Historie Nurnské družiny I
XI. Tažení do země Mubarrath
[Světen 1017, Jacob Rugornu]
Tento příběh se počíná psát na sklonku roku 1017.
Dobrodruzi Nurnské družiny jsou vyhledáni učněm mága Orlithona, který je najímá do svých
služeb. Hrdinové s posláním souhlasí. Mágův učeň vypráví obecnou řečí s cizokrajným přízvukem
o vzdálené zemi Mubarrath, kde vládne král Findor Nemirwaenský, nástupce Dróina I., jenž za
podivných okolností zmizel. Je mnoho podivného v zemi na severu. Mág Orlithon žije v sídelním
městě Nemirwaenu a hledá muže, jenž ukradl jeho Hůl moci a Křišťálovou kouli prozřetelnosti.
Dobrodruhům je slíbena odměna 40 000 zlatých a místo na lodi plující do přístavu Merrith,
spravovaného Ralfem z Merrithu. Cizinec odjíždí a družina se připravuje na odplutí. Příprava je
dlouhá a důkladná. Někteří z mužů se ještě na poslední chvíli učí plavat. Zvláště zásobám soudků
alkoholu je přikládán velký důraz.
Na dalekou pouť se nakonec vydávají Densir lstivý
z Ardasanu, Halk z Erinu, Sauron z Gorůdye, barbar válečník Huron, Thadeáš Čipera z Tiklu,
trpaslík válečník Durin a elf kouzelník Nómin. Loď vyplouvá 30. světna ráno před úsvitem. Cesta
probíhá bez zvláštních příhod, ačkoli je koráb značně starý a chatrný a kapitán je celé dny opilý,
jak zákon káže.
Konečně po týdnu plavby vystupují gwendarronští na mubarrathské
břehy. Přesto, že se kraj noří do chladné mlhy, v přístavu vládne čilý ruch. První kroky nurnských
poutníků vedou do kovárny, kde jsou k mání koně na prodej. Cesta do sídelního města království
by se tak značně zkrátila. U kováře zakupují několik vychrtlých koní, i když nelze opomenout, že
značně pod cenou. Dále se zde dozvídají něco bližšího o této zemi. Země Mubarrath je rozdělena
do tří částí, z nichž každou spravuje správce, jmenovaný králem z řad nejbohatších mužů. Každý
správce pak má pod svou korouhví vlastní vojsko. V každé správní oblasti bylo vystavěno město,
ve kterém se soustřeďuje veškerá moc. Správcem nemirwaenské oblasti je ustanoven samotný
vládce, král Findor z Nemirwaenu; oblast merrithskou spolu s Hraniční branou spravuje Ralf z
Merrithu a oblast baghmirská přináleží Mordinusovi z Baghmiru, pobočníkovi hlavního soudce
Arvithona.
Družina se vydává koňmo po obchodní cestě na sever. Po několika
dnech cesty buší na brány královského města Nemirwaen. Ve městě je mnoho domů a ulic, a proto
jejich první kroky vedou na náměstí, kde se stavují v hostinci a podplácejí stráže ve snaze získat
nějaké cenné informace. Hrdinové navštěvují i místní knihovnu, kde ve změti starých pergamenů
a knih nacházejí zmínky o řádění lupičské bandy v Darrienském hvozdu, o zvyšování pirátských
útoků na severozápadním pobřeží nebo o letmých doměnkách o výskytu draků v Grullské poušti.
Dále zde v prachu nalézají dávnou legendu o králi Dróinovi I., který se narodil roku 864 a na trůn
dosedl ve svých devětadvaceti letech, a Grullském elixíru života. Jak je z historie známo, král
Dróin I. se dožil do svého zmizení 121 let, ač jeho tělo se zdálo být tělem silného šedesátníka.
Kromě několika skrblíků si většina nurnských mužů kupuje mapy země Mubarrath a Nemirwaenu.
U jednoho obchodníka se dovídají, že muž jménem Orlithon je častým hostem v nuzné putyce "U
Smrťáka", kde se slézá nejhorší vezdejší chamraď. Zde se soustřeďují veškeré buřičské a
podvratné živly, proti kterým bývají často namířeny ostré vojenské zásahy.
Dobrodruzi se vydávají špinavými a odporně páchnoucími ulicemi až ke hřbitovní zdi, k níž je
přilepeno nevábně vyhlížející stavení zdejšího hostince, kolem něhož se plouží odrané smradlavé
trosky nejchudších vrstev obyvatelstva. Hosté v krčmě nejsou právě přívětiví k cizincům, kteří za
drobný peníz tahají rozumy a informace. Hrdinové však nakonec vyzvědí místo bydliště podivína
Orlithona. Odcházejí pak do nedaleké Hřbitovní ulice a buší na dveře. Kouzelník Orlithon je uvádí
do nuzného příbytku, kde vysvětluje celou situaci. V tomto městě je cizincem, a proto tajně bydlí
v této opuštěné chatrči, jejíž dřívější majitelé vymřeli na mor. Orlithon je kouzelníkem, v jehož
vlastnictví byla "Hůl moci" a "Křišťálová koule prozřetelnosti". Jednoho dne mu byla ze záhadných
důvodů ukradena hobitem zlodějem Ilvarem, pocházejícím z města Nemirwaen. Orlithon se
domnívá, že tento úkol byl Ilvarovi svěřen z moci krále, který usiloval z neznámých důvodů o
zničení těchto předmětů. Orlithon dodává, že nikomu jinému nemohly být k užitku, a proto sám
pátrá po důvodech odcizení. Přislibuje dobrodruhům odměnu 40 000 zlatých za úkladné
zavraždění zrádného Ilvara. Tento zloděj se nyní s největší pravděpodobností nachází ve Findorově
královském sídle. Kouzelník ještě dává družině mahagonové pouzdro s dvaceti trny namočenými
v kurare, které si bere do úschovy nejlepší družinový střelec Thadeáš z Tiklu, a dobrou radu o
tajném přístupu do hradu. Je jím stará studna za kovárnou, která je vlhkou štolou propojena se
studnou královské kuchyně.
Ačkoliv se okolnosti jeví jako nadmíru podezřelé,
nurnští hrdinové přijímají úkol a vydávají se ke studni. Zde uvazují své koně a za soumraku se
spouštějí do míst, kde ústí štola. Místo je to vskutku nevlídné. Na samém konci, tam, kde ústí
královská studna, jsou dobrodruhové zaskočeni jedním ze sloužících, který zde právě nabírá vodu.
V této chvíli se vpřed prodírá bystrý a obratný mužík Thadeáš a jednou ranou své proslulé a
věhlasné kuše sestřeluje nepřítele. Po chvíli ticha Halk z Erinu šplhá po motouzu vzhůru. Ocitá
se v temné místnosti, kam proniká klíčovou dírkou sporé světlo z hradní kuchyně. Ozývají se cizí
hlasy a vzduchem se line vůně pečínky. Ve chvíli, kdy i ostatní hrdinové začínají šplhat vzhůru,
rozlétnou se prudce dveře a v nich stojí udivený kuchař. Vzápětí už klesá bezvládná postava k
zemi pod plochou ranou hraničářova meče. V té chvíli všem kuchařům v místnosti dochází, která
bije, a vrhají se s obrovskými kuchyňskými noži proti statečnému erinskému muži. Ten však
neustupuje ani o krok a klátí naplocho obtloustlé umaštěné muže k zemi. Práce je dokonána a
nepřátelé jsou v bezvědomí uzamčeni ve spižírně, která je ještě před tím notně zplundrována
nurnskými jinochy.
Z důvodu, že hobit Thadeáš z Tiklu neustále vykřikuje,
odvolávaje se vehementně na svůj proslulý hobití čich, že kolem se vyskytuje pravděpodobně něco
kolem dobré padesátky nepřátel, vydává se družina podle popisu jednoho z kuchařů co nejkratší
cestou k věznici, kde prý je Ilvar držen.
Cesta je vcelku bez problémů, až na
tři stráže, jejichž mrtvoly zůstávají bezvládně ležet za družinou. Nurnští nemají mnoho času, neboť
co chvíli se může spustit poplach. Hobit Ilvar je uzamčen v malé, leč přepychově zařízené cele.
Hraničář Sauron se pokouší vyvolat kouzlo "Zmam osobu" a vyptává se Ilvara na předměty, které
hledá Orlithon. Je nadmíru podezřelé, že hobit o Holi a Křišťálové kouli nikdy nic neslyšel.
Dobrodruzi jsou zmateni.
Hradem se rozezvučí poplašné tóny trubek. Hobit
Ilvar se ujímá situace a říká, že hrdinům ukáže tajnou chodbu z mučírny, propustí-li jej na
svobodu. Po chvíli usilovné práce Thadeášových hbitých rukou je zámek otevřen. Ilvar neváhá a
posouvá otočným krbem v mučírně. Za ním zeje černá díra. Již je slyšet dupot nohou. Družina mizí
za krbem.
V nastálé tmě do jiskření křesadla vypráví zloděj Ilvar svůj příběh.
Je to obyčejný lapka. Jednoho dne však byl přítomen nekalým intrikám, jejichž původcem byl
hlavní soudce Arvithon. Když byl Ilvar Arvithonovými vojáky zrazen, udal vše Findorovým
přátelům. Arvithon však nemohl být bez soudu popraven, neboť byl podporován Mordinusem z
Baghmiru. Proto král Findor sezval do Nemirwaenu uznávané soudce ze všech oblastí země
Mubarrath. Hobit Ilvar, jako korunní svědek obžaloby, byl prozatím ukryt v cele Findorova sídla,
protože se očekávalo, že Arvithon se pokusí jej zlikvidovat. Hobit Ilvar se však obává, že po
soudním procesu bude stejně zabit někým z Arvithonových četných přívrženců. Proto raději volí
cestu útěku.
Dobrodruhové se vydávají do odporného podzemí. Hned v první
sklepní kryptě nacházejí základní kámen Dróinova hradu s letopočtem 886. Dobrodruzi skáčou
po kamenech a hádají se, kdo je vyšší. První hrůzná příhoda se naskýtá pohledům v kryptě,
uprostřed které stojí velký slizký kámen. Halk z Erinu na něj vyskakuje se slovy, že je konečně
vyšší než všichni ostatní. Ovšem není to kámen, ale zlý slizovec. Ticho podzemních kobek náhle
přerušuje jako výstřel hraničářův šílený řev. Halk se ve smrtelném zápase marně snaží slizké
odporně páchnoucí příšery zbavit. Zvrat událostí nastává teprve v okamžiku, kdy užaslí okolo
stojící dobrodruhové útočí na svého erinského druha ve snaze zabít slizovce. Tento záměr se
nakonec daří, ale Halk z Erinu vyvázne s nemalými šrámy.
Další koloběh událostí
nastává ve chvíli, kdy se kouzelník Nómin pomocí vyvolání hyperprostoru přemísťuje za dveře,
které vedou dále z místnosti, a zde se setkává se sarkonem a jeho dvěma malými sourozenci. Elf
ve smrtelných obavách se vrací zpět a do chodby s jásotem vnikají první dva krvežízniví
dobrodruzi, Halk z Erinu a Sauron z Gorůdye. Hraničář Sauron využívá svého umění a mámí
mladého sarkona. Do chodby však vbíhá jeho otec a v domění, že syn zradil, jej posílá ranou své
zbraně k zemi. Začíná bitka, v níž dobrodruzi postupují těžce krok za krokem vpřed za cenu
velkých šrámů. Nakonec se boj přesouvá do další z podzemních komor, kde je pravděpodobně
hlavní síň sarkoního doupěte. Odtud vybíhá rozlícená obtloustlá sarkonice, které nurnští
hrdlořezové před očima povraždili celou rodinu. V bitevní vřavě umírá trpaslík Durin a Halk
z Erinu klesá pod těžkým úderem sarkoního kyje a zůstává na zemi ležet v bezvědomí. Netrvá
dlouho a obrovská sarkoní samice je udolána. Vzduch čpí krví a prostorami se ozývá
hraničářovo sténání. Dobrodruzi si léčí těžká zranění a čistí zubaté zbraně. Alchymista Densir
ze svého těžkého vaku vyndavá destilační soupravu. Se sveřepými slovy: "Jdu destilovat
magenergii" zapaluje kahan a do baňky přidává důležitou ingredienci, trpaslíkovy oči.
Alchymistovy pokusy s lidskými orgány jsou krajně nechutné a u družiny se setkávají se
značným odporem. Na dovršení všeho Densir ochutnává Durinovo maso.
Nurnští nositelé zkázy pokračují dále podzemím. Vzduch je těžký a nedýchatelný. V
temné chodbě se objevuje zdvižená mříž a z temnoty se ozývá hukot vody. Odporný jedovatý
puch dává tušit hlavní městskou stoku. Na druhém břehu stoky chodba pokračuje, ale mříž je
zapadlá. Dobrodruzi se chvíli radí a pak přinášejí ze sarkoního doupěte velký stůl a pokládají
ho přes burácející kalné vody královského kanálu. Jako první přechází hobit Thadeáš Čipera
z Tiklu a jako správný zloděj na druhé straně odemyká mříž.
Ve chvíli, kdy
statečný zloděj mizí v šeru za odemčenou mříží a na lávku vstupuje další dobrodruh, z tekoucí
hnědavé tekutiny se s nepříjemným čvachtáním sápe smradlavý tvor stejné barvy. Dobrodruzi
ustupují. Je to bradavec, hnusné stvoření podobné bezocasému ještěrovi. Celý povrch tělá má
pokryt velkými i malými nehezky vyhlížejícími bradavicemi. Je velmi pomalý, ale s poměrně
velkou přesností plive jedovaté sliny.
Nurnští hrdinové odvážně útočí proti
netvorovi, a ten po chvíli zápasu umírá. Z vody se však sápe druhý. Hrdinové, obávaje se
jedovatých hlenů, utíkají zpět ve snaze nalákat příšerného obojživelníka do úzkých chodeb. Elf
kouzelník Nómin se hyperprostoruje přes kanál, aby pomohl Thadovi.
Mezitím se hobit plíží do spoře osvětlené místnosti, ve které stojí káď zpola naplněná
tmavou tekutinou. Místnost se zdá prázdná, a tak statečný Thadeáš přistupuje k mramorovému
okraji. Krev!!! V kádi napuštěné krví plave hrůzný zbytek lidského těla. Hobit je vytahuje ven
ve snaze zjistit co nejvíce o tomto muži.
Za zády Čipery se náhle ozvou kroky.
Hobitovi se podlamují nohy a pomalu se otáčí. Dvě podivné postavy vcházejí dovnitř a pomalu
se s upřenými výrazy přibližují k malému hobitovi. Thadeáš z Tiklu se snaží s příchozími
navázat přátelský rozhovor, ale ledové mlčení je mu odpovědí. V očích mužů se zračí pohrdání
a výsměch.
V této chvíli se za rohem objevuje Nómin a vše slyší. Pokouší se
o záchranu svého přítele, nejslavnějšího z hobitů Nurnské družiny, a tak se vrací zpět pro
pomoc. Thadeáš se dává na zběsilý úprk neznámou jižní chodbou, kde naráží na zaklíněnou
mříž. Muži se blíží. Mají zarostlé tváře, v nichž se zračí cosi zvířecího. Vlkodlaci!!! Jedni z
nejobávanějších lykantropů. Zdá se, že nadchází hobitova poslední chvíle. Jeden z vlkodlaků
napřahuje pařát k smrtícímu úderu. Hobit se choulí v rohu. Zranění je vážné, ale vlkodlak se
naproti všemu očekávání dává na zběsilý úprk. Po chvíli doráží zbytek tlupy Nurnských,
povolaný Nóminem. Zabíjejí vlkodlaka a vydávají se za druhým. Po smrti nepřátel vychytralý
hobit z Tiklu objasňuje záhadný zvrat předem rozhodnutého boje. Thadeáš kdysi získal plášť
protkaný vlčím morem a jak známo, lykantropové kontakt s touto bylinou bytostně
nesnášejí.
Družina se vydává na poslední část putování starým hradem. V
katakombách potkávají potulného válečníka Orpa, který se s radostí v oku k nurnským přidává.
Nedaleko od vlkodlačí skrýše nacházejí tajnou chodbu k místu Dróinova posledního odpočinku.
Na obrovské kamenné dlaždici objevují prachem a věky nečitelný
nápis:
Odzbrojen a hanbatý
vstup sám do temnot za
vraty,
přistup ke třem, jež tu dlí,
pokloň hlavu trochu níž
a vyber si tu
pravou tvář,
jíž do slechů zašeptáš
to jméno mé, to jméno mé,
"Dróine,
Dróine!!!"
Jsou tři bratři nad zemí,
jen jeden z nich je
dvoudomý
Dobrodruhové zaraženě zkoumají význam
slov a k cestě se oproti všemu očekávání podvoluje Densir lstivý z Ardasanu, syn Daronův.
Svléká si zbroj, odkládá zbraně a vstupuje do kovaných dveří, které se za ním téměř neslyšně
uzavírají. Zůstává sám se svým stínem.
Ostatní čekají venku a radí se o tom,
jak potrestat nenáviděného barbara, který má na svědomí již několik družinových vražd. Mnozí
z dobrodruhů ještě stále mají na paměti bolestné vzpomínky z dob Densirovy moci. Rozhodují
se zabavit mu všechny prsteny a jiné cennosti, které jej činí velmi nebezpečným protivníkem.
Původní návrh Halka z Erinu, aby byly tyto předměty zničeny, přebíjí chamtivost jiných
dobrodruhů, zejména pak Saurona z Gorůdye. Družina také Densirovi promíchává sbírku
lektvarů. Bez lakmusu už nebude schopen určit totožnost jednotlivých lahviček.
Nic netušící alchymista zatím nerozhodně postává v místnosti slabě ozářené narudlou
aurou. Zde se tyčí na kamenných podstavcích sochy tří ptáků; vrabce, jestřába a labutě.
Alchymista urputně přemýšlí a je zpocený v obličeji. Krůpěje studeného potu stékají po tvářích.
Po dlouhých rozvahách vylučuje sochu nejmenšího z létavců. Dále pak nechává promluvit
náhodu a na hodu kostkou mu vychází labuť. Densir pomalu přistupuje k soše a šeptá Dróinovo
jméno. Sochám rudě planou oči, napětí vrcholí. Alchymista očekává zkázu. Na zadní stěně se
otevírá tajný prostor a vyjíždí Dróinova rakev. U těla mrtvého krále nachází ardasanský hrdina
skvostnou korunu a do štítu vyrytý nápis:
Zde leží ten, jenž
našel Grull,
ač nalézt šel jen ztěží,
on chrabrý byl, však zahynul
a
tajemství teď střeží
Jak odporná je Grullská poušť,
jak ohyzdní jsou
grulli,
nenechej se zaleknout
a řiď se pevnou vůlí
Nenáhli se
rozloučit,
těžko těm, kdo chvátá,
lépe je Ti zabušit
na Nardalaenská
vrata
Densir vychází s uspokojením ven, kde ho
čeká vřelé přivítání ostatních. Po zjištění skutečného stavu věcí začíná alchymistou cloumat
hněv. Z jeho tváře čiší nenávist a smrt. Slabší dobrodruzi začínají postupně lehce nabyté
předměty vracet, a k této aktivitě se připojují i ostatní. Densir své spolubojovníky obdarovává
posměšným úšklebkem a ledovým odměřeným chováním. Dobrodruzi odcházejí z podzemí
tajnou chodbou, ústící za městem poblíž východozápadní obchodní cesty. Odvážný Thad a Halk
se v přestrojení za žebráky vracejí pro koně. Ve městě vládne chaos. Koně nalézají v přístěnku
za kovárnou, avšak kovář se jich nemíní vzdát po dobrém. Proto o chvíli později se mrtvoly
kováře a jeho ženy válejí na zemi v krvi.
S družinou se loučí Huron a
Orp. Obracejí své koně a odjíždějí zpátky do rodných krajů, daleko na jih. Koně jsou vyvedeni
za městské hradby. Družina je pronásledována desetičlenným vojenským oddílem, ale
ostříleným hrdlořezům nic nemůže zabránit v jejich cestě. Na hlavy nurnských vrahů,
především na Halkovu a Thadeášovu, je vypsána vysoká odměna. Družina vyjíždí po
baghmirské obchodní cestě směrem k Darrienským hvozdům. Své koně zastavují teprve hluboko
v srdci země, u Darrienské tvrze, kde hodlají nabrat nových sil a odpočinout svým tělům.
Někteří z dobrodruhů u svých cechovních mistrů přestupují na nové úrovně
zkušenosti.
V tvrzi někteří z obyvatel jeví zájem o členství v družině. Prozatím
jsou přijmuti kouzelník Logar a hraničář Estel se svým psem. V tvrzi se objevuje intrikářství
mnohých dobrodruhů, zejména jde-li o získávání informací. Alchymista Densir bloumá po
okolí a hledá hrušeň. Hrdinové se dovídají o Darrienských loupežnících, dracích a jiné havěti;
zejména však o opuštěné vesnici jménem Nardalaen na samém pokraji hvozdu. Pečlivě
naslouchají slovům legendy o Grullu a čtyřech grullských kamenech, které otevírají bránu v
Poušti.
Sestavuje se trestná výprava na prozkoumání osady Nardalaen. Za
noci přijíždějí do hvozdu na dohled nardalaenských ruin a zde přespávají. Koně projevují
neklid. Teprve za svítání, kdy síly nečisté jsou udolány nočními reji, se nurnští hrdinové
nesměle, krůček za krůčkem, plíží mezi troskami nardalaenských domů. Není snad ani nutné
popisovat menší šarvátky, při kterých došlo jen k běžným poraněním. Dobrodruzi vstupují do
prostor polorozbořené svatyně, kde jsou zaskočeni jedním z nejobávanějších nemrtvých,
kostějem. Z Densira z Ardasanu se hned pomocí jeho alchymistického umění stává plynoucí
obláček mlhy. Užitím válečné taktiky často nazývané ústup bojem, se zběsilý souboj přenáší
na malé náměstí. Za cenu velkých šrámů je netvor konečně udolán k smrti. Mlžný Densir se
mezitím porozhlédl po místnosti a navrátil zpět. Alchymista je odvrhnut, ač získává
Nardalaenský meč. Zdá se, že jeho smrt je neodvratná. Jediným jeho přítelem zůstává hobit
Ilvar, který se rozhodl pokračovat dále s družinou. Dobrodruzi, vedeni Sauronem z Gorůdye,
se hádají s Densirem z Ardasanu a vinou chvilkové nepozornosti je Nómin napaden vampýrem
a na místě umírá. Ztráta tohoto druha je citelná. Všichni se vracejí zpět, kde se setkávají s
ostatními. Thadeáš Čipera z Tiklu, který ve svém volném čase našel první z grullských
kamenů, nachází i druhý.
Nóminův syn Nornthúnil, jenž se vydal po stopách
svého otce, je přijat do družiny, již tak notně prořídlé. Cesta je daleká a dobrodruzi se vydávají
do hloubi hvozdu. Veselou příhodou z cest je jednak nepředpokládané vyvraždění skupiny
kočovných hobitů a dále pak setkání s dárošem, avšak v družině se vyostřuje napětí do krajních
mezí. Je možné, že dojde k bratrovražedné řeži. Pomocí lsti se zbavují dotěrného dároše a
vydávají se mimo stezku hloubí lesa. Densir z Ardasanu začíná být nepříčetný. Znenadání
napadá Ilvara. Nebohý hobit však k všeobecnému překvapení útok odvrací a vráží do zrádného
alchymisty šavli. Densir je zraněn, znemožněn a zostuzen. Obrací koně a vydává se beze slova
rozloučení neznámým směrem napříč hvozdem. Nikdo se nesnaží mu jeho rozhodnutí
rozmlouvat.
Nurnští dobrodruhové nacházejí most přes zurčící řeku. Lesem
se nese známá melodie dárošovy písně "Když jsem byl malej kluk...", která se setkala u většiny
družiny s nepochopením. Na mostě stojí opuštěný hobití povoz naložený střelným prachem. Z
lesa vybíhají loupežníci a dároše zahánějí na ústup. Prohlížejí si vnitřek vozu. V této chvíli ožívá
Sauron z Gorůdye a mocným soustředěním síly svých myšlenek zapaluje pyrokinezí
plachtovinu. Ve chvíli se země otřese mocným výbuchem.
Hrdinové se
brodí přes řeku v místech, kde ještě před chvílí stával most a zabočují do hvozdu, neboť nervy
drásající píseň dárošova už zase zní krajem. Odvážní mužové za vydatné pomoci druida
Saurona, který je ve hvozdech jako doma, sledují stopy loupeživé bandy nebezpečně
vyhlížejícími mokřady a močály.
Za zmínku ještě stojí vyvraždění společenstva
jeskynních obrů, kde se projevuje Sauronova úchylka k malým dětem, když unáší obřího
kojence. Ten však brzy umírá polomrtvý hlady ve chvíli, když je předhozen jako potrava
termitům. Z termitišť vynášejí gwendarronští hrdinové třetí grullský kámen, což však
Nornthúnil zaplatí životem. Nechť je mu darrienská spraš lehká.
Při
nepříjemném setkání s bahenním netvorem hobit Ilvar málem umírá a válí se v křečích v
plesnivém bahně. Když přecházejí největší bolesti a ubohý hobit je opět schopen alespoň
pomalého pohybu, vydává se družina dále. V příšeří staletých stromů zahalena bahenními
výpary se objevuje silueta hrádku, tesaného ve skále. Dobrodruzi se příliš nerozmýšlejí a berou
hrádek útokem; uvnitř však narážejí na odpor nečekané síly. Ze strašlivé potyčky naleznou
cestu ven jen za cenu ošklivých zranění. Hraničářští psi jsou utlučeni k smrti. Darrienská tlupa
je pobita a hrdinové nacházejí tučnou kořist a čtvrtý grullský kámen. Vysílení a šťastní se
vracejí zpět k cestě. Zde se k nevelkému potěšení setkávají s bludným poutníkem Densirem z
Ardasanu. Všichni se vydávají koňmo k tvrzi, kde si hodlají odpočinout a připravit se na pouť
do Grullské pouště k místům, kde jako bolavá jizva ční k obloze Dračí tlama.
Estel a Logar se školí u svých mistrů. Alchymista Densir zase hledá hrušeň a odchází
s jedním sedlákem do okolních luk. Podezíravý Sauron z Gorůdye je potajmu sleduje. Jeho
nedůvěřivým očím se naskýtá scéna, kterak lstivý alchymista tasí měč a probodává vesnického
ubožáka. Pak jeho tělo zahrabává do země a vrací se zpět do tvrze. Sauron zasévá sémě
pochybností i u ostatních členů družiny.
Densir z Ardasanu vzpomíná na staré
časy a přemýšlí o domově. Vzpomíná si na své psy, kteří potřebují výcvik, aby se z nich stali
věrní služebníci. Brzy vyprší jejich čas. Rozhoduje se tedy, že dojede do merrithského přístavu
a lodí odpluje do Nurnu, nalodí svá štěňata a vrátí se zpět. Cesta potrvá přibližně měsíc. Jelikož
se dobrodruhové rozhodli zůstat v pohostinství tvrze tři měsíce, má dostatek času na
uskutečnění svého plánu. Alchymista přemlouvá potajmu Ilvara, aby se s ním vydal na pouť.
Ilvar nadšeně souhlasí, neboť v družině není příliš oblíben.
Oba nenápadně
odjíždějí, avšak jejich odchod se nepodaří utajit. Po dvou hodinách se vydávají na cestu další
dva druzi, Sauron metamorfovaný v orla a Densirův úhlavní nepřítel Thadeáš z Tiklu.
Vzhledem k Sauronově obrovské rychlosti jsou uprchlíci rychle dostiženi. Densir předává své
prsteny, po kterých pronásledovatelé prahnou nejvíce, zděšenému Ilvarovi. Ten si po pádu z
koně lehá na zem a vzdává se. Útočníci se soustřeďují na nenáviděného Densira. Ilvar se dává
na zběsilý útěk neznámým směrem. Z oblohy se snáší déšť ohnivých hlín a výbuchy plaší
alchymistova koně. Ardasanský dobrodruh je zraněn a padá na tvrdou cestu. Sauron krouží v
malých kruzích a Thadeáš z Tiklu, celý svůj život ohrožovaný Densirovou samovládou, střílí
dobře mířené šípy. Sauron začíná být nerozhodný, ostatně jako již mnohokráte v kritických
chvílích, zdá se, že je ochoten alchymistův život ušetřit. Hobit Čipera však má pečlivě zváženy
všechny důsledky, a tak nepolevuje v úsilí zničit ukrutného theurga. Densir se nemůže nijak
bránit, jeho situace je bezvýchodná. Kráčí po pláni a hrdě přijímá rány. Teprve ve chvíli, kdy
theurgovi už nezbývá mnoho sil, odvažuje se druid-orel ke střemhlavému pádu z oblohy a
zatíná do jeho těla opeřený pařát. Densir bere do ruky lektvar a požívá jej. Účinky jsou
okamžité a z alchymisty se stává mlha. V plynném skupenství vchází do útrob
země.
Orel se snáší a spolu s hobitím vrahem čekají půl hodiny v místech
alchymistova úkrytu. Nikde se nic nehýbe. Po této době je nad slunce jasné, že Densir lstivý
z Ardasanu je mrtev. Umírá legenda starých
časů.
Píseň o Densirovi Ardasanském
Duiron z Ardasanu, jeho syn
Tam kde krouží hejna
vran,
mrtev leží, rozerván,
neuzří již nikdy sám,
milovaný
Ardasan
Přešly roky, dlouhý čas,
bělil kosti slunce jas,
lože jeho
svíral mráz,
prachem byl a prach je zas
Zemřel mlád ač nebyl
sláb,
když se srabem se spojil srab,
když dosti v sobě měli sil,
zbabělost
svůj našla cíl
On nebránil se, ač by směl,
jen pohrdání na rtech
měl,
a v duši lítost, bol a žal,
jak osud se zachoval
Pak zneuctili
jeho hrob,
a tělo reka slavných dob,
prudká zloba, hnusný čin,
nevěřil
jsem sluchům svým
Už pomstěna je rodná krev,
už utišil se mocný
hněv,
už chcípla závist, zemřel strach,
už nechci cítit krve
pach
Tak kosti jeho zemi svěř,
on nebyl špatný, to mi věř,
byl
jen jiný než svět váš,
snad vzpomínku mu zachováš
Sauron a Thadeáš se spokojeně vracejí do tvrze, kde nadšeně oznamují zprávu o
theurgově sebevraždě. Hobit Ilvar mezitím mizí v dálkách nedohledných. Po několika dnech je
druidem a lupičem zorganizována pátrací výprava po Densirových ostatcích a hlavně po
prstenech. Je najmuto několik kopáčů a po několika usilovných hodinách práce je tělo nalezeno,
však bez prstenů. Sauron káže v marné naději rozpárat břicho. Po beznadějném pokusu bere do
rukou kuši a její pažbou nenávistně rozbíjí alchymistovi hlavu. Jeho tělo zanechávají nepohřbeno
a odjíždějí zpět. Sauron se opět metamorfuje v orla a létá v oblacích ve snaze nalézt Ilvara.
Nakonec zanechává bláhového snažení a vrací se k druhům. Toto je pád Densira lstivého z
Ardasanu, nejobávanějšího muže v družině, jenž se dostal na sklonku života do úplné moci svých
prstenů. Zdá se, že ani druid Sauron není bez následků jejich vlivu.
Dva
přátelé, Sauron a Thadeáš, zkoušejí zjistit, co jsou zač dva záhadné kameny, nalezené kdesi
během tažení. Po chvíli váhání hobit vyřkne památnou větu: "Thade, zjev se!". Vedle Thadeáše
se objevuje hobit naprosto stejného vzezření. Družině činí velké obtíže s přesností určit, který
z nich je ten pravý. Pravý pan Čipera je nešťastný, ale naštěstí pro něj jeho drahá polovička brzy
umírá.
Po dlouhém čase odpočinku se karavana nurnských poutníků
vydává na poslední úsek své cesty, do nitra Grullské pouště. Jen díky schopnostem družinových
hraničářů cestou k Dračí tlamě nebloudí v písečných dunách. Po mnoha hodinách úmorné cesty
nalézají v samé blízkosti pukliny, nazvané Dračí tlama, obrovskou pískovcovou zvířecí
sochu.
Pomocí grullských kamenů se otevírá brána do nitra země.
Dobrodruhové mlčky vstupují do dechu dějin, který vane z temnot. V tomto ne příliš
rozsáhlém, ale velmi nebezpečném podzemním bludišti, dobrodruhové usilují o získání elixíru
života, Grullu, hlídaného bojovnými ohyzdnými grully. Zbytky této rasy, kdysi tak hojné na
svazích grullského pohoří, žijí už pouze v těchto pouštních končinách, kam nohy dominantních
ras ještě neprostoupily. Hrdinové postupují krok za krokem systémem různých pastí a
záludností útočících na slabiny a nešvary, které mají za úkol oslabit a demoralizovat vetřelce
tak, aby už nebylo těžké je dobít. Těmto nástrahám podléhají noví válečníci Estel a slavný
Thadeáš Čipera z Tiklu. Je nalezena nádherně zdobená a drahými kameny vykládaná číše s
Grullem, k němuž též patří svitek pergamenu, nesoucí následující
slova:
Plamen je klíč, co
odmyká
ústa, jež mluvit nemohou,
slova, co prázdno polyká,
jsou blízko,
blíž než stín Tvůj jsou
Dobrodruzi si rozdělují
vzácnou tekutinu do měchů a přemýšlejí o významu slov. K družině se přidává pochybný muž
jméne Pyrr, udajně z rodu Orlů. Občasné letmé pohledy dobrodruhů jsou krajně podezíravé.
Sauron z Gorůdye, bystrý druid, opaluje okraje pergamenu, aby prý lépe vypadal. Pyrrovi se
úspěšně daří zvrhnout na něj svíci tak šťastně, že dobrá čtvrtina shoří. Náhle někoho napadá, že
význam slov na pergamenu poukazuje na skrytý text objevující se teprve po nahřátí nad
plamenem. Za významné pomoci Saurona a Pyrra pergamen shoří na mnoha dalších místech.
Písmo se objevuje, ale důležité pasáže zcela chybí. Dobrodruhové šílí. Když si uvědomují, že
už nic jim nepomohou nářky a prosby k všelijakým božstvům, vracejí se do
tvrze.
Hraničář Sauron mámí Densirova alchymistického mistra a nutí
jej ke spojení se sférou Achaiah ve snaze zjistit, co bylo na spáleném pergamenu kdysi
napsáno. Dovídá se návod na oživení Grullu a formuli k bohyni Eliel ve starodávné řeči země
Mubarrath:
Ö Eliel, ö Eliel,
agh burdum grull a
húliel
což v překladu do řeči obecné značí
Ó Eliel, ó
Eliel,
nechť krví grull je oživen
Dále pak se z
věštění theurgova dovídají o cestě Prstenů. Vydávají se jim hned po stopě a spojením sil
Saurona, orlího Pyrra a Logara je získávají. Sauronova vášeň pro mamon je
naplněna.
Družina se s velkým uspokojením vrací po více než třičtvrtě roce
bloudění v neznámu zpět do svého kraje. V Nurnském hostinci je ukončeno tažení do vzdálené
země Mubarrath. Jacob z Rugornu, který celý ten čas seděl na zápraží svého domku a pokuřoval
dýmkové koření z jižních polí, naslouchá pečlivě vyprávění Halka z Erinu a ostatních druhů.
Potom se obrovitý, větrem ošlehaný dobrodruh zvedá a za jeden žejdlík hobitího piva zvláště
vybrané chuti píše o poradostinách roku 1018 uhlem na zeď hostince na věčnou památku
:
Černý je obzor v dáli na severu,
mračna se sráží
v zemi Mubarrath,
zlověstné stíny mizí v pološeru,
nurnští jdou druzi, nahánějí
strach