů, který se rozhodl vrátit na dvé léno, aby, jak říká, tam trpaslíci nezvlčili. Tanris a Krull, kteří v boji utrpěli nepěkná poranění, následují válečníka, dávajíc přednost prohlídce jeho nové hospody před nebezpečím dalších bojů. Po nutném odpočinku se na další cestu vydává pouze šestice dobrodruhů, Dergan, Lynhaard, Krochta, Astorius, Barzubaj a Tar.

Družina se tentokráte vydává na severovýchod a dál podél lesa. K překvapení všech se nenádále objevuje nepoškozený statek. Družiníci vidí za jeho zdmi čilý ruch, ale ten ustává, jen co se přiblíží blíž. "Buďte pozdraveni", zdraví Dergan muže, který stojí na převráceném voze blokujícím bránu, i ostatní, jež jsou rozestaveni za ním. "I vy", odpovídá muž, "Jedete bojovat s barbary?" "Jistě, ale mysleli jsme, že tady v těch místech už byli všichni lidi pobiti". "Takhle severně se barbaři moc nevyskytujou a naši usedlost naštěstí ještě jejich hlídky nezpozorovali". "To ste měli štěstí, ale nemyslíte, že by bylo lépe odtáhnout?" "Myslim, že jsme schopni se tu dost dlouho bránit, barbaři nejsou zas tak silní, jak by se zdálo, a nás je tu dost". "Mimochodem, nevíte co je v těch skalách na severovýchodě?", táže se Krochta. "Starousedlíci tvrdí, že tam bývala nějaká temná svatyně a doposud tam žijí zlé stvůry, ale my sme tam nebyli, takže víc nevim". "Přesto dík. Buďte sbohy a hodně štěstí", loučí se Dergan a pobízí koně. "I vám", mává na rozloučenou muž.

"Tak, co řikáte?", táže se Dergan ostatních, když se večer utábořili, "Pojedeme na jih na barbary, nebo na sever do chrámu?" "Já bych se docela mrknul na ten chrám", prohlašuje Krochta. "Lynhaard souhlasit", přidává se liscannorský starosta. "A co budeme jako dělat v ňákym temnym chrámu?", protestuje Barzubaj, "Chcete snad vyvolávat temný síly". "To zrovna né, ale v takovejhle chrámech bejvaj dost slušný poklady, a na zlato, to já mám nos", odvětil Krochta. "Je to jasný, zejtra jedem do chrámu", uzavírá vůdce, "Teď dem spát a Barzubaj má první hlídku". "Já, zase já, to je spravedlnost. No jo, barbar velitel, pfůj", kleje trpaslík a balí se do dek, aby mu v noci nebyla zima.

"To je zas ráno", komentuje Krochta zamračený den. "Juhuááááá", zívá Lynhaard, "Keby tu být aspoň ženská dajaká", posteskl si kroll. "Jak někdo jako ty může vůbec zbalit nějakou fuchtli", kroutí hlavou Barzubaj. "Lynhaard být nejhezčím z celé smečky, náhodou". "To se teda divím", přidává se Astorius a načechrává si umaštěný plášť, "Ale to víte, my elfové máme jiná měřítka krásy. Třeba já vždy okouzloval dívky svým luzným zjevem". "To teda nevim, jak si moh těma ulízanejma pačesama a tou bradou holou jako dětská prdel někoho okouzlit", směje se Barzubaj, zatímco Astorius brunátní. "Já jsem náhodou příkladem dokonalé krásy", odpovídá rozčileně. "To se máš čim chlubit. Nic bych za to nedal, že sebou nosíš dokonce i hřeben". "No a co. Aspoň na mě letěj elfky. Vo ňáký trpaslice nemám zájem. Slyšel sem, že vod trpaslíků ani nejsou poznat". "Nepoznáš, viď, ale já na rozdíl vod tebe trpaslice poznám", triumfuje Barzubaj. "Tak už toho nechte", uklidňuje oba Dergan, "Je čas vyrazit". Dobrodruzi tedy končí s rozpravou a začínají balit, načež sedají na koně a pokračují k severu.

V předu letí jako vždy Krochtův havran a hlídá družinu před nenadálým přepadením. Náhle svému pánovi hlásí několik mrtvol ležících ve vysoké trávě. Družiníci opatrně přijíždí blíž, aby zjistili, co bylo příčinou jejich smrti, a jsou napadeni několika duchy. Pro několik druhů, kteří nevlastní kouzelné zbraně, je boj poněkud obtížnější, ale ostatní se s duchy snadno vypořádají. "Teda, sme dost daleko vod temný svatyně a tohle", prohlašuje Barzubaj, když je po boji, "Co asi bude uvnitř?" "Nestraš, čím větší nebezpečí, tím větší poklad", snaží se uklidnit sebe i ostatní Dergan, "Zatím to de takže jedeme dál".

Brzo družina přijíždí do skal. Cesta dál je špatná, a tak dobrodruzi uvazují koně a dál pokračují po svých. Druzi postupují úzkými stezkami obklopenými skalami ze všech stran. Náhle se Lynhaard zastavuje a jeho tělo se začíná prudce chvět jako v horečce. "Lynhaarde, co je?", zarazil se Astorius, který šel za krollem. "Mumie", křičí Krochta, který rovněž spatřil odporné mumií tělo, ale vydržel příšerný pohled a vyslal na nemrtvého svazek blesků. K němu se přidal i Astorius a nemrtvý se zřítil do prachu. "Tak teď už toho mám dost", prohlašuje po té Barzubaj, "Dyť tady de vyloženě vo kejhák. Nevim proč se chcete trmácet dál? Bozi vědí, co vás tam čeká". "Nesejčkuj. Zatím se nic nestalo", přikazuje Dergan. "To chcete čekat, až se stane? Já teda jedu zpátky". "Jestli chceš, tak di, ale už sme dost daleko a nevíme, co sme nechali za sebou, a myslim, že na tý pláni taky neni moc bezpečno, můžou tam bejt ještě ňáký duchové a nikdo s tebou nepojede". "Dobře, du s váme", rozhoduje se nakonec trpaslík, "Né, že bych se bál, ale můžete mě ještě potřebovat".

Družina tedy pokračuje dále, až narazí na dva útulné hroby obývané dvěma fexty. Někteří druzi začínají panikařit, ale dva kouzelníci, Krochta a Astorius, opět útočí svými blesky a nemrtví nadobro umírají. "Uch. To sem si dal", vydechuje zcela vyčerpaný Krochta, "Teď bych se potřeboval pořádně vyspat". "Dobře, přidává se Dergan, "Cestou sem viděl takový pěkný místo. Je to vobehnaný skálama, takže se to dá dobře bránit". "Jo, ale taky neni kam utýct", namítá Barzubaj. "To, že nás nikdo nemůže překvapit zezadu, je podstatná výhoda. Dem tam".

Jak řekl vůdce, tak se také stalo a družina se ukládá ve slepé strži. Na hlídce zůstává kroll Tar, jelikož svým sluchem může případného nepřítele velmi rychle odhalit. A skutečně, v noci Tar slyší podezřelé chřestění a tak pro jistotu budí ostatní. Po chvíli se objevuje několik kostlivců a se zlověstným chřestěním kostí napadají družinu. Ani značná rozespalost však nebrání dobrodruhům rozsekat tyto nemrtvé na kosti a pokračovat ve spánku. Zbytek noci už proběhl bez problémů.

"Tak, už se zase cítim dobře", prohlašuje Krochta, když dokončil ranní meditaci. "Co asi přijde teď", medituje si pro změnu sám pro sebe Dergan, "Byly tu duchové, mumie, fexti, to nás eště asi čekaj spektry a upíři". "Už i ty začínáš?", rozčiluje se Astorius, "To taky můžem rovnou zabalit". "Ale ne", brání se vůdce, "Jen sem přemejšlel co nás čeká". Nálada po ránu není valná, druzi mlčky myslí na čekající nebezpečí a přepadají je chmury. Nakonec dává Dergan pokyn k odchodu a družina vyráží do hlouby skal.

Netrvá dlouho a družiníci se po souboji s několika duchy dostává na jakousi plošinu, z níž mají dobrý výhled na strž pod sebou. Ta, soudě podle množství hrobů, sloužila dříve jako pohřebyště, ovšem jeho obyvatelé nebyli zdaleka všichni pohřbeni. Mezi hroby se pohybovuje okolo padesáti kostlivců a několik zombií. "A sakra, to bude mela", prohodil Lynhaard. "Klid", usmívá se Krochta, "S tím si poradíme". Po té pozvedl ruce a zvolal "Churšeláh", načež mu z rukou vylétají dvě bílé střely a explodují mezi nemrtvými. Kosti kostlivců a hnijící těla zombií se rozlétají na všechny strany. Hřbitov je náhle téměř bez života a jen několik nemrtvých zmateně hledá příčinu katastrofy. Nakonec se několik kostlivců následovaných pomalejšími zombiemi vydává na cestu na stanoviště družiníků. Pár jich sestřeluje ještě Dergan svou kuší, ale pak přicházejí ke slovu meče. Zkušení družiníci však nemají se zbytkem zraněných nemrtvých mnoho práce a několik pádných ran Lynhaarda, Dergana, Barzubaje a Tara ukončuje život (neživot) nemrtvých. Pak začíná družina sestupovat k pohřebišti.

Dole dobrodruzi spatřují vstupní bránu do temných prostor a přes obvyklé protesty Barzubajovi vchází dovnitř. Před nimi se otvírá rozlehlá, temná místnost. Dergan se podíval doleva. Lynhaard se podíval doprava. Krochta se podíval před sebe. "Fext", zvolali všichni současně. V tuto chvíli začíná družina jednat v obdivuhodném souladu - všichni se dávají na útěk. Nakonec se jim daří doběhnout ke koním a aniž by se jakkoliv zdržovali, začínají je štvát pryč ze skal.

"Kam ste všichni utíkali?", táže se Dergan, když se družiníci konečně zastavili v dostatečné vzdálenosti na rozlehlé pláni, kde je do všech stran dobře vidět, "Mohli sme je zrubat". "Na mě nekoukej", mává rukama Krochta v zamítavém gestu, "Já sem utíkat nezačal". "Lynhaard chtít jít do nich, ale všici utíkat, tak se přidat", krčí rameny kroll. "Já se jen držel ostatních", prohlásil Astorius. "Nedívejte se tak na mě", snaží se Barzubaj oponovat pohledu ostatních, "Já sem vám řikal, že tam nejdu, tak co". "Nevadí, teď už je to jedno. Vyspíme se a pudeme tam zejtra", zakončuje rozhovor Dergan.

Ráno se druzi budí do šedivého dne. "Teda, dneska je zas hnusně", pozoruje oblohu Astorius, "V takovejdle den bych nechtěl zhebnout". "Já myslim, že pak už ti to bude jedno", dí na to Barzubaj. "Hezky nebo vošklivo, boj bude stejně tuhej", mudrujr Krochta. "Žádný poraženecký řeči", rozkazuje Dergan, "Sou jenom tři a ty snad tady kouzelníci zvládnou, nebo ne?" "Se ví, že jo. Vo to nic, ale co nás tam čeká potom vědí bohové", odpovídá mu Astorius. Nakonec se druzi zvedají, usedají na koně a míří zpět ke skalám.

S největší opatrností pokračuje družina až k temnému pohřebišti. Tam družiníci tvoří pevnou formaci a vbíhají do svatyně, kde se střetávají se dvěma fexty. Kouzelnické čáry a rány ušlechtilých zbraní Dergana a Lynhaarda končí neblahý život fextů, když tu se třetí nemrtvý objevuje za družinou a útočí zezadu. Dergan se však vrhá proti němu, aby ochránil slabší druhy, načež se do jeho těla zatínají odporné pařáty netvora. Ani Dergan však neváhá a bije do nepřítele svým mečem a s podporou obou kouzelníků, kteří se v tomto boji zcela vyčerpávají, ho likviduje.

Dobrodruzi jsou zcela vyčerpáni, zvláště pak Dergan cítí, jak mu z těla mizí jeho síla. Přesto se pouští do prohledávání místnosti, která se nyní zdá prázdná. Naštěstí pro unavené dobrodruhy také prázdnou je, a tak k dalšímu boji nedochází. Místnost, ve které se druzi octli, je velká temná svatyně. Lidské kosti, válející se všude po podlaze, také nepůsobí příliš optimisticky. Na nejvzdálenějším konci od vchodu podlaha stupňovitě stoupá a stojí tam dva oltáře. První, menší ještě nese zbytky zvířecích kostí. Druhý je větší, asi tak pro jednoho člověka pohodlně, a v jeho rozích jsou umístěny čtyři svíce. Tento oltář je vytesán z jednoho kvádru a je celý pokryt runami, které však nikdo z družiny nedokáže rozluštit. Dobrodruhy však nejvíce zajímá hromada zlata za oltářem. Bohatší o pár tisíc zlatých opouštějí ponurá skaliska.

"Mnnně je zllle", cvaká zubama Dergan a balí se do dek. "Má horkost", prohlašuje Astorius, který hned přiskočil vůdci na pomoc. "To být jistě z teho fexta, jak Páin měl tak", stanovuje diagnózu Lynhaard. "Měli bychom ho dovést k nějakému felčarovi", moudře radí Krochta. "Já to tušil. Neměl tam vůbec líst. Měl by klid", pronáší Barzubaj. "Skusíme se zastavit na tom statku", rozhoduje Krochta nakonec, "Ty lidi tam na mě působili zkušeným dojmem, když se nebojí sami hájit svůj majetek, někdo z nich by se moh vyznat v léčení".

Druhý den stojí hrdinové znovu před branou statku. "Tak jak jste dopadli?", táže se družiníků jeden z obránců, s kterým se již předtím setkali. "Ale mizerně", odpovídá Krochta, "Tady našeho kamaráda zranil fext". "Cože, fext", diví se muž, "To by mohlo být vážné. Pojďte ho vzít dovnitř, podíváme se na něj". Družiníci neváhají a odnášejí Dergana do budovy, kde ho ukládají na postel a dva z mužů se o něj hned začínají starat. "Není to naštěstí vážné", říká jeden z nich po chvíli, "Ale tak dva dny by měl zůstat v posteli". Všichni druzi souhlasí s několikadenním odpočinkem a rozcházejí se porozhlédnout se po statku. Zjišťují, že statek je provizorně opevněn. Vnější zdi jsou obehány dřevěným ochozem, aby přez ně bylo možno střílet. Brána je zpevněna a před ní leží několik převrácených vozů. Osazenstvo pevnosti sestává z několika ostřílených mužů, jež patrně dříve vedli dobrodružný život a dvaceti čeledínů, kteří se na dvoře učí střílet a šermovat.

Dobrodruzi se seznámili s majiteli statku kterými byli chodec Dengher, druid Grihan, elf Liandell, trpaslík Balin, válečníci Ollgin a Milean a lupič Sakkel.

Druhý den ráno se Dergan probouzí a cítí se poměrně svěží. Je však přinucen ještě ležet, aby si odpočinul. Večer se svého hostitele táže, co chce za jeho vyléčení. "Rádo se stalo", odvětil chodec Dengher, "Ale hodilo by se nám, aby ste tu s náma nějaký čes zůstali. Před dvěma dny sme totiž viděli barbaří hlídku a vojsko na sebe zřejmě nenechá dlouho čekat". Dergan souhlasí, neboť se cítí za své vyléčení dlužný, a rovněž ostatní projevují zájem podpořit odvážné majitele statku v jeho obraně.

Jednoho odpoledne se Krochta prochází po dvoře a pozoruje ostatní připravující se na boj, když tu ho napadne, co asi dělá havran, že se dlouho nehlásí. "Havrane, ke mě", vysílá telepatický příkaz. "Trhni si", zazní mu v hlavě odpověď. "Ccco sssi ttto... Havrane, okamžitě ke mně", brunátní Krochta a pozoruje svého opeřence, jak se neochotně vynořuje za komínem a slétá blíž. Vzápětí však za komínem zpozoruje další černou hlavu a kousek od sebe vidí na dvoře stát čaroděje Liandella jak rozčileně pozoruje komín. "Jo vy ste si chtěli hrát", vysílá k havranovi už mírnějším tónem, "A žes to neřek rovnou. Tak leť, ale dávejte pozor, ať nás nikdo nepřekvapí".

Po několika dnech se obránci přece jen dočkali. Ráno, když se zvedla mlha, spatřují řadu jezdců rozestavených kolem statku. "Je jich asi padesát", oznamuje ostatním Dergan. "Zřejmě počítali se snadnou kořistí", směje se válečník Milean, zatímco Dengher, v jehož osobě má statek nejmenovaného velitele, rozestavuje čeledíny na hradbách a střechách. Většina z nich se marně snaží zakrývat nervozitu, a jen málokterý dobrodruh si vzpomíná, jak se cítil před svým prvním bojem. Každý tráví čas v očekávání jinak, někteří dobrodruzi jsou rozestavěni na hradbách, někteří si za hradbami protahují svaly, trpaslík Balin si brousí sekeru, Liandell sedí na dvoře v houpacím křesle a listuje svou čarodějnou knihou a druid Grihan se laská s menší smečkou psů.

Nakonec barbaři dostávají pokyn k útoku a počínají opatrně postupovat ke statku. Střelci zaujímají místo na hradbách. Z gwendarroňanů pouze Dergan vytahuje svojí kuši, ostatní nemohou doufat v přílišný účinek své střelby a tak raději zůstávají v úkrytu. Většina nájezdníků má v rukou meče a jen někteří se snaží uškodit obráncům šípy. Barbaři s meči přecházejí na hranici dostřelu do trysku a dojíždějí k hradbám, na které se snaží ze svých koní vylézt. V tom jim brání Dergan, Lynhaard a Tar, kteří svými meči rozdávají smrtící údery barbarům lezoucím přez hradby. Ostatní se povětšinou věnují střelbě. Když barbaří lučišníci vidí nepřílišnou efektivitu své střelby a navíc hrozící nebezpečí, že trefí své spolubojovníky, lezoucí přez zeď, odkládají luky a tasí meče, jedouc podporovat útočníky na hradbách. Někteří barbaři seskakují s koní a začínají odklízet vozy před branou, zatímco další přivážejí masivní beranidlo.

Mezitím padlo několik čeledínů na jedné střeše, a několika barbarům se podařilo dostat se na ni, proto tam rychle vybíhá Ollgin a sráží několik útočníků dolů. Na pomoc mu běží Barzubaj, který doposud nebojoval, neboť ochoz, na kterém řádil Dergan s ostatními, byl podstatně vyšší než trpaslík. Teď se však mohl zapojit do boje, proto neváhal a skočil na střechu. Tam se vrhá na statného barbara, který se právě snažil dostat se bojujícímu Ollginovi do zad. Barzubaj se ohání svou masivní sekerou a dělá ze štítu svého soupeře třísky na podpal. Jeho protivník však není žádný začátečník a trpaslík začíná umdlévat. Snaží se barbarovi zasadit poslední rozhodující ránu, když tu mu ostrý břit meče proniká do břicha. 'Teď nebo nikdy', pomyslel si Barzubaj a napřahuje ke smrtící ráně, oči zalité krví. Jeho zraněné tělo však není dostatečně rychlé a tak barbar zasazuje poslední úder. Barzubajova sekera se však nedá zastavit. Její ostří se mihlo vzduchem a barbarova hlava opisuje velký oblouk načež zapadává do okapu. Jenomže trpaslík už klečí na kolenou snaže se vzdorovat blízké smrti, ale je to marné. Vzápětí se jeho bezvládné tělo svaluje na krví nasáté došky, zatímco sekera dopadá s cinknutím na zem.

V tuto chvíli je největší shon okolo brány. Barbaři už odtáhli překážejíci vozy a buší do brány beranidlem, což vede ke shromáždění nejsilnějších obránců za branou. "Ustupte stranou", prohlašuje pojednou Liandell, "Brána dlouho nevydrží". Zaznívá několik dalších úderů a brána opět znatelně povoluje, zatímco čaroděj mumlá zaklínadlo. "Nefelé ignea", vykřikuje nakonec a zvedá ruce, právě ve chvíli, kdy se útočníkům daří prorazit v bráně díru tak pro dva muže. Před branou se vytváří černý mrak, z nějš začíná sršet ohnivý déšť. Ozývá se zděšený řev útočníků, kteří prchají z inkriminované oblasti. Obránci si mohou na chvíli vydechnout, než se barbaři zformují k poslednímu útoku. Po chvíli se zbytek asi dvaceti barbarů skonsolidovává a vyráží na zteč brány. Mezi nimi je i skupina jejich velitelů, kteří se doposud drželi mimo dostřel.

První barbaři pronikají dírou v bráně, ale hned padají pod ranami Balina a Mileana a po nich další. Vzápětí se však brána nečekaně řítí do prachu. "Bacha, je tam jeden v rudym plášti", volá Astorius, jenž stojí na hradbách. Barbaři se začínají hrnout dovnitř, když tu Grihan vypouští svou smečku psů. To způsobuje mezi útočníky zmatek, který stačí obráncům k vytvoření obranné linie. Na ní se další nápor útočníků zastavuje, zvlášť když svými kouzly přispívají Liandell a Krochta.

Krochtův havran se mezitím rozhodl k riskantnímu činu. Střemhlavým letem se zezadu přibližuje k barbařímu kouzelníkovi a několika blesky sestřeluje slizkou kočku sedící mu na rameni, načež vybírá klesání těsně nad zemí a přízemním letem mizí z dosahu rozzuřeného čaroděje. Ten měl právě v úmyslu ztrestat drzého opeřence, když se mu do nohy zabodá šíp. To Tar, nemohouce se zapojit do boje, popadl alespoň volnou kuš a snažil se být užitečný. Čaroděj však nemá náladu na žerty a několika blesky doslova sestřeluje krolla z hradeb. Při tom se však neopatrně přibližuje, a tak Astorius, jenž se doposud skrýval za ochozem, obdarovává čaroděje svými blesky, načež se zase skrčuje za ochoz. Barbar se však už o něj nestačil zajímat. Z ničeho nic ztuhl a zřítil se z koně, přičemž si přerazil vaz. Další šikovné kouzlo.

Lynhaard má v tu chvíli docela jiné starosti. Napadá ho totiž jeden z velitelů, ale liscannorský starosta využívá své velké zkušenosti, odráží nápor a s pomocí spolubojovníků barbara poráží. V tu chvíli je už bojiště ovládnuto dobrodruhy, kteří dobíjejí poslední zuřivé, ale zároveň zoufalé barbary. Je dobojováno a druzi počítají své mrtvé. Kromě gwendarronských hrdinů, Barzubaje a Tara, padlo třináct čeledínů. Ostatní bojovníci, vyjma kouzelníků, jsou ve větší či menší míře posekáni, ale nikdo nevyžaduje zvláštní péči. Nebyli by to však nurnští, kdyby se hned po spočtení ztrát nezačli zajímat o pláště barbarů, které si obě skupiny dělí napůl.

"Já sem slyšel", vypráví Astorius druhům večer u ohně, "Že v každý svatyni je poklad pod oltářem. Tam v těch skalách sme se moc nerozhlíželi, ale já bych se tam vrátil a pořádně to prohledal". "Neměli bysme se rači podivat po barbarech?", přemýšlí vůdce. "Barbarů sme tady zabili dost, já bych se tam podíval", souhlasí Krochta se svým kouzelnickým kolegou. Všichni nakonec souhlasí, neboť zřejmě zapomněli, že zlato již našli za oltářem. Nicméně druhý den ráno vyrazili opět na sever.

Tentokrát družina bez problémů projíždí skalami a vstupuje do svatyně. Družiníci několikrát prohledávají celou místnost, až usuzují, že pod oltářem ani nikde jinde žádné tajné dveře skrývající poklad nejsou. "Blbej nápad", prohlašuje nakonec Lynhaard, "Na to ty přijít sám, chytráku", posmívá se dále kouzelníkovi. Krochta se mezitím raději snaží přijít na účel oltářů. Rozsvěcuje svíce na velkém a zjišťuje, že jejich světlo dopadá převážně na oltář, který pak vypadá, jakoby hořel. Pak přistupuje k menšímu otáři, jemě se řeže do dlaně a skouší na něj stříknout několik kapek krve. Velice se diví, když se krev jakoby vpila do hladkého kamene a svíčky na velkém oltáři na chvíli zazářili. Zkouší krev ukápnout i na velký oltář, ale tam se nic neděje. "Co kdybychom přinesli nějakou oběť", navrhl Dergan, který Krochtu pozoroval. "Na mňa nekoukej", odmítavě se tváří Lynhaard. "Já jenom esli souhlasíš?" "Nu, proč ne, co", drbe se kroll a předstírá, že přemýšlí, "Ale, co potvora dajaká vylézt, co?" "Ale neboj", uklidňuje ho Dergan, "Jenom tu obětujeme nějaký zvíře a uvidíme co to udělá".

Po té dobrodruzi míří do lesa, aby se pokusili něco ulovit. Na lov se vydává Dergan s Astoriem, ale i Krochta vysílá svého havrana, aby se pokusil něco složit. Dergan a Astorius se pomalu a tiše plíží lesem, až se jim podaří objevit číhající lišku. "Musíme jí dostat živou", šeptá Astorius, "Až ti řeknu tak jí chytíš". Po té se mocně soustředí a šeptá čarodějná slůvka. Liška je vzápětí stižena těžkým psychickým šokem a ani se nebrání, když ji Dergan strká do pytle. Krochtův havran mezitím nalézá osamělou srnu a skládá ji několika blesky.

"Koukněte co mám", ukazuje Krochta havranův úlovek ostatním. "Hm, jenže my potřebujeme živý zvíře", odpovídá Dergan, "K obětem se většinou nepoužívali mrtví tvorové, nebo jo?", obrací se na Astoria. "Ale co? Aspoň ho sníme", přechází otázku kouzelník.

Naplněni dobrou srnčí pečení, vrací se nurnští do svatyně k liščí oběti. Krochta zapaluje svíčky, načež Lynhaard páře malou šelmu mečem. Svíce planou jasným plamenem a osvětlují oltář, jakoby stál na slunci. Nic se však neděje. "Esli se tam nemá nejdřív strčit nějaký tělo", přemýšlí Krochta. "No, momžná, že na tom voživovali ty nemrtvý, bylo jich tu spoustu", přidává se Dergan. S tím se družiníci spokojují a definitivně opouštějí chrám.

Nutno podotknout, že družinu tvoří nepříliš ostřílení dobrodruzi, co se týče navrácení života svým spolubojovníkům. Nikdo z nich nepamatoval časy, kdy byli mrtví druzi pokládáni na nejrůznější oltáře či naléváni kdejakým utrejchem, po čemž jim obvykle narostly oslí uši, prasečí rypáky nebo něco podobného, ale v nejednom případě skutečně ožili. Tady družina propásla jednu z řídkých příležitostí, i když je pravdou, že v temném chrámu jako tento, by to bylo pravděpodobně spojeno s jistým nebezpečím.

"Měli bychom se vrátit pro nějaký posily", dí večer Dergan, "Ve čtyrech bych se na barbary nevydával". "Máš pravdu", souhlasí Krochta, "Zajedem do Crumu. Třeba se tam někdo najde". Jak se domluvili, tak učinili a příští večer už strávila družina v bezpečí opevněné vsi.

V Crumu nurnští navštěvují místní hostinec a kromě několika skupin dobrodruhů tam vidí ještě dva osamocené kudůky, ke kterým míří víjmečně viditelný Astorius, maje v úmyslu zlákat je k dobrodružství. "Nechcete se k nám přidat?", hlaholí elf. Jeden z kudůků si kouzelníka chvíli měří pohledem. "Dobrý den", dí nakonec. "Ehm, dobrý, dobrý", brebtá zaražený elf, "Nechcete se nám přidat?". "Zálist Chvět", představuje se kudůk po chvíli trapného ticha. "Mno, já sem teda ňákej Astorius, teda", mumlá elf nezvyklý příliš slušnému chování. "Dobrý den, já jsem Dergan", zapojuje se do rozhovoru vůdce, který všechno slyšel a byl tak dostatečně varován, "Nechtěli byste se vydat s námi za dobrodružstvím?" "Inu, proč ne", odpovídá kudůk, "Sami jsme chtěli něco zajímavého prožít". "Fajn", pookřál Astorius, "A vodkaď vlastně pocházíš?" "My si tykáme?", obrcí se na něj Chvět, načež elf zčervenává a do hovoru se dále nezapojuje. Tak se Nurnská družina rozrostla o dva kudůky Zálista Chvěta a Krostu.

Družiníci se rozhodli, že tentokrát se podívají až na východ Valdenu, kde začínají neprostupné hvozdy. Projíždí tedy severně kolem Ronku a Hulgu a pak podél hvozdu k jihu. Celou dobu nenaráží na žádnou známku barbaří populace, až v blízkosti Tunu objevuje havran menší tábor, složený z několika stanů a stáda dobytka. Havran hlásí dvacítku vojáků a zhruba stejný počet pastýřů. Dobrodruzi ustupují od možnosti zaútočit přímo, a raději dávají přednost vylákání vojáků z vesnice. Na přepad si vybírají malé útulné údolíčko s několika křovinami.

"Tak tady rozděláme oheň", rozkazuje Dergan, "Uděláme pořádnej kouř, aby je to přilákalo, a když zaútočej, tak je rozprášíme". "A co když jich bude moc?", ptá se opatrný Astorius, který je jako obvykle neviditelný. "Havran bude hlídat a když jich bude moc, tak nás varuje. Já s Lynhaardem budem ve předu, kouzelníci za náma a vy se kryjte vzadu", obrací se ke dvěma kudůkům, "Ty, Záliste, máš vůbec nějakou zbraň?", napadá náhle náčelníka. "Ne, proč?", diví se kudůk. "Ty vážně nemít zbraň?, nevěří Lynhaard svým uším, "Von nemít zbraň", konstatuje nakonec. "Hele, já ti pučim jednu dýku, na", podává kudůkovi zbraň Dergan, "Tak dík, no", krčí rameny Chvět a strká si ji do torny. "Tak to né, počkej", brání mu vůdce, "To mi jí rači vrať, v batohu ti nebude nic platná". "A naco je mi vůbec dýka?", diví se kudůk. "Víš", praví shovívavě Krochta, "Tady řáděj nájezdníci, vypalujou vesnice a zabíjej obyvatele". "Aha, tak to my dej tu zbraň. To je musíme pobít", dychtivě se sápe po dýce, a tak mu Dergan přidává ještě jednu. Pak druzi zapalují oheň a čekají co se bude dít.

Asi po hodině havran ohlásil skupinu šesti barbarů. Ti se zakrátko objevují a hned jak spatřují družinu, vyrážejí do útoku. Proti připraveným dobrodruhům však nemají šanci. Dva se řítí mrtvi k zemi po zásahu kouzelníků, Krochty a Astoria, třetí padá z koně zasažen dvěma šípy Krostovy kuše, dalšího zasahuje Chvět dýkou do krku a poslední dva si berou na starost válečníci Lynhaard a Dergan. Brzo je po krátkém boji a družiníci se vydávají přenocovat na kraj hvozdu.

Ráno se družina vydává opatrně nazpět, poněvadž tuší, že zmizení šesti barbarů nezůstalo bez odezvy. Nakonec se skutečně střetávají se skupinou barbarů, kteří jedou po jejich včerejší stopě, rozvinuti do rojnice. Naštěstí jsou dobrodruzi včas varováni havranem a mejí tedy dost času připravit si výhodné podmínky pro následující boj. Objíždějí proto barbary a napadají je z boku, neboť doufají, že je budou moci likvidovat postupně a nedojde ke střetnutí se všemi najednou. To se vcelku daří, protože barbaři jsou příliš lačni boje, než aby jim zbyl čas na sjednocení se ve větší skupinu, která by byla schopna zasadit nurnským hrdinům vážnější ránu. Dobrodruzi jsou přesto značně vyčerpáni, proto odkládají návštěvu barbarského tábora na zítřek a jdou se zatím řádně prospat.

Barbaři však nehodlají čekat, až se nurnští vyspí. Když se válečníci nevrací, balí pastýři tábor a vydávají se na západ, ke svým hlavním silám. Na jejich popud vyráží ještě v noci trestná výprava, čítající dvacítku jezdců.

Druhý den se dobrodruzi vydávají navštívit barbarský tábor, avšak nalézají jen pošlapanou trávu. Dergan tedy naprosto nesmyslně nařizuje jet po cestě do Mardu, tedy prakticky vstříc nepřátelům. Kolem poledního se obě skupiny spatřili, respektive, nejdříve se spatřili dva havrani a ti pak informovali své pány. Družna se okamžitě obrací a dává se na útěk, ale po chvíli je jasné, že barbarští koně jsou podstatně lepší, nehledě na to, že Astoriův poník ze sebe vydá při trysku rychlost Lynhaarda, vlekoucího se nad ránem od Hrocha.

Družiníci tedy nechávají marného útěku a staví se do obraného postavení, zatímco nad nimi krouží černý havran. "Havrane, leť a sejmi ho", nařizuje Krochta svému opeřenci, tem bojovně kráká a vzlétá do boje. Rychle nabírá výšku, až se dostává na úroveň svého nepřítele. Oba havrani začínají létat v kruzích kolem sebe, snažíc se dostat do výhodného palebného postavení. Nakonec se Krochtův havran odhodlává k riskantnímu manévru. Znenadání provádí efektní loping, čímž se dostává na ocas svého soupeře a než ten stačí zareagovat, sestřeluje ho žlutým bleskem.

"Výborně", chválí svého miláčka Krochta, ale pak už se věnuje přibližující se skupině. Barbaři se rozvíjejí do rojnice a tryskem se přibližují k družině. Vzápětí se s třeskem setkávají s Derganem a Lynhaardem, kteří tvoří čelo nurnských. Oba šermíři srážejí své protivníky z koní, zatímco Astorius kouzlí, Krosta střílí a Chvět vrhá dýku. Krochta zatím ztuhnul v sedle, neboť byl právě vytván na mentální souboj. Barbarský mág však zřejmě špatně odhadl své možnosti, neboť po chvíli, se značně pročištěnou hlavou souboj vzdává. Mezitím naplno probíhá boj. Barbaři už obklíčili skupinu a útočí na koho se dá. Chvět se před nepřátelskými meči raději ztratil pomocí svého lektvaru, zatímco Krosta byl nemilosrdně sražen z koně. Kudůk se však rychle zvedá, uniká zpod kopyt plašících se koní a pak opět pozvedá kuš a zasazuje nepřátelům další smrtící rány. Několik barbarů se snaží zaútočit i na soustředícího se Krochtu, ale ten si naštěstí před bojem stačil vyčarovat obrazy a tak nebyl dosud zasažen. Rovněž Astorius mate své nepřátele kouzlem dudu a případné útočníky sráží k zemi blesky.

Mezi prořídlými barbary se zapojují do boje i jejich velitelé, útočící na dva gwendarronské šermíře. Ti se však bijí jako lvi a zvláště Dergan podporován kouzly Astorivy prskající kočky si vede výborně. Brzo zůstavají jen tři barbarští velitelé a jejich kouzelník a proti nim Dergan s Lynhaardem a Krochta podporováni střelcem Krostou, noboť zcela vyčerpaný Astorius po té, co zlikvydoval posledního dotírajícího vojáka, raději zvolil ústup. Téměř všichni bojující jsou již na zemi a jen barbarský velitel v černém plášti se nad nimi tyčí na svém mohutném oři a zatlačuje bránícího se Lynhaarda. Brzo je však i on sražen z koně, když Krochta, po té co se zorientoval po vítězství v mentálním souboji, vyslal svazek blesků. Dergan mezitím sklátil jednoho z barbarů a pustil se do druhého. Havran se zatím snáší z oblohy a svým ostrým zobákem klove barbarského mága do týla. Ten mu na to zasazuje tvrdou ránu holí, až je pták odhozen na pět sáhů daleko, ale vybírá pád a odlétá raději pryč.

Lynhaard se vrhl na na zem padnuvšího barbara a zasadil mu smrtící ránu. Zatím Krochta dobíhá k mágovi a chvíli s ním bojuje holí, až mu nakonec zasazuje smrtící ránu do ohrysku. Nakonec i Dergan vyřizuje svého soupeře a tak je dobojováno. Druzi si spěšně dávají provizorní obvazy na své rány, načež pokračují maximálním tempem k lesu.

"Tak, já myslim, že už sme udělali dost, co řikáte?", obrací se Dergan ke svým druhům navečer, když družina odpočívá ve stínu hvozdu. "No jo", souhlasí Krochta, "Máme už víc než osmdesát plášťů, docela sme si nahrabali". "Tak, tak", přidává se Lynhaard, "Zbytečno dál rubat. Boje těžké a více těžké a zlata už dost". Dobrodruzi se nakonec shodují na tom, že nastal čas skončit s bojem a vydat se k domovu. Ráno tedy nabírají směr na Crum. Pravda, ne nejkratší cestou, která vede přez nebezpečná území, ale oklikou okolo známého statku.

Ke statku dobrodruzi dorážejí druhého dne navečer, ovšem dovnitř se dostat nemohou. Brání jim v tom asi stovka barbarů, kteří obklíčili statek. Z jejich postavení se však dá usuzovat, že zaútočí až ráno, proto jdou dobrodruzi raději spát.

Hned po ránu posílá Krochta svého havrana hlídkovat, zatímco ostatní se skrývají za pahorkem. Krátce po svítání se barbarská vojska dávají do pohybu. "Hele, je jich moc. Rači se do toho nebudem míchat a počkáme, jak to dopadne", odvážně navrhuje Krochta. Všichni souhlasí a tak družiníci, přestože se už docela zotavili z předchozích zranění, zůstavájí za kopcem a vyčkávají výsledku bitvy. Nakonec, když je jasné, že i tento útok bude zkušenými statkáři odvrácen, vyjíždějí dobrodruzi ze svého úkrytu a dobíjejí několik zraněných barbarů, aby se neřeklo. "Škoda, že ste to nestihly dřív", volá na druhy chodec Dengher a prohlíží vyvrácenou bránu, "Měli bysme menší ztráty". Nurnští se raději loučí a pospíchají do Crumu.

"Tiše", promlouvá znenáhla Lynhaard, když se na dohled objevuje Crumská palisáda, a napíná uši, "Lynhaard něco slyšet". "To zní jako zpěv bojových písní", přemýšlí Dergan. "No, já už dlouho bydlim U hrocha a ten zvuk mi spíš připomíná tady Lynhaarda, jak zpívá s Krullem půlnoční duet", oponuje mu Krochta. Když dobrodruzi přijíždějí do opevněné vesnice, vidí všude zkázu, kterou ovšem nezpůsobili barbaři, ale něco docela jiného. U otevřené brány se válí voják se džbánem v ruce a cosi chroptí. Další ožralové na sebe nenechají dlouho čekat a jejich počet se zvyšuje úměrně tomu, jak se druzi blíží k hospodě. Uvnitř, respektive na honjišti za hospodou, neboť ve výčepu není slyšet vlastního slova, se druzi dozvídají, že přitáhl oddíl padesáti trpaslíků z Angwarru a ti poblíž Srumu rozdrtili asi třísetčlené barbaří vojsko, v němž navíc bylo několik vyšších velitelů. Tím zřejmě zničili značnou bojovou sílu barbarů, neboť ti se po bitvě podstatně stáhli k východu a jejich hlídky už rovněž nejsou tak časté a početné. Dobrodruzi se radostně přidávají ke všeobecné oslavě, ale ani tyto zprávy nemohou nic změnit na jejich rozhodnutí odtáhnout z boje a vrátit se do Liscannoru.

Ve Velvenu si družina vyzvedává odměnu vypsanou za pláště a pak míří na jih, do Gwendarronu. Cesta proběhla bez zvláštních příhod a po třech týdnech putování se před dobrodruhy objevují známé střechy liscannorské osady.

"Hola, sme doma", volá Lynhaard, "Rychle k Wennoři". Kroll kvapně míří k domu, když tu ho zaráží hlasitý dětský pláč. "Zdar, otče", přichází ke starostovi Páin a poplácívá ho po zádech, na ramena totiž nedosáhne. "Co je to?", sklání se k trpaslíkovi kroll, "Kluk nebo chudinka". "No, po pravdě řečeno to je holka", odpovídá Páin, "Ale tak zlý to zase nejni". Lynhaard dále neváhá, sbírá veškerou odvahu a jde se podívat na plod své lásky. Doma nachází Wennoru, kterak chová jakýsi balík, z něhož čouhají jen dvě velké uši. Kroll přichází blíž a láskyplně si prohlíží podivný obličejík koukající z peřinek. Není pochyb, že tohle dítě je skutečně jeho.

Večer v hospodě všichni vyprávějí své značně přibarvené příběhy z cest, jen Lynhaard je nezvykle zamlklý. Přemýšlí totiž, jestli má cenu pokoušet osud a zkusit ještě jedno dítě. Pak ho ale napadá, jak mu alkohol v krvi houstne, že jeho dcera je svým způsobem krásná, i když nezná nikoho, kdo by s ním souhlasil.

Píseň drakobijců

Getd z Ruindoru

Ledový drak
stačí nám na něj síly?
Přetěžký boj
Nesmíme ztrácet víry
Jak zahrát,
Abychom hlavu měli
A přitom
Nic dělat nemuseli

Vystřelit?
Na to má tlustou kůži
Rozlobí se
A budou padat muži
Snad blesky
To není špatný nápad
Krochta jde
Teď potřeba je chvátat

Bestie řve
Však Krochta daleko je
Jak havran
Rychle odletěl z boje
Už jen pár
Takových ran ho zklátí
Kdo půjde
Dokončit toto klání?

Čtyři tam jdou
Jdou zabít dračí stvůru
Čtyři to jsou
Sráží zbabělost z trůnu
Čtyři se vrhají
Vztříc tlamě dračí
A všichni bojují
Co jim jen síly stačí

Páin se rve
Jak trpaslíci umí
Lynhaard buší
Až jeho rány duní
Dergan píchá
Z drakových ran krev prýští
Jenom Daren
Nemá už další příští

Barbar mladý
Odvážně čelil stvůře
Mnoho lidí
Zemřelo už i hůře
Kdo může říct
Že jak hrdina padl
Neustoupil
Nezůstal někde vzadu

Lynhaard
Už ztratil spoustu krve
Není kroll
Tak čerstvý jako prve
Ni Dergan
Již nemá tolik síly
Aby mohl
Sekat draky na díly

Tak Páin
Zasadil další ránu
Samoten
Čelil obludy spárům
Draka bil
Krev prolili tam oba
Stáhl se, však
Odpočat přijde znova

Ráno se
Tři hrdinové našli
Páin, Krochta
Spolu s Derganem tam šli
Utkání
Nad které těžší není
Pro draka
Se končí představení

Drakobijci
Se radují z té smrti
Sbírají poklad
Do nejposlednější mrti
Řežou hlavu
Jež má zuby jak meče
Odměna
Nyní už neuteče



A na závěr...

Z cyklu Slavné výroky družiníků


"... Jestli je ta moje zmije sameček nebo samička, tak to se nepozná, protože nemá zuby. Ale jmenuje se Hugo ...", pravil Krull Tichošlápek a za chvíli umřel