Historie Nurnské družiny I
VII. Záchrana dívky z obrazu
[Jarn 1016, Jacob z Rugornu]
Mezi těmi, kdo ještě matně vzpomínají na dny dávno
zašlé slávy již není mnoho těch, kteří si pamatují tuto družinovou výpravu k Černým vrchům
táhnoucím se na jižním horizontu o něco více než šedesát mil vzdáleném. Tehdy přislíbila družina
Nurnských dobrodruhů z neznámých již důvodů pomoc při záchraně dívky, která prý byla za trest
zakleta do obrazu. Tento obraz nikdo nikdy neviděl a stejně tak tomu bylo i v případě strůjce
veškerého zla. Vyřešení záhady mělo ležet hluboko v opuštěných černovršských dolech. Ať již
tomu bylo jakkoli, i když je třeba upozornit, že hrdinové z Gwendarronu by se jistě nevydali na
tak nebezpečnou pouť zadarmo nebo za dobré slovo, vydala se pětičlenná družina dvacátého
sedmého dne v měsíci na cestu kolem Bílého hradu a Kobornu k jihu. Větrem ošlehané tváře
dobrodruhů, nesoucích hrdé znaky Ardasanu, Gorůdye a Rugornu není třeba zvláště popisovat,
neboť jejich sláva je velká jejich činů. Je však třeba připomenout Darka z Erinu, syna nešťastně
zesnulého Baska, a nového hobita zloděje, mrňavého Dalkiho Hodoslava.
Předem
je třeba říci, že neznámá dívka z obrazu nikdy nebyla zachráněna a tato čtyřdenní výprava skončila
naprostou katastrofou. Po sestoupení do nitra skal družina bloudí bez nějakého většího úspěchu
podzemím. Teprve po třech dnech získává děj obrat a spád rychlostí padajícího balvanu. V družině
se projevuje názorová protichůdnost Densira z Ardasanu a Saurona z Gorůdye. Je proto veškerým
snažením Densirovým činit jemu i ostatním různé naschvály, v čemž mu bohužel často přizvukuje
Jacob z Rugornu. Třetího večera Densir činí jeden ze svých kousků a v podobě mlhy mizí pryč.
Jacob z Rugornu předstíraje, že jej hledá, odbíhá jižní chodbou pryč. Zbytek hrdinů se rozhoduje
hledat lstivého alchymistu. Následkem toho se družina tříští na pátrající skupinky a stane se, že
hobit Dalki Hodoslav vbíhá do jedné z podzemních kobek ve chvíli, kdy je kroll Jacob v pilné řeži
s obřími krysami. Prosekat si cestu rozzuřenými savci není tak velký problém, nemá-li člověk
smůlu. Zdá se, že hobitovi nebyla božstva nijak zvlášť nakloněna, a ten umírá vysílen na pokousání
krysou. Dalkiho mrtvolka je krollem na místě okradena. Jacob slyší z chodby kroky svých druhů.
Má strach, že se na jeho podlý čin přijde a bude muset s ostudou lup vrátit do společného
vlastnictví. Bere tedy mrtvého pana Hodoslava a jeho bezvládné tělo napichuje na kliku protějších
dveří. Ve chvíli příchodu dobrodruhů líčí tajemnou historku o tom, že hobit zemřel ve chvíli, kdy
se dotkl kliky nějakou nevysvětlitelnou záhadou. Ostatní se bojí dveří a samozřejmě ani nezjišťují
skutečný stav Dalkiho majetku.
Zlodějova smrt je však pro gwendarronské bojovníky
těžkou ztrátou. Další ranou je skutečnost, že za hraničářem Darkem z Erinu se plíží hrůza, lačná
po jeho krvi, která mu neustále působí těžká vnitřní poranění. Člověk z Erinu se chvíli co chvíli
svíjí v křečích, které mu působí neviditelný protivník. Tento stav trvá dlouho a Baskův syn doslova
odchází před očima. Navečer nemocný hrdina umírá. Darkova fena Lytt vyje u jeho mrtvoly.
Poslední tři, kterým se podařilo přežít se chvíli dohadují o svých šancích a nakonec se rozhodují
pro návrat. Darkova Lytt se přidává k novému pánu, Densirovi. Trosky Nurnské družiny se po
cestě zpět domlouvají na tom, že na paměť této výpravy nechají vytesat sochu. K tomuto záměru
však ještě nedošlo...