Historie Nurnské družiny III
III. Gorganské nebezpečí
[Sečen 1029, Páin z Nórienu]
Je právě jedno poradostinové ráno. V Liscannoru
však není nikoho, kdo by toužil obdivovat východ slunce, a tak nikde není vidět ani živáčka. A
přece. Od severu přijíždí tryskem jezdec, zastavuje se před domem nově zvoleného starosty Rollda
z Erinu a bouchá na dveře. Po chvíli je slyšet kletby probuzeného chodce a dveře se otvírají. Rolld
podle zelenočervených barev mužova pláště poznává posla z Gorganu a zve ho dále do své nově
zřízené starostenské pracovny. "Můj pán, Gorandir, vás žádá o pomoc", vydechl posel, jenž se
představil jako Arkold, poté, co mu Rolld přinesl sklenici vína. "V Gorganu se dějí podivné věci",
pokračuje a vypráví Rolldovi poslední zajímavosti. Královský šašek totiž králi sdělil, že se něco
proti němu chystá, ale nevyjádřil se přesně a jednoho rána byl nalezen v trůnním sále s dýkou v
zádech. Potom zemřel královský soudce, avšak na jeho těle nebyly nalezeny stopy násilí. Dále
posel seznamuje Rollda se situací na královském dvoře. Spolu s Gorandirem řídí stát tři ministři,
Lundin z Borogu, Agon z Umuru a Sattor z Ghanu. Vysokou funkci má rovněž velitel stráže
Drómin z Ursu, jenž byl nedávno vážně nemocen a od té doby má výpadky paměti. Zdá se však,
že je králi hluboce oddán. Dále je tu vrchní komoří Mlind, který však slouží králi od svého dětství
a o něm jediném král nepochybuje. V případě převratu jsou toto jediní lidé, kteří mají možnost
ujmout se vlády. Dále se u dvora pohybuje sedm šlechticů, ale ti nemají příliš vysoké postavení.
Přesto nelze žádnou možnost plně vyloučit. Pokud by král Gorandir zemřel, měla by vláda
připadnout jeho synu Drumorovi, za kterého by však měla vládnout jeho matka Alnaan, než
dosáhne plnoletosti. Ta však kralování vůbec nerozumí, takže faktickými vládci by byli ministři,
kteří zatím spravují stát v dobré shodě bez vzájemné řevnivosti. Král by ale této situaci raději
předešel, a proto se rozhodl pozvat Nurnskou družinu na pomoc, a protože většina dobrodruhů
je ve městě neznámých, mohli by nerušeně pátrat. Rolld Erinský a Jacob Rugornský, kteří jsou v
Gorganu známi, by se zatím mohli porozhlédnout v paláci jako královi hosté.
Odpoledne Rolld svolává družiníky do svého domu a seznamuje je s obdrženými
informacemi. Dobrodruzi si uvědomují vážnost situace a chystají se na cestu. Pod vedením nového
náčelníka Coreye Kalla vyjíždí k severu Rolld z Erinu, Jacob z Rugornu, Sarim z Gorůdye, Erlanth
Linfalas jednoruký, Torp Katzbalger, Čagdan ze Zajsanu, Jeremiáš Čipera, Krak a nový trpaslík
Lewin. Všichni souhlasí s Gorandirovým návrhem, aby Jacob a Rolld přijeli do paláce jako hosté
a pátrali tam, zatímco ostatní budou pátrat ve městě. V zájezdním hostinci U plného korbele, osm
mil před Gorganem, se družina rozděluje. Jacob a Rolld jedou napřed do paláce a ostatní vyčkávají
do setmění, aby se nenápadně vypravili do města.
Těsně po západu slunce vchází
do hostince temná postava zahalená v plášti. Opatrně se rozhlédne a pak se zdraví s Arkoldem a
přisedává k dobrodruhům. Představuje se jako Askir, člen Gorandirovy výzvědné sítě. Vypráví,
že kromě avizovaných vražd šaška a soudce bylo zavražděno i několik lidí v terénu. Nepřítele se
však nepodařilo odhalit. Ve městě také byli viděni tvorové vyššího vzrůstu, než je obvyklé, zřejmě
krollové, což je podezřelé, protože v Gorganu normálně krollové nežijí. Po vyslechnutí nových
zpráv se dobrodruzi vydávají do města a Askir s Arkoldem je vedou do jejich prozatímního
příbytku.
Jacob s Rolldem zatím přijíždějí do paláce a jsou přivítáni Gorandirem. Po
večeři přichází do jejich komnat král a sděluje jim poslední novinky. Nechal si totiž předvolat
jasnovidce a ten mu oznámil, že nebezpečí číhá v paláci. Svého úhlavního nepřítele prý nikdy
neviděl, ale nachází se velmi blízko. Oba dobrodruzi se zajímají o chování podezřelých osob a
nakonec se rozhodují prozkoumat pokoj velitele stráže, Drómina, anžto se jim nelíbí jeho podivná
nemoc. Druhý den ráno se tam skutečně vydávají, ale nenacházejí nic zajímavého, pouze Dróminův
deník. Je veden poměrně podrobně, avšak poslední zápis byl pořízen těsně před Dróminovým
onemocněním. Rollda napadá, že byl Drómin ovládnut cizí myslí a druzi se rozhodují sledovat ho.
Jelikož se zatím nedá nic dělat, Rolld si jde hrát se svou neteří Arnúthien a Jacob ve společnosti
královského sklepmistra oceňuje místní kořalku.
Ostatní druzi se v klidu vyspali
a ráno se vydávají prozkoumat město. Sarim a Jeremiáš se vydávají na radnici s tím, že si chtějí
pronajmout na náměstí místo na stánek, v němž by Jeremiáš zájemcům odhaloval budoucnost.
Radní se slovy: "Komediantů je tu letos málo", souhlasí a sepisuje povolení. Po sehnání většího
stanu dobrodruzi tento rozkládají na náměstí, které zároveň slouží jako tržiště. Jeremiáš vychází
před stan a za stálého volání: "Přistupte blíže. Jsem tu, abych odhalil taje vaší budoucnosti", metá
do vzduchu svazky blesků. Sarim si sedá do kouta připraven číst myšlenky kteréhokoliv
podezřelého člověka, jenž by si přišel pro radu. Několik lidí během dne skutečně přijde, ale nic
zajímavého se dobrodruzi nedozví.
Krak si převáže oči šátkem, aby budil zdání
slepce, a spolu se svým psem se celý den toulá po městě a poslouchá rozhovory lidí, ale ani on se
nic zajímavého nedozví.
Torp Katzbalger se převlékne za bohatého kupce a Lewin
za jeho osobní stráž a spolu s neviditelným Erlanthem procházejí městem. Stavují se u vetešníka
a Torp se z něj snaží vytáhnout, jak by se v Gorganu dalo sehnat větší množství zbraní. Dozvídá
se, že v Gorganu obchod se zbraněmi příliš nekvete, ale byl by zřejmě schopen objednávku do
několika dnů uspokojit. Víc se Torp nedozví, a tak alespoň objednává padesát širokých mečů a
odchází.
Čagdan s Coreyem se rozhodli maskovat stejně jako Torp a hned ráno míří
ke krejčímu, kde si Čagdan objednává oblečení z nejjemnější látky. Požaduje, aby bylo hotovo už
navečer, s čímž krejčík souhlasí, a tak již večer budí Čagdan dojem movitého obchodníka s osobní
stráží, Coreyem. Specializují se na lepší hospody, až navštíví podnik U lososa a Čagdan přisedává
k dalším lépe vypadajícím mužům. Mimo jiné se od nich dozvídá, že kdosi ve městě objednal
padesát širokých mečů, což považuje za důležitou informaci, ovšem pouze do doby, než se svým
objevem chlubí před Torpem.
Večer se doma sešli Čagdan, Corey, Torp, Lewin,
Erlanth a Krak. Erlanth je však povolán do paláce na pomoc Rolldovi a Jacobovi, kteří chtějí, aby
jako neviditelný sledoval Drómina. Krak vyráží do večerních ulic, ale záhy končí v nevěstinci U
milosrdných, kde se sice z počátku snaží něco vytáhnout z tlupy opilých kudůků, ovšem po chvíli
snažení si vybírá pěkné děvče a odchází dělat to, co se při podobných příležitostech obvykle
dělá.
Sarim s Jeremiášem se po uzavření stanu vydali prohlédnout jeden z
městských chrámů a po chvilce snažení nalézá Sarim pod oltářem tajný vchod do podzemí. Po
uzavření chrámu se tam oba vydávají a celou noc potom bloudí městskou kanalizací. Podaří se jim
najít jen dva jiné východy, jeden ve sklepě jedné hospody a druhý pod oltářem dalšího z chrámů,
kterým pak podzemí opouštějí. Cestou domů ještě nahlížejí do hospody U zlomenýho žebra, která
je doposud otevřena. Uvnitř se opilí obyvatelé právě hádají o lidech velkého vzrůstu. To Sarima
zajímá, a tak objednává pití pro celou hospodu a vyzvídá něco bližšího. Jeden na mol opilý pobuda
totiž tvrdí, že předešlou noc viděl nesmírně velké lidi. Sarimovi se z něj však nepodařilo dostat,
kde přesně to bylo, ale spokojuje se s přibližnou polohou místa. Poté se loučí s děkujícími
ochmelky a odchází domů.
Mezitím Coreye omrzelo čekání a spolu s ostatními
se vydává oblížet noční město. Jako svou zónu působení si vybírají okolí paláce a po chvíli
obhlížení zjišťují, že několik domů zde nejeví známky obývání a docela dobře by se tu mohl někdo
skrývat. Vybírají si namátkou jeden dům a objevují vylomenou zadní branku. Od ní směrem k
domu vede stezka prosekaná křovím zarostlou zahradou. Zloděj Čagdan se opatrně přibližuje k
domu a vidí dva krolly, sklánějící se nad mrtvolou. Torp se také přibližuje a snaží se číst jednomu
z krollů myšlenky, ale zjišťuje, že kroll je tak hloupý, že žádná kloudná myšlenka v jeho hlavě není.
Vůdce Corey se rozhoduje poslat Čagdana do paláce pro posily a ostatní tu zatím zůstanou hlídat.
Čagdan tedy přibíhá k bráně paláce a nachází tam vojáka. Snaží se ho přesvědčit, že je nutné, aby
byl vpuštěn do paláce a přidává navíc i pár zlaťáků. Voják odbíhá a za chvíli se vrací se svým
kolegou. Zasvištěly čepele mečů a Čagdan se posléze probral svázaný a pochroumaný v temnotě.
Snaží se volat o pomoc, ale ozvěna je mu odpovědí.
Jeho druhy po čase marného
čekání jímá podezření a Corey s Lewinem vyrážejí za Čagdanem, zatímco Torp se skrývá v křoví
a čeká. Oba válečníci rychle přibíhají k bráně a nalézají tam dva vojáky. Stejně jako Čagdan se je
snaží přesvědčit o důležitosti svého poslání a jeden ze strážných se s Coreyem vydává směrem k
paláci. Druhý zůstává s Lewinem u brány, když tu se ozývá Coreyovo zoufalé volání: "Pomóc.
Stráž". Lewin vytahuje sekeru, ale to už vzduchem sviští čepel dlouhého meče a trpaslík se kácí
k zemi. Probouzí se až po drahné chvíli v křoví svázaný a s roubíkem.
Corey
byl totiž svým vojákem napaden, ale udržel se na nohou a snaží se prchat směrem k paláci zoufale
volaje o pomoc. Voják však běží za ním. "Co to je?", probouzí se náhle Rolld a vtom již poznává
hlas Coreyův. V tu ránu je na nohou a budí tvrdě spícího Jacoba se slovy: "Rychle. Něco se děje",
a oba utíkají ven z paláce. Cestou potkávají ještě Erlantha, kterého by si samozřejmě nevšimli,
kdyby na sebe neupozornil. Před palácem nacházejí zraněného Coreye v zajetí několika strážných,
mezi nimiž je i Drómin. "Tento muž vnikl do paláce a napadl mě", tvrdí zákeřný voják. "To není
pravda." hájí se Corey, "Nesu důležité sdělení pro krále". "Zavřete ho do vězení", rozhoduje
Drómin, "Král ráno rozhodne". Corey je tedy odveden do žaláře, zatímco Jacob s Rolldem míří
do Gorandirových komnat. Informují krále o tom, co se sběhlo, a když v paláci opět nastává klid,
odcházejí s ním do žaláře. Cestou potkávají Coreye, táhnoucího omráčeného vojáka, toho, kterým
byl předtím napaden. Voják totiž vnikl za ním do cely, ale Corey ho překvapil nenadálým útokem,
podařilo se mu zbavit ho zbraně a posléze omráčit. Se svolením krále odnášejí druzi tělo do
mučírny, která sice nyní slouží jako vinný sklep, ale několik nástrojů tu ještě zůstalo. Jacob se
ihned po vojákově probuzení ujímá řízení mučení, ale když voják ani po useknutí prstu nejeví
známky bolesti, natož chuti něco sdělit, a jen tupě zírá před sebe, napadá Rollda, že je rovněž pod
vlivem cizí mysli.
Mezitím kolem svázaného Čagdana proběhl voják a ucpal
mu pusu hadrem. O chvíli později proběhl voják kolem hlídajícího Torpa. V zápětí běžel opačným
směrem a s ním ještě dva krollové. Torp se vydává za nimi, ale jelikož je sleduje z uctivé
vzdálenosti, brzo mu zmizí. Malý theurg se rozhoduje zamířit do paláce, kam předpokládá, že ti
tři běželi. Pije jeden ze svých lektvarů a v tu chvíli pro něj přestává platit zákon o zemské
přitažlivosti. Přehupuje se tedy přes zeď kolem královské zahrady a vznáší se podél stěny paláce
k jednomu z oken. Shodou okolností je to právě okno Gorandirovy ložnice, kde nyní dlí pouze
královna Alnaan. Tu kudůk přesvědčí o své spřízněnosti s Rolldem a Jacobem a jelikož vypadá
důvěryhodně, pouští ho královna dovnitř. Podle její rady se vydává do žaláře, kde v mučírně
nachází své druhy.
Čagdan opět spatřil světlo. Tentokrát se blíží z druhé strany
a po chvíli už se kolem prořítil voják a dva krollové.
V mučírně se mezitím radí druzi
s králem o dalším postupu, když tu se věci rozhodnou samy. Dveře se rozlétly a v nich stojí
Drómin po boku s jedním vojákem a dvěma krolly.
Přenesme se zatím k Sarimovi
a Jeremiášovi. Cestou z hospody narazili na mrtvolu člověka. Po jejím ohledání přišel Sarim na
příčinu smrti: byla jí dýka jejíž rukověť doposud trčela mezi lopatkami. Sarim se s pomocí svého
psa snaží stopovat a nalézá několik stop, mezi nimi jedny nezvykle velké. Vydává se po nich, když
tu je zasažen šípem. Opodál ve stínu vidí malou postavu s kuší a sesílá na ni mocný úder. Postava
kolísá a snaží se běžet pryč, když je dohnána a doslova roztrhána Sarimovým psem. Ze stínu za
Sarimem však vystoupila další, mnohem větší postava a vzápětí zasvištěl vzduchem kyj. Sarim se
chytá za ránu na hlavě, ale rychle se vzpamatovává a útočí svou Brethilovou holí. Po chvíli boje
se mu daří krolla omráčit a spolu s Jeremiášem táhnou všechna těla do svého domu. Tam už
dorazil mírně podroušený Krak a vítá přátele se spokojeným úsměvem na rtech. Na mrtvolách
nenacházejí nic zajímavého, a tak probouzejí krolla a pouští se do výslechu. Kroll má však velký
strach ze svého pána, ale když mu Krak začne řezat ucho, naznačí směr, kterým by se měli dát.
Vzápětí s třeskem praská sklo v okně a kroll je umlčen svazkem blesků. Oba hraničáři, Sarim a
Krak, pouští do objevivšího se havrana proud magie a opeřenec se řítí z oblohy. Krak ho přináší,
ale neshledává na něm nic zvláštního.
"Měli bychom se podívat tam jak ukazoval",
navrhuje Krak. Po chvíli bloudění temnými uličkami však nenalézají žádný dům, připomínající
doupě zlých bytostí. Nakonec napadá Sarima, že by to mohli zkusit podzemím. Studnou za domem
se tedy s Krakem spouští do gorganské kanalizace a po chvíli pátrání nalézají stopy krve a kousek
odtud schody nahoru zakončené poklopem. Opatrně otvírají a ocitají se v malé komůrce. Sarim
chce otevřít jediné dveře, ale jeho počin doprovází nervydrásající zavrzání. Po chvíli ticha je slyšet
štrachání z jedné z postranních místností, kam druid okamžitě vtrhává a zneškodňuje jednoho
polospícího krolla. To už jsou slyšet blížící se těžké kroky a oba dobrodruzi se ukrývají v pokoji
nebohého krolla a zavírají dveře. Ty však vzápětí vylétají z pantů a do místnosti se řítí obrovský
kroll s kyjem v obou rukou, když v tom inkasuje ránu Brethilovou holí a chodeckým mečem. Jeho
zuřivost se stupňuje a zběsile útočí na Kraka, jenž pod jeho ranou padá k zemi. Sarim se zoufale
ohání Brethilovou holí, ale neměl by šanci, nebýt slunečního prstenu, jehož blesky definitivně
likvidují rozzuřeného bojovníka. Za ním však stojí vysoký muž bez brnění, pouze s holí. "My, my
jsme tu jen chtěli krást", vymlouvá se Sarim, když tu cítí, že nemůže pohybovat údy a kácí se k
zemi.
"Připrav se na smrt, králi", pronáší Drómin temným hlasem. "Jak si to
zodpovíš?", táže se zmatený král. "Vrazi jsou tady", směje se Drómin a ukazuje na Nurnské stojící
před králem. Zbraně opouštějí pochvy a začíná krvavá řež. Erlanth za cenu zviditelnění likviduje
vojáka blesky, Jacob se staví jednomu krollovi a Rolld s Coreyem si berou druhého. Proti
Dróminovi zůstává malý Torp, který odvážně vysílá blesky ze svého prstenu. Drómin je však
dobrý voják, a tak, než se ostatní stačí zbavit svých soupeřů a jít Torpovi na pomoc, Torp umírá.
V tu chvíli je Drómin už těžce raněn blesky a ostatním družiníkům se ho společnými silami daří
zlikvidovat.
Všichni se sklánějí nad mrtvým Torpem, ale není v jejich silách
nebohému theurgovi pomoci. Brzo však přechází nostalgie a dobrodruzi se začínají věnovat
praktičtějším věcem, to jest Torpovou pozůstalostí. Zjišťují, že Torp byl ověšen kouzelnými
předměty a hned je mezi sebou dělí. Krále pak žádají o prozatímní utajení kudůkovy smrti a
opouštějí sklepení. Corey se shání po svém meči, o nějž přišel při souboji před palácem a po chvíli
jej nachází. To už se objevuje i Lewin, kterému se podařilo dostat z pout, ale od
několikahodinového ležení v trávě je celý dřevěný. Důležité však je, že je živý a dokonce našel i
svoji sekeru. Okamžitě začíná spílat ostatním nejrozmanitějšími trpasličími nadávkami za to, že ho
nechali tak dlouho bez pomoci. Po uklidnění trpaslíka žádají dobrodruzi krále, aby nechal
prohledat palác a vydávají se do domu, kde předtím Coreyova skupina objevila krolly. Dům je však
pustý a prázdný a nalézají tu pouze menší zásoby jídla. Rozhodují se tedy k návratu do domu, kde
tuší Sarima. Po příchodu spatří dobrodruzi nejprve čtyři mrtvoly, ležící na chodbě. Nejvíce je
zaujme Krak, kterého Sarim, po té, co se začal znovu pohybovat, dotáhl domů a sám se uložil ke
spánku. Ostatní se také rozhodují odpočinout si a jdou taky spát.
Čagdan opět
spatřil světlo. Na to se přiblížili dva královští vojáci a rozvázali mu pouta. Je předveden před krále,
kterému oznámí, že je členem družiny Nurnských, a ten ho posílá za ostatními. Když Čagdan
přichází domů a vidí, že všichni spí, uléhá rovněž.
Kolem třetí hodiny odpolední
se odpočatí dobrodruzi mobilizují a vydávají se za Sarimem do nepřátelského domu. Tam nalézají
jen dva mrtvé krolly a stopy po spěšném balení. Začínají se tedy ptát po městě a zjišťují, že jeden
voják viděl po ránu jet dva jezdce k jihu. Dobrodruzi se tedy vydávají na jih, ale nedojedou daleko
a vracejí se ke králi. Ten nyní zve všechny do paláce jako čestné hosty a vysílá posly po celé zemi.
Za dva dny se vrací jeden z poslů ze zprávou, že v Turstu si dva jezdci odpovídajícího popisu
měnili koně a rychle pokračovali v cestě. To znamená, že nyní mohou být kdekoliv a momentálně
nemá cenu po nich pátrat.
Král tedy dobrodruhům děkuje a vyplácí jim
zaslouženou odměnu. Kromě toho dostává každý koně z nejlepšího gorganského chovu. Navíc
král oznamuje dobrodruhům, že nedávno byla objevena stará elfí hrobka v západních kopcích.
Pokud by měli zájem, mohou se tam vydat. Nurnští souhlasí, ale Corey by se rád zdokonalil v
oboru šermíř, a tak se výprava o tři měsíce odkládá. Mezitím jsou dva nebožtíci, Torp a Krak,
převezeni do Liscannoru, kde je Torp pohřben na hřbitově, zatímco Krak na Čagdanově zahradě.
Čagdanovou zásluhou dostávají oba náhrobek. Torp se slovy:
Všem
tlučhubům ukázat znal,
že kudůkovi sluší čest
a na Krakově je
napsáno:
Cesta trnitá ne vždy do růžové zahrady
vede
Čagdan vůbec hýří aktivitou, a tak zatímco ostatní tráví
většinu času v hostinci U hrocha a Corey běhá po cvičišti, mladý zloděj se seznamuje s pohlednou
dívkou ze svého rodného kraje, šikmookou Ličong, a v krátkém čase ji pojímá za manželku. Aby
měli kde bydlet, začíná v Liscannoru budovat věž.